• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Per 3 artikelen het 3de aan lagere prijs

Status
Niet open voor verdere reacties.

trucker10

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 dec 2008
Beste forum genoten
Ik wil het 3de artikel aan 1euro verkopen , nu stuit ik op het probleem indien de klant 6 ,9 , 12 of meerdere artikelen aankoopt .
Voor 9 art zijn dit er 6 aan de volle prijs en 3 aan 1 euro enz.
In bijlage had ik een eerste formule die na sortering van hoog naar laag het 3de art. aan 1 euro zette , maar ik wil de 3 goedkoopste hebben .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zie bijlage
eigenlijk zou die rangorde nog een beetje verbeterd moeten worden voor het geval er bijvoorbeeld 5 artikelen van de laagste prijs gekocht werden.
Dat laat ik aan jou.:o

Bijlagen

cow18 , bedankt voor je aandacht maar , we zijn er nog niet :(
Per 3 aangekochte artikelen is het goedkoopste aan 1 euro koopt de klant 12 artikelen zijn dit er 8 volle pot en de 4 goedkoopste aan 1 euro , ik zie ook niet direct hoe ik het met de rang formule kan wijzigen . Ik deed een simulatie van 3 aankopen en kreeg geen art. aan 1euro :confused: , bij 9 aankopen kreeg ik maar 2 art. aan 1 euro :confused: .

Beste trucker10,

het is dus altijd de bedoeling dat de laagste prijzen (voor € 1 worden verkocht).

indien ik jouw klant was koos ik voor 3 producten van € 100, waarvan ik er dan 1 kreeg voor € 1.

om vervolgens nog eens 3 producten te kopen tegen de dan hoogste prijs.

per saldo zou ik dan meer korting (of goedkopere producten kopen).

Maar dat is dus niet wat je bedoelt (dat begrijp ik toch goed?)

Beste trucker10,

het is dus altijd de bedoeling dat de laagste prijzen (voor € 1 worden verkocht).
Ja de laagst geprijzde

indien ik jouw klant was koos ik voor 3 producten van € 100, waarvan ik er dan 1 kreeg voor € 1.
Ik heb nu met ruime bedragen gewerkt , maar de werkelijke bedragen liggen max 12.5 euro uit elkaar "outlet verkoop" allemaal vaste prijzen €5 , €7.5 , €10 , €12.5 en €15

om vervolgens nog eens 3 producten te kopen tegen de dan hoogste prijs.

per saldo zou ik dan meer korting (of goedkopere producten kopen).
De klant is hierin Koning maar voor een 5 tal euro aanschuiven aan de kassa

Maar dat is dus niet wat je bedoelt (dat begrijp ik toch goed?)
Je begrijpt het goed :thumb: :thumb:

ik weet niet wat je verkeerd vond, misschien moest ik die rechter kolommen schrappen. Nu is dat ander probleem ook opgelost

Bijlagen

cow18 , bedankt voor de goede oplossing :thumb:
Had ik nu in de voetbal bestandjes gekeken hoe een klassement werd gemaakt :eek:

Jouw oplossing is dynamisch ,in die zin dat je ze door elkaar kan en mag zetten , voor een bonnetje oogt het beter dat ze in aflopende volgorde staan voor de duidelijkheid naar de klant toe .
Na het zien van jouw oplossing en uiteraard jouw formule ALS(GEHEEL(AANTAL($H$3:$H$27)/3)<I3;H3;1) zag ik ook terug het licht ;)
en heb ik het kunnen herleiden tot 1 hulpkolom > omdat de prijzen eerst worden gesorteerd .

Maar ik ben heel tevreden over jouw opzet en de formule :thumb:

nogmaals mijn dank hiervoor .

In bijlage jouw oplossing met daarnaast wat ik vermoed te gebruiken .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voortbordurend op de laatste bijlage van trucker10: 1 hulpcel.

Bijlagen

Voortbordurend op de laatste bijlage van trucker10: 1 hulpcel.
WHER , wat moet ik daarover terug zeggen :rolleyes: dat het ook perfect is :thumb:
vandaar dat er al zoveel borduren liggen in Mechelen :D

wat moet ik daarover terug zeggen dat het ook perfect is
Er zit toch nog een vreemd dingetje aan.
In het voorbeeldje heb je 25 artikelen met een totale korting van €169.00
Als je het laatst artikel (€ 10.00) niet koopt heb je een totale korting van €192.00
Je hebt dan € 23.00 euro meer korting dan kost dat laatste artikel geen € 10 maar € 33

Erger nog, heb je al bij het volgende stil gestaan:
Als ik bij jou wat zou kopen zou ik dus bij 1 maal 24 artikelen kopen € 192 korting hebben, maar bij 8 maal 3 artikelen heb ik € 448.00 korting
Dat is dus € 272 MEER korting.

Er zit toch nog een vreemd dingetje aan.
In het voorbeeldje heb je 25 artikelen met een totale korting van €169.00
Als je het laatst artikel (€ 10.00) niet koopt heb je een totale korting van €192.00
Je hebt dan € 23.00 euro meer korting dan kost dat laatste artikel geen € 10 maar € 33

Erger nog, heb je al bij het volgende stil gestaan:
Als ik bij jou wat zou kopen zou ik dus bij 1 maal 24 artikelen kopen € 192 korting hebben, maar bij 8 maal 3 artikelen heb ik € 448.00 korting
Dat is dus € 272 MEER korting.

Willem , heel goed opgemerkt maar
Ik heb nu met ruime bedragen gewerkt , maar de werkelijke bedragen liggen max 12.5 euro uit elkaar "outlet verkoop" allemaal vaste prijzen €5 , €7.5 , €10 , €12.5 en €15
Ook is het per schijf van 3 artikelen dat het 3de art aan 1 euro komt . Ik heb zonet andere simulaties gedaan met hogere bedragen eruit te halen en te sorteren . Ook zijn de artikelen zodanig dat men waarschijnlijk in dezelfde prijsklasse zal blijven en er moet ook nog een winstmarge overblijven .

Bijlage ingevoegd die dichter bij de realiteit staat > kleine bedragen :eek: in bepaalde gevallen is het bedrag egaal .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan