Poort openzetten in Sitecom WL582

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik heb een Eminent NAS, die als lokaal adres 192.168.0.37 gebruikt. In de handleiding van de NAS staat, dat ik deze van buitenaf kan benaderen, maar dan moet wel poort 21 worden open gezet. En op dat punt struikel ik. Ik kan dat bereiken met Port Forwarding of mogelijk met Virtual Server, maar ik weet niet met welke van de twee. Wie kan mij op weg helpen?

Je kunt toch gewoon in je router port 21 open zetten?

Voor mij is dat niet gewoon, want ik krijg niet het gewenste resultaat, dus ik zal wel iets niet goed doen.

Ik begrijp de verwarring van Het Hof: Mij is ook niet helemaal duidelijk waarom zowel Port Forwarding als Virtual Server als mogelijkheden in Sitecoms aanwezig zijn, want lijken beiden hetzelfde te bereiken.

Tot nu toe op Sitecoms altijd alles geregeld in het 'tabblad' Portforwarding (sluit ook aan op deze link, die ook dat tabblad gebruikt).

Let op 1 ding: Je zult op je NAS het juiste standaardgateway adres moeten opgeven (= het 192.168.0.x ip-adres van je router) anders gaat het niet werken.
Let verder op dat je er zeker van moet zijn dat het apparaat dat je provider beschikbaar stelt een modem is en dus niet een modemrouter. Is het namelijk een modemrouter die niet in bridging modus staat, dan zul je ook in dát apparaat portforwarding moeten instellen, namelijk poort 21 TCP naar het ip-adres dat je Sitecom op zijn 'Internet'-kant heeft.

Succes,

Tijs.

Makkelijker kunnen we het niet maken:

http://portforward.com/

En anders in de handleiding van de router.

Dit is een leuk programma, maar die regelt het open zetten van poorten voor bepaalde programma's en volgens mij niet hoe je een poort open kunt zetten om een NAS via een webbrowser te bereiken. Of zit ik nu mis?

Laatst bewerkt:
Let op 1 ding: Je zult op je NAS het juiste standaardgateway adres moeten opgeven (= het 192.168.0.x ip-adres van je router) anders gaat het niet werken.

Ik heb in mijn NAS een afwijkend poortnummer moeten benoemen. Dat is dan toch anders dan het standaard gateway-adres?

Ik heb in mijn NAS een afwijkend poortnummer moeten benoemen. Dat is dan toch anders dan het standaard gateway-adres?

Poortnummers en ip-adressen zijn niet hetzelfde, idd.

Kijk op een computer in je thuisnetwerk na welke standaardgateway die heeft (via [windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig) en check daarna in de NAS na of die hetzelfde ip-adres als standaardgateway heeft staan. Ik neem hier aan dat je de NAS handmatig een vast ip-adres hebt gegeven, dus dat de standaardgateway ook handmatig op de NAS moet worden ingesteld.

Tijs.

In de NAS is inderdaad de standaard gateway hetzelfde, maar hij heeft dus wel zijn eigen IP-adres (het laatste getal is dus anders dan de standaard gateway). Als ik dan in de router bij IP-adres 192.168.0.1 invul, dan krijg ik de foutmelding, dat het IP-adres het zelfde is als het LAN IP-adres. Welk IP-adres moet ik in de router invullen?

Aanvulling:

Ik heb in de router het IP4V-adres ingevuld: 192.168.0.102 en poort 21. Daarna heb ik PF-Checker gebruikt en die meldt, dat de poort open staat. Kennelijk heb ik dat dus goed gedaan. Maar wat vul ik dan in in de adresbalk van een webbrowser om de NAS extern te kunnen benaderen?

Laatst bewerkt:
ftp://<je publieke ip-adres>

Dus stel dat je publieke ip-adres is 123.234.123.234, dan wordt het:
ftp://123.234.123.234

Dit moet je trouwens testen van buiten je thuisnetwerk, dus bij een vriend of zo op zijn pc/netwerk. Het publieke ip-adres kun je achterhalen vanaf een pc in je thuisnetwerk op http://www.watismijnip.nl

Intern kun je testen met:
ftp://192.168.0.102

[Ik neem aan dat de NAS dus nu het ip-adres 192.168.0.102 heeft.]

Succes,

Tijs.

Hij kan er helaas geen verbinding mee maken. Intern ga ik naar de NAS via http://naam van de NAS. Via IP-adres kom ik er niet. Ik heb even twee screenshots gemaakt van de NAS en van de router.

Bijlagen

• NAS.jpg
    NAS.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 67
  • router.jpg
    router.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 66
Waarom doe je een portforward naar 192.168.0.102 als het ip-adres van je NAS 192.168.0.37 is?? Porforwarding aanpassen naar 192.168.0.37, dus.

Intern moet je (met de huidige instellingen) dus gaan proberen met ftp://192.168.0.37

Tijs.

Laatst bewerkt:
Intern doet die het nu :D, maar extern moet ik nog gaan uitproberen. die 192.168.0.102 heb ik gedaan omdat ik dat IP4V-adres in de NAS had ingevuld als client-IP. Maar dat is dus onjuist. Zodra ik extern heb uitgeprobeerd zal ik dit topic uiteraard afmaken. Erg bedankt voor de hulp, Tijs!

Helaas krijg ik extern geen verbinding. Ik krijg de volgende foutmelding:

Network Error (tcp_error)

A communication error occurred: "Operation timed out"
The Web Server may be down, too busy, or experiencing other problems preventing it from responding to requests. You may wish to try again at a later time.

For assistance, contact your network support team.

@Lord Ahoy: Geen idee wie jij bent, maar je bent niet de topic-starter. Dus als jij een probleem hebt, dan een nieuwe, eigen vraag aanmaken met de relevante informatie erin.

Tijs.

Ahoy Tijs :). Hij mag van mij meeliften hoor :cool:.

Ik krijg eigenlijk extern een soortgelijke melding. Sterker (ik heb 'm helaas niet opgeschreven): ik denk, dat het vrijwel dezelfde tekst was.

De melding zoeken op Google lijkt me de eerste aangewezen weg. Verder zou je kunnen experimenteren met het volgende:
Als je Internet Explorer extern gebruikte: Ga naar Extra -> Internetopties -> tabblad Geavanceerd -> Vink uit (of juist aan), in de sectie Webpagina's bekijken: Passief FTP gebruiken
afhankelijk van wat er nu staat.

Ik neem aan dat de handleiding van de NAS verder nog wat informatie geeft over hoe je alles het beste kunt inrichten. Wellicht zijn daar nog tips te halen.

Andere tip: Probeer eens een verbinding te maken met een echt ftp-programma, zoals WinScp

EDIT, toevoeging: Firefox doet alleen Passive FTP, dus is misschien niet de meest geschikte kandidaat om de ftp:// url mee te gaan testen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb het geprobeerd met Filezilla en dat lukte niet. De handleiding van de NAS schiet helaas tekort en communicatie met de helpdesk van Eminent is moeizaam, want men beantwoord mail eens per paar dagen. Ik kom terug op die IE-instellingen.

Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn werk een Engelse versie van Windows (zie bijlage voor de door mij gewijzigde instelling), maar ik krijg inderdaad een melding als hierboven omschreven. Wat kan er nu nog verkeerd zijn?

Bijlagen

• ftp.gif
    ftp.gif
    9,6 KB · Weergaven: 31
Nog één keer naar boven, want het is nog steeds niet voor elkaar. :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan