• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitrekenen transportijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

lacabrli

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2009
Hallo,

ik wil graag in excel het volgende doen met een formule, heb al enige tijd gezocht op verschillende forums maar helaas niets gevonden.

Het gaat om het volgende:

Ik rij met mijn auto van locatie A naar locatie B en de reistijd via de routplanner bedraagt in totaal 36u:20m (dit is exclusief rusttijd), ik wil nu graag iedere 4u:30m die ik reis 1u:30m rusten.

Met welke formule kan ik nu uitrekenen wat mijn werkelijke reistijd wordt(inclusief rusttijd) ?

m.vr.gr

het kan sneller maar goed hierbij alvast een manier van hoe je het kan doen.
In A3 kan je invullen hoelang je er volgens de routeplanner over zou doen.
In B3 kan je invullen om de hoeveel tijd je wil stoppen
In C3 vul je in hoe lang je dan stopt en D3 wordt automatisch uitgerekend
Hoop dat je hier wat mee kan.

Bekijk bijlage uren te rijden.xls

Hallo alletwee,

bedankt voor het zo snel reageren.

Geep, ik heb het bestandje bekeken en ziet er goed uit, als ik het bestand open zie ik de juiste berekende waarde maar als ik berekenen inschakel dan krijg ik een foutmelding #waarde.

Moet ik nog iets aanpassen misschien?

gr

Bijlagen

Ik ben met een oplossing bezig. Misschien is het met een omweg, maar het gaat me lukken

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Transporttijd.xlsx

Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te maken. Ik heb de reistijd via de routeplanner omgerekend naar minuten, hetzelfde heb ik gedaan voor die 4,5 uur.
In e2 staat het antwoord van C3/C6. Dat antwoord is het aantal keer dat je die 4.5 uur moet rijden. Dat getal heb ik in E3 afgerond. Als E2=E3, dus een heel getal, dan moet er 1 vanaf, omdat die laatste pauze geen nut heeft. Anders wordt het getal naar beneden afgerond. En in de onderste cellen heb ik met de benodigde gegevens de reistijd berekend. Ik hoop dat het duidelijk is.

Mvg,

MrSvennie

Hallo,

niet te geloven deze snelle reacties en goede oplossingen, bedankt hier kan ik mee verder.

gr :thumb::d

Ik rij met mijn auto van locatie A naar locatie B en de reistijd via de routplanner bedraagt in totaal 36u:20m (dit is exclusief rusttijd), ik wil nu graag iedere 4u:30m die ik reis 1u:30m rusten.
:confused:

Met welke formule kan ik nu uitrekenen wat mijn werkelijke reistijd wordt(inclusief rusttijd) ?
Met de formule gezond verstand 4:30 rijden , korte rustpauze 1:30 daarna 4u30 rijden en dan min. 9 uur stil daarna terug 4:30 , korte pauze terug 4:30 en dan al eens 11 uur stil .
Ook al is het geen vrachtwagen of bestelwagen , luister naar je lichaam , tunnel effect na 30 uur :cool:

Hallo Svennie,

alle twee bestandjes zijn heel goed bruikbaar, (die van jou is wat vriendelijker met invullen) maar ben nog aan het stoeien.

Hallo Trucker10.

natuurlijk is gezond verstand het beste maar als richtlijn is een formule wel handig, groetjes!:thumb:

Ik heb het misschien raar gedaan met omrekenen naar minuten, maar een andere manier weet ik niet.. Mijn versie werkt met elke pauzetijd en tijd van een blok;)

Ik weet niet of je op de seconde nauwkeurigheid verwacht, maar dit werkt ook redelijk.

Cell A4 is hours routeplanner (36.33 decimal hours)
Cell A5 time before rest stop (4.5 decimal hours)
Cell A6 is stop time to rest (1.5 decimal hours)

=A4+(ROUND(A4/A5,0)*A6)

Gelukkig Nieuwjaar

John

krijg een foutmelding in de formule namelijk bij A5,0
als ik dit aanpas naar A5, komt de foutmelding #naam?
Vervang de , door een ;. Dat is het verschil tussen Engels en Nederlands. Of gebruik, als eerder aangegeven:
Code:
=SOM(A3;AFRONDEN.BOVEN(A3/B3;1)*C3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan