SATA HDD ready signaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom VH

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hallo,

ik vroeg mij of of een SATA HDD een signaal doorstuurt aan de SATA controller als hij klaar is met opstarten zodat de windows opgestart kan worden.

Of hoe weet de bios wanneer hij mag opstarten? Als de bios opstart als de HDD nog niet op snelheid is :confused:

Ik stel deze vraag omdat het bij mij lang duurt voordat de bios zijn eerste "beep" geeft met een SATA disk van 1,5TB. De tijd hangt enorm af van de omgevingstemperatuur.

Tom

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit aan je hardeschijf ligt. Die spinned-up in 2 tellen. wat soms wel het geval is, is dat je sata/raid controller gaat zoeken naar andere apparaten. Als je controller op je moederbord zit kun je in de bios de andere poorten uit zetten.

is je pc ooit sneller geweest met booten?

is je pc ooit sneller geweest met booten?

Ja, als de omgevingstemperatuur hoger is. Als het koud is (5°C) gaat het traag. Als ik de PC na de eerste opstart terug uit zet en weer opstart dan gaat alles ook héééél vlot.

Het duur héél lang (als het koud is) voordat ik de eerste "beep" hoor van mijn bios. Eens de beep er is, start windows normaal op.

Het zoeken naar apparaten gebeurt toch NA de opstart van de bios. Hoe weet de bios wanneer hij mag opstarten? Welke voorwaarden moeten er voldaan zijn? HDD ready? CD-leze ready? Grafische kaart ready? ,...

In de handleiding van seagate staat duidelijk dat de opstart 20sec kan duren. typical 12 sec. Je hoort dit ook goed aan de HDD. Het rare is dat het bij mij nog veel langer duurt voordat ik mijn eerste beep hoor.

Ga vanavond eens mijn spanningen meten op mijn voeding. Nog suggesties?

Bedankt!!

Tom

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan