2 Draadloze routers in zelfde netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ferryferry

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2008
Hallo,

Ik heb sinds kort het KPN abbonoment omhooggedaan, nu heb ik een hogere snelheid. en hiervoor moest er ook een andere router komen. de Thomson TG789vn. Dit werkt allemaal wel redelijk maar de oude router was toch beter. De Gigaset SX551 WLAN dsl. omdat ik graag spellen speel en de poorten op de Tomson niet te openen zijn en het draadloos bereik slechter is dan bij de oude router wil ik zegmaar het signaal wat de Thomson uitzend door de Gigaset laten ontvangen en het hem ook laten uitzenden zodat ik hier mijn poorten op kan openen en dan dus wel weer online kan met sommige spellen. De rest van de computers in het huis gaan dan gewoon via de Thomson. alleen de Gigaset is dan dus voor mijn PC.

De Thomson zit in de meterkast beneden en de Gigaset ligt naast mijn pc boven me.
Boven heb ik een lan-kabel die ook eventueel in de Gigaset zou kunnen en dan via de Gigaset weer naar mijn pc met kabel. Het lieft heb ik dan ook nog dat de Gigaset hier boven ook nog een draadloos signaal uitzend. maar als het met een lan-kabel al lukt, ben ik sowiso tevreden!

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik dit kan instellen/voor elkaar kan krijgen?

Ferry Jongmans.

Laatst bewerkt:
De Thomson is dus eigenlijk verbonden met jouw ISP. Nu als jij een UTP kabel (Lan-kabel) in een ingang van die Thompson steekt (een FastEthernet ingang) en jij koppelt diezelfde UTP kabel aan de Gigaset, dan werkt die ook en heb je twee draadloze routers.

De Thomson is dus eigenlijk verbonden met jouw ISP. Nu als jij een UTP kabel (Lan-kabel) in een ingang van die Thompson steekt (een FastEthernet ingang) en jij koppelt diezelfde UTP kabel aan de Gigaset, dan werkt die ook en heb je twee draadloze routers.

Dat had ik geprobeerd, maar dit werkt niet. Moet ik dit via een gewone Lan-ingang doen die normaal naar de computer gaat bij de Thomson? en bij de Gigaset ook in zo'n ingang?

Dit gaat niet werken omdat je altijd door je Thompson heen moet. Zolang daar de poorten niet op open staan kun je overal in je netwerk poorten gaan open zetten maar richting het internet blijft het niet werken.

voor de Thompson is een nieuwe firmware die wisselende ervaringen geeft op het gebied van portforwarding.

Dit gaat niet werken omdat je altijd door je Thompson heen moet. Zolang daar de poorten niet op open staan kun je overal in je netwerk poorten gaan open zetten maar richting het internet blijft het niet werken.

voor de Thompson is een nieuwe firmware die wisselende ervaringen geeft op het gebied van portforwarding.

Daar heb je gelijk in... Daar had ik nog niet over na gedacht... (****)...

Ik weet niet of je de nieuwe firmware al hebt (8.4.2.U dacht ik) maar je kunt proberen of het daarmee wel werkt.

Als je 2 routers in 1 netwerk wil, dan doe je dat zo:

a. Je koppelt de Hercules los van de andere router

b. Je sluit je pc bedraad aan aan de Hercules en log in op de Hercules. Zet DHCP serving uit op de Hercules. Die instelling is meestal ergens in de instellingen van LAN te vinden in routers.

c. Je zet op LAN-poort van de Hercules een ip-adres dat valt in de reeks van je andere router, maar je geeft 'm niet het ip-adres dat die andere router als LAN ip-adres gebruikt en ook niet een ip-adres dat door die andere router wordt uitgegeven via de DHCP server functionaliteit. Hierna verlies je de verbinding met de Hercules.

Even een voorbeeld: Stel dat 'die andere router' een Zyxel router is, dan heeft die zelf als LAN ip-adres 192.168.1.1 (of 192.168.1.254). De Zyxel reikt ip-adressen uit vanaf 192.168.1.33. Je zou dan dus voor de Hercules als LAN ip-adres een ip-adres in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.32 moeten kiezen. [Dit is natuurlijk een voorbeeld; jij weet hoe het zit op 'die andere router'].

d. Sluit de Hercules met een van de LAN-poorten bedraad aan op een van de LAN-poorten van de andere router. Herstart daarna je pc. Als je dan (bedraad of draadloos) verbind met de Hercules, dan krijgt jouw pc een ip-adres van 'die andere router'. Je kunt de Hercules dan nog steeds beheren via het ip-adres dat je in stap c. aan de Hercules hebt toegekend.
Per saldo degradeer je de Hercules tot een draadloos accesspoint (en bedrade switch).

[sarcastische mode]Bij punt c: ik heb 4 lan poorten, welke moet ik dan een ip adres geven?[/sarcastische mode]

Uhm eerst topic doorlezen graag. (bij voorkeur ook de start post en niet alleen de titel) dan zie je dat de titel niet echt de vraag dekt van ferryferry

Dat had ik geprobeerd, maar dit werkt niet. Moet ik dit via een gewone Lan-ingang doen die normaal naar de computer gaat bij de Thomson? en bij de Gigaset ook in zo'n ingang?
Het antwoord is Ja

@Ellasar Het verhaal van error53 is een gekopieerde setup voor twee routers en lijkt me in principe juist. In de Thomsom moet je de DHCP-range instellen op bijv. 192.168.1.33 - 192.168.1.253
Je zou dan dus voor de Gigaset SX551 WLAN dsl als LAN ip-adres een ip-adres in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.32 kunnen kiezen. In de Gigaset SX551 WLAN dsl de DHCP uitschakelen.
Zie overigens ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465/0

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan