POST flow Award bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom VH

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hallo,

Mijn vraag:
wordt de POST (power on self test) uitgevoerd voor de eerste beep of erna? Hoe weet de bios wanneer hij mag opstarten? De HDD's moeten namelijk op toeren zijn? Hoe wordt dit gedetecteerd? In de Handleiding van seagate staat duidelijk dat de spin up time typisch 12seconden is en max 20 seconden is. Ik veronderstel dat de POST maar mag uitgevoerd worden nadat de HDD's klaar zijn. Hoe weet de bios dat?

Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat of waar ik de nodige informatie kan vinden/lezen?

Aanleiding van mijn vraag:
Ik heb een moderbord gigabyte GA-MA74GM-S2H met daarop een HDD seagate 1,5TB en ,...

Als het koud is (5°C) duurt het tot 3 minuten voordat ik de eerste "beep" hoor. Voor de eerste "beep" mag ik DEL duwen, ik krijg het bios scherm niet. Na de "beep" wel.

Als het warmer is of bij een herstart hoor ik die eerste beep net na de HDD op toeren is. Na een 15 tal seconden of minder.

Ik zoek de oorzaak waarom het zo lang duurt bij een start als het koud is. Vandaar mijn vragen. Zo weet ik of de POST zelf zo lang duurt of lang duurt voordat de post wordt opgestart

PS: ik ben geen PC technieker maar heb een heel klein beetje ervaring door mijn PC-werk zelf te doen.

Bedankt!!

Laatst bewerkt:
waneer gebruik jij een computer in een ruimte waar het onder de 10 graden is???? volgens mij word de post uigevoerd voor de beep want de beep geeft aan of alles okee is of dat er iets mis is maar dan vind ik het bij jou nog wel een poosje duren. 20 sec?? mijn laptop heeft het bios scherm hoog uit 5 sec. (maar ik hoor ook geen beep??)

PS. je heb spellings foutje gemaakt slef test is niks

Laatst bewerkt:
waneer gebruik jij een computer in een ruimte waar het onder de 10 graden is????

Op mijn kamer als ik thuis kom en ik start Pc op

volgens mij word de post uigevoerd voor de beep want de beep geeft aan of alles okee is of dat er iets mis is maar dan vind ik het bij jou nog wel een poosje duren. 20 sec?? mijn laptop heeft het bios scherm hoog uit 5 sec. (maar ik hoor ook geen beep??)
De spin up time van de HDD duurt max 20 seconden hé. Mijn bios scherm zie ik ook maar 2 seconden ofzo. Maar VOOR het bios scherm,...

Nog even verduidelijken
PC start bij koude temperaturen
-ik druk op de power knop
-Je hoort de HDD snelheid maken (duurt idd iets van een 12 seconden zoals de manual van seagate aangeeft)
-nu nog 2 minuten wachten
-Ik hoor de beep
-bios scherm verschijnt en na 2 seconden start windows op

PC start bij kamertemperatuur of na een herstart (windows restart) bij koude temperaturen
-ik druk op de power knop
-Je hoort de HDD snelheid maken (duurt idd iets van een 12 seconden zoals de manual van seagate aangeeft)
-Ik hoor de beep (hier is die wachttijd weg.
-bios scherm verschijnt en na 2 seconden start windows op

Tom

Laatst bewerkt:
heb je zelf aanpassingen gemaakt in de bios instellingen misschien?

heb je zelf aanpassingen gemaakt in de bios instellingen misschien?

Ja. Dat is toch logisch als je een systeem opbouwt? vb: grafische kaart toevoegen => disable onboard vga ,...

Ik heb net gelezen dat de post wordt geactiveerd door de bios. Maar hoe wordt de post geactiveerd? Welke voorwaarden moeten er voldaan zijn? de bios kan toch moeilijk een post laten uitvoeren direct na het indrukken van de power knop. De voeding moet toch eerst klaar zijn (PWR_OK van ATX voeding) en de HDD's moeten toch eerst op snelheid gekomen zijn? Of heb ik het mis?

Tom

Laatst bewerkt:
Ik heb nu alle hardware verwijderd tot ik een naakt moederbord heb met ram en voeding. (HDD, grafische kaart, CD-lezer,... ontkoppeld) Het duurt nog even lang voordat ik die eerste beep hoor. Nadien geeft hij aan dat er geen HDD en etc in zit,...

Iemand een idee?

Tom

Spin up time van 20 seconden.:shocked: Lijkt me eerder dat het 20 MiliSeconden (ms) moet zijn.

Verder is je opstart tijd tot de "beep" ook afhankelijk hoeveel controllers op je moederbord moeten kijken of de hardware er is en goed is.

Als dit jou moederbord is;
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3490#sp
Heb je al te maken met;
Floppy drive controller,
IDE controller,
SATA/RAID controller.

De laatste duurt meestal het langste.

Spin up time van 20 seconden.:shocked: Lijkt me eerder dat het 20 MiliSeconden (ms) moet zijn.
Ga naar http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=barracuda-support&vgnextoid=dadc63a0d92b5210VgnVCM1000001a48090aRCRD
Download hier de 7200.11 manual. Wel de 2de in de reeks. Kijk op pagina 4. Daar staat letterlijk "Power-on to ready 20 sec max" . Op pagina 12 staat dit nog eens.

Dit is toch logisch ook. Je moet zo'n massa wel naar 7200 toeren krijgen. Dit met een vermogen van 24W (12V * 2A). Als je er fysica zou bijhalen dan kun je bereken hoeveel tijd je nodig hebt om zo'n massa op snelheid te krijgen met 24W aan vermogen.

Verder is je opstart tijd tot de "beep" ook afhankelijk hoeveel controllers op je moederbord moeten kijken of de hardware er is en goed is.
Maar dit kan dan toch niet afhangkelijk zijn van de temperatuur?

Als dit jou moederbord is;
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3490#sp
Heb je al te maken met;
Floppy drive controller,
IDE controller,
SATA/RAID controller.

De laatste duurt meestal het langste.
Dit is inderdaad mijn moederbord maar dan wel rev. 1,2.
Ik heb ergens anders gelezen dat de bios (en dus ook de controllers) maar wordt ingeladen na de POST. De eerste beep zou aangeven dat je speaker nog werkt VOOR de POST en dus voor de bios en dus voor dat de controllers worden ingeladen. Als hetgeen ik gelezen heb correct is natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan