• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijsten in meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Misschien een hele domme vraag hoor, maar als ik een keuzelijst maak geldt die alleen voor 1 cel. Ik wil juist een hele kolom invoeren met een keuzelijst.

Hoe doe ik dat?

beste Jolandal,

laat eens in een bestandje zien, wat je bedoelt

Ik heb nog niets, begin blanco.

Ik wil gewoon een keuzelijst en die voor een hele kolom beschikbaar hebben. Dus niet alleen voor 1 cel.

de cel met de keuzelijst doorkopieren naar onderen?

Dat krijg je in orde met behulp van de Vert.zoeken-formule.

Cobbe

yolandal,

Selecteer de hele kolom, en maak je keuze lijst, zoals in je vorige post.

kun je deze weer openen, ik heb misschien een oplossing voor je.

yolandal,

Selecteer de hele kolom, en maak je keuze lijst, zoals in je vorige post.

kun je deze weer openen, ik heb misschien een oplossing voor je.

Goedemiddag op 1e kerstdag! Nog even achter de pc voordat de visite komt......

Ik heb een bestand gevonden met de basis wat ik wil. Maar ik wil e.e.a. uitbreiden.

Als je in de kolom B dubbelklikt verschijnt de Keuzelijst er bovenop. Deze wil ik uitbreiden naar regel 1000. Hoe doe ik dat?

De Categorielijst staat nu op hetzelfde tabblad, deze wil ik apart in tabblad Lijst.
Ook wil ik deze lijst uitbreiden, hoe doe ik dat?

Hierbij het bestand. Wie kan me op weg helpen?

P.s. de volgende stap is de data eruit halen, maar eerst hier de focus op......Bekijk bijlage DataValCombobox 2.xls

Data validatie via een ander tabblad moet gedaan worden mbv CTRL F3 (name manager)
Hier het voorbeeldje.
Tevens heb ik het dynamisch gemaakt zodat de lijst die je ziet net zolang is als het aantal ingevoerde waarden.

Bijlagen

Data validatie via een ander tabblad moet gedaan worden mbv CTRL F3 (name manager)
Hier het voorbeeldje.
Tevens heb ik het dynamisch gemaakt zodat de lijst die je ziet net zolang is als het aantal ingevoerde waarden.

Dank je, maar het klopt toch nog niet. De pulldownlijst (als je dubbelklikt) heeft maar max. 8 regels, terwijl ik de Listrow op 40 heb gezet...?
En ik kan onder de laatste invoer in kolom B toch niet meer invoeren.......

Wat is het nut van zowel een validatie als een combobox met dezelfde invoer in dezelfde cel??
En ik kan onder de laatste invoer in kolom B toch niet meer invoeren.......
De validatie cel moet nog verder naar beneden gekopieerd worden.

Wat is het nut van zowel een validatie als een combobox met dezelfde invoer in dezelfde cel??

De validatie cel moet nog verder naar beneden gekopieerd worden.

Het nut van een combobox over een validatie is dat ik een combobox beter kan manipuleren qua lengte. Ik heb op internet een workaround gevonden die dit combineert.
Op zich een goede manier, alleen wil ik dus de lijsten langer hebben.

Dat de validatieregel gekopieerd moet worden begrijp ik. Maar hoe...? Heb al van alles geprobeerd - althans in mijn mogelijkheden.

Probeer het hier eens mee.

Hi Ad, Dank je wel, het kopieren werkt!

Alleen blijf ik met het probleem zitten dat de pulldown lijsten max. 8 regels hebben en ik dus veel moet scrollen.

De mooiste oplossing zou zijn: keuzelijsten (combobox) bovenop validatielijst (omdat eerstgenoemde te manipuleren is met lengte), en dan invullen in kolom D waarbij in kolom C automatisch een waarde verschijnt.

Dus:

Kolom C Kolom D
Vaste lasten Hypotheek

Dus als ik Hypotheek kies, verschijnt automatisch Vaste lasten in Kolom C.

Dit werkt wel maar alléén met validatie, en deze hebben dus hun beperkingen qua opmaak en lengte. De oplossing die ik hiervoor gevonden heb op een Amerikaanse site lijkt een oplossing te geven, alleen hebben deze weer geen combinatie met kolom C automatisch invullen.........

Ik laat deze vraag nog even open staan aangezien het Kerst is en er misschien nog helpers zijn die van de week met een oplossing kunnen komen. Bekijk bijlage Yolandal1.xls

Yolandal,
En de rest heb je niet getest?
Komen we ook weer terug in je vorige topic, nu heb je er al twee over het zelfde onderwerp.

Nieuw voorbeeld, en goed lezen wat er op de Bladen voor uitleg bijstaat.

Beste Ad,

Natuurlijk heb ik alles getest, ik ben de laatste dagen continue aan het testen met de ideeen en bestanden van dit forum.

Ik heb bewust een ander topic geopend over een iets ander onderwerp (omdat dit volgens mij de regels zijn), maar omdat e.e.a. met elkaar te maken heeft....., heeft het met elkaar te maken. ;-)

M.b.t. de lengte van de lijst; ik heb i.v.m. privacy redenen niet alle posten vermeld, de lijst is dus nog langer. Vooral de inkomstenlijst en andere vaste lasten, wat niemand wat aangaat.

Het bezwaar om een lange lijst te hebben was in een vorige optie; om de keuzelijsten te gebruiken en daar alle posten in te zetten - en dit zijn er bij elkaar een stuk of 70. Dan is het lastig als je er maar 8 ziet en moet ik veel scrollen.
Hier ben ik inmiddels vanaf gestapt, omdat dit weer beperkingen geeft met het eruit halen van de data (jokers werken niet) en moet ik dus de categorieen splitsen.

Ik heb je bijlage inmiddels geopend en ga er mee aan de slag. Ziet erop het eerste oog goed uit! Ik hoop nu eindelijk eens een basisdoc te hebben waar ik mee verder kan bouwen.

Hartelijk dank op deze 2e kerstdag, en als het niet lukt dan meld ik me weer........

Laatst bewerkt:
voorbeeldje van een ander topic

als je het wat vindt en aanpassing nodig hebt, laat het dan weten
zie kolom A

groet sylvester

Hartelijk dank Sylvester, maar ik word een beetje lichtelijk gek hier. Ik krijg gelukkig allerlei tips, maar ervaar heel veel problemen met het doorvoeren in m'n eigen bestand. Ik kopieer en plak e.e.a., wijzig de formules naar de verwijzingen, test het na iedere actie, en dan gaat het goed (ik weet tot zekere hoogte wat ik doe), maar als ik dan daarmee doorga krijg ik toch ineens allerlei errors en ##. Ik zit hier dus met behoorlijk krommende tenen, ook omdat ik niet begrijp hoe dat dan weer komt (omdat ik in veel fases test).

Ik ben echt geen beginner met Excel, maar met formules ben ik nog zoekende. Kortom, grote frustratie, zeker door de voorbeeldbestanden. Goed bedoeld en dank hiervoor (!), maar ik kan er dus nog niet veel mee omdat ik het niet op m'n eigen data kan toepassen.

Omdat het in dit geval om privacygegevens gaat, is het extra lastig om het bestandje even te uploaden, vandaar dat ik met schaduwbestanden moet werken.

Ik zou eigenlijk het liefst met iemand willen Skypen of waar ik 1-op-1 het bestandje mee kan delen - met 1 persoon heb ik daar geen moeite mee.

Of iemand die mij z'n emailadres kan geven, in goed vertrouwen?

hoi yolandal

ik heb 2 comboboxen toe gevoegd

en deze code toebevoegd in je invoerblad (altF11)
Code:
Private Sub ComboBoxHoofdcat_Change()
    ActiveCell.Value = ComboBoxHoofdcat.Value
End Sub
Private Sub ComboBoxSubcat_Change()
    ActiveCell.Value = ComboBoxSubcat.Value
End Sub
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Cells.Count <> 1 Then Exit Sub
    If Target.Row <= 1 Or (Target.Column <> 3 And Target.Column <> 4) Then Exit Sub
    If Target.Column = 3 Then
        Call ZetComboboxOpCel(Target, ComboBoxHoofdcat)
        ComboBoxHoofdcat.Value = Target.Value
    Else
        Call ZetComboboxOpCel(Target, ComboBoxSubcat)
        ComboBoxSubcat.Value = Target.Value
    End If
End Sub
Sub ZetComboboxOpCel(Cel As Range, ComBo)
    ComBo.Top = Cel.Top
    ComBo.Left = Cel.Left
    ComBo.Height = Cel.Height + 1
    ComBo.Width = Cel.Width + 1
End Sub
de code hoef je niet te begrijpen om te gebruiken.
als je het wilt gebruiken geef dan de plaats op van de lijsten e.d. dan pas ik het aan
zodat je het in je invoer map kunt gebruiken.
jouw gegevens zijn daar niet voor nodig.
probeer het eens uit.
groet sylvester

Bijlagen

Hi Sylvester,

Dank je, dit ziet er goed uit!!! De lijsten uitbreiden zal me nog wel lukken denk ik. Alleen het enige wat ik nog zou willen is dat ik een keuze maak uit de eerste kolom en dat in de tweede kolom een selectie verschijnt van die groep. Dus AH bij Boodschappen en Quest bij Bladen, enz. Kan dat op deze manier?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan