• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch berekenen uitschakelen voor bepaald bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoerdvdploeg

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2010
Dag mensen,

Het volgende is mijn probleem:
- ik heb een vrij ingewikkelde formule in een bestand staan, deze formule maakt het werkblad traag
- ik wil graag dat deze formule (laat zeggen dat die in het bereik A6:A10 staat en nog één in C6:C10) niet automatisch wordt berekend, maar
- dat alle andere formules die in het werkblad/werkmap staan wel automatisch worden berekend.

Dit is ongetwijfeld mogelijk, maar ik krijg hem niet te pakken. Bij mij schakelt Excel of alles in op automatisch berekenen of alles uit.

Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Geef een voorwaarde alvorens de formule wordt berekend, bvb:

=als(A1>10;formule;"") anders voorbeeldje

Geef een voorwaarde alvorens de formule wordt berekend, bvb:

=als(A1>10;formule;"") anders voorbeeldje

Dag Ad,

Bedankt voor je reactie. De formule is in werkelijkheid al erg lang en wil er niet ook nog een als formule bij in stoppen. Dit omdat ik het document vaak moet dupliceren, verwijzingen naar andere werkmappen moet veranderen en kleine wijzigingen in de formule moet maken.

In de bijlage een zeer simplistisch voorbeeldje. Bekijk bijlage VB.xls

Dat wat niet automatisch moet worden berekend berekend zichzelf dus alleen maar als ik op F9 druk.

Laatst bewerkt:
Tenzij iemand een betere oplossing heeft.

Code:
=ALS($B$6="";"";5*$B$6)

Kijk eens of deze aanpak bruikbaar is: calculation op manual (in Options) en een Worksheet_Change event om in bepaalde ranges de berekening te triggeren.
Aan jou om te beoordelen of dit werkbaar is.

Bijlagen

• VB.xls
    VB.xls
    34,5 KB · Weergaven: 139
Kijk eens of deze aanpak bruikbaar is: calculation op manual (in Options) en een Worksheet_Change event om in bepaalde ranges de berekening te triggeren.
Aan jou om te beoordelen of dit werkbaar is.

Werkt in een klein testbestandje prima, maar om één of andere reden niet in mijn document. Ik heb een stuk of 10 ranges die hij wel automatisch moet berekenen en een stuk of 10 niet (de werkelijke kosten niet). Heb de code iets aangepast, werkt op gelijke wijze maar is een stukje korter en simpeler.

Ik gebruik tijdsnotatie maar het totaal van de tijdsnotatie berekent hij om één of andere reden niet. Bijgevoegd een voorbeeld bestand.

Ik heb het nu opgelost met een knop (F9/calculate) en dat hij bij het openen van de werkmap berekenen op manual zet. Maar dit is uiteraard niet de ideale situatie

Bekijk bijlage Kopie van Voorbeeldbestand.xls

Als je een begintijd en eindtijd invoert kun je zien dat hij het totaal niet berekend.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan