Verstreken tijd bereken in dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

teetje82

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2011
Hallo,

Ik ben een dummy op het gebied van Acces maar heb in Acces 2007 een simpele issuedatabase gemaakt waarin alle ingevoerde info wordt opgeslagen in een tabel en hierin kan ik dan weer zoeken met een zoekformulier op plaatsnaam e.d.
Sommige ingevoerde issues moeten binnen 6 weken worden opgelost en worden dan doormiddel van een combobox aangevinkt met ja of nee.
Nu wil ik graag een rapport maken die aangeeft of de issues die met ja worden aangevinkt ook daadwerkelijk binnen die 6 weken zijn opgelost.
In het invoerformulier wordt een datum geplaatst met wanneer het issue is gemeld en wanneer het issue is opgelost dus volgens mij moet hier wel een berekening op los te laten zijn alleen ik heb totaal geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken.
misschien heeft iemand een voorbeeldje hier van liggen of zo?
Ik heb ook geen verstand van werken met codes in acces dus misschien kan iemand dit op een simpele manier aan me uitleggen?

Please helpmij!

Je hoeft voor je probleem denk ik geen ingewikkelde constructies te bedenken, want datumberekeningen zijn redelijk standaard te doen. Een datum is namelijk in beginsel een getal, en getallen kun je van elkaar aftrekken.

Om te beginnen: maak een query op basis van je tabel. Berekeningen maak je namelijk altijd in een query. In deze query maak je een formule; iets als dit:
VerstrekenTijd:[Datum Opgelost] - [Datum aangemeld].
Hierbij gebruik ik twee veldnamen, die je naar jouw situatie moet vertalen, want die weet ik uiteraard niet. Vermoedelijk moet je de Notatie van het berekende veld nog aanpassen naar Vast, want goede kans dat Access van de berekening een datum maakt, en dat ziet er een beetje vreemd uit. De uitkomst klopt nog wel, maar wordt als een datum uit het jaar 1900 gezien. En dat wil je uiteraard niet. Dat aanpassen doe je met de knop Eigenschappen.
Eventueel kun je nog een extra veld maken, of de berekening aanpassen voor de situatie waarin je de berekening alleen laat uitvoeren als de termijn 6 weken is. Probeer eerst de berekening maar te maken...

Vermoedelijk moet je de Notatie van het berekende veld nog aanpassen naar Vast, want goede kans dat Access van de berekening een datum maakt, en dat ziet er een beetje vreemd uit. De uitkomst klopt nog wel, maar wordt als een datum uit het jaar 1900 gezien

Die kans is nul.
Resultaat is namelijk een getal dat het aantal dagen verschil geeft tussen de twee datums.

Tardis

Hi OctaFish

Ik ben er mee aan de slag gegaan maar ik kom niet ver.:o
Ik heb in de tabel waar alle issues inkomen te staan een extra veld aangemaakt met
(verstreken tijd) dus dan zou de uitkomst van de berekening daar in komen te staan?
Daarna maak ik via de wizzard een query aan met de velden uit de issuetabel
Dus ( datum gemeld --- datum opgelost --- verstreken tijd)
Dan heb ik een query met 3 velden en open ik hem in design view om de code toe te voegen met de build optie.
Resultaat bij mij ? ..niks:confused:
Kun je me misschien verder helpen?
Ik heb er een printscreen bij gedaan dan kun je zo'n beetje zien wat ik gedaan heb.

alvast bedankt voor je moeite!

Bijlagen

• pgl.jpg
    pgl.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 63
Je bent er ook bijna.... je hebt de formule op de plek van het criterium gezet.... de formule VerstrekenTijd:[Datum Opgelost] - [Datum aangemeld] hoort in de regel Field te staan. Het criterium mag je nog even leeg laten. In de tabel heb je overigens geen extra veld nodig; beter zelfs van niet.

Als ik de query aanmaak met de gegevens uit de tabel krijg ik in de datasheetview 3 velden: 1 met datum aangemeld 1 met datum opgelost en 1 met verstreken tijd met de gegevens uit de tabel.
Dan ga ik naar designview en bouw die code in het (Field veld) en dan hernoemt ie de querylijsten naar expr1 en expr2 maar er gebeurt niks.
Waar zou overigens het resultaat moeten komen te staan want je geef aan dat ik geen extra veld moet maken in de tabel?

Bijlagen

• 2e situatie.jpg
    2e situatie.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 54
  • 1e situatie.jpg
    1e situatie.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 30
  • 3e situatie.jpg
    3e situatie.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 46
Volgens mij drijf je weer terug de zee in... Zoals ik al zei: je was er bijna. Kijk maar eens naar deze afbeeldingen.

Bijlagen

• Datumberekening 1.jpg
    Datumberekening 1.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 43
  • Datumberekening 2.jpg
    Datumberekening 2.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 45
Aaah super,
Ik vat hem.
Dus als ik het goed begrijp worden in een query alle berekeningen gedaan voor de tabel of wat je daar ook invoer?

Maar het werkt super bedankt voor je support!:thumb:

Heb je goed gezien: in een tabel sla je gegevens op, in een query maak je aanvullende berekeningen. Daarby is een query dynamisch, wat betekent dat de berekeningen zich aanpassen aan de veranderende gegevens. Zoals een datum bijvoorbeeld, als je een berekening maakt met de functie Date().

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan