verkeerde wachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Dag Allemaal

Ik zit met een vreemd probleem waar ik niet uit kom. Ik had deze vraag eerder gesteld in het onderdeel van dit forum dat over firefox gaat maar ik denk toch dat ik het probleem in de php hoek moet zoeken:

De school van mijn zoon heeft een site waarop ik in moet loggen met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Deze site is onlangs aangepast en telkens als ik sindsdien in wil loggen en de gebruikersnaam in vul krijg ik een wachtwoord ingevuld op de site dat niet correct is. ik kan het natuurlijk niet lezen want het zijn sterretjes maar het is te kort (en niet goed dus ik kan er natuurlijk ook niet mee inloggen). Normaal gesproken doet een browser dat, maar ik heb deze site en dit wachtwoord al meerdere malen uit firefox verwijderd

Het vreemde is dat ik zelf niks gewijzigd heb. Ik gebruik hetzelfde wachtwoord (een combinatie van cijfers en letters) als ik ooit toegezonden heb gekregen. In firefox is het correcte wachtwoord opgeslagen (dat heb ik nagekeken). Ik heb het ook meerdere malen al verwijderd en dan vraagt de browser netjes bij de volgende keer of het wachtwoord opgelsagen moet worden. Als ik dat dan doe, staat (weer) het juiste wachtwoord in firefox maar als ik dan weer op de site in wil loggen krijg ik alsnog weer het voorgekookte foutieve wachtwoord.

Mijn man blijkt ook hetzelfde probleem te hebben. Hij werkt echter niet met firefox maar met internet explorer. Volledig onafhankelijk, dwz andere computer, andere browser, andere gebruikersnaam, ander password. Toch ook hetzelfde probleem, sinds het nieuwe inlogscherm van de school.

Het lijkt wel alsof er bij de inlogprocedure van die site een standaard wachtwoord staat en dat firefox zelf geen voorstel wachtwoord in kan/mag vullen. Volgens de ict-er van de school kan daar geen sprake van zijn maar ik vraag het me af. Ik ben niet goed genoeg thuis in inlogprocedures op sites.

Ik kan dus wel inloggen met het correcte wachtwoord (zonder gebruik te maken van de mij toegestuurde link) maar dat moet ik steeds opnieuw invullen. Firefox heeft het juiste onthouden maar vult het niet in (of wordt overruled?). Als ik de browser het (te korte, foutieve) password laat opslaan, blijkt dat hetzelfde te zijn als mijn username.

Als ik rechtstreeks inlog gaat het wel goed, echter als ik via de link die ik toegestuurd krijg inlog gaat het fout. Ik moet dan eerst het wachtwoord (sterretjes) dat er staat verwijderen en zelf het juiste wachtwoord invullen. Als ik geen wachtwoord invul, krijg ik de mededeling dat het fout is en krijg ik opnieuw het inlogscherm, nu echter met wel het correcte wachtwoord.

die link is:
https://.../login.php?username=p08072

Zoals ik al zei weet ik niet zo veel van php maar wel een beetje. Ik begrijp hieruit dat ik, door die link te kiezen, al een variabele naam en - waarde meegeef met deze link en (dus?) de form oversla waarmee aan de gebruiker dingen gevraagd worden.
De username waarde wordt immers al door de link meegegeven. Als vervolgens in deze file de code voor toewijzing van de waarde aan de variabele voor username gekopieerd is om hetzelfde te doen als voor password maar daarbij is vergeten om de letters username te wijzigen in password, dan zou dit probleem zich dus voor kunnen doen. Echter, dan zou ik ook niet correct in kunnen loggen zonder die link, toch?

Kan iemand misschien helpen? Ligt het probleem toch bij mij (ons) of bij de site?

Ik wil dit graag weten omdat de ICT-er van de school er vrij zeker van is dat het niet aan de site ligt en dus ook geen verdere actie zal ondernemen om het op te lossen. En als ik kan aangeven wat het probleem zou kunnen zijn (als het inderdaad aan de site zou liggen), dan kan ik hem er ook van overtuigen dat hij actie moet ondernemen. Of niet, maar dan zou ik graag weten hoe ik het zelf in mijn browser op kan lossen

met vriendelijke groeten, Anjo

nog even ter aanvulling: ik zie al waar het fout gaat: als ik de broncode van het inlogscherm bekijk, krijg ik

<form method="post" action="login.php">
<div class="input"><label for="username">Naam</label> <div><input type="text" name="username" value="p08072" class="text" /></div>

</div>
<div class="input"><label for="password">Wachtwoord</label> <div><input type="password" name="password" value="p08072" class="password" /></div>
</div>
<div class="buttons"><input type="submit" name="login" value="Aanmelden" class="submit" /></div>
</form>

daar staat dus expliciet bij de gegevens voor het password: value="p9072".
dit is toch een fout in de site?

Laatst bewerkt:
.. dit bevestigt wat in de eerdere thread al ter sprake kwam.

Maar om de echte fout te vinden moet je in het script kijken en niet in de gegenereerde HTML, die ik overigens niet netjes vind.
Maar er is een verschil wat de site invult ( en dat komt daar vandaan) en wat Firefox daarna invult. Ofwel, op welk moment vult Firefox de waarde in. Is dat voordat de site de waarde doorgeeft, of daarna?
Als het mijn script was zou ik toch kijken of ik mijn variabelen en values wel goed heb weergegeven (weergave van een spatie of nulwaarde in dit geval).
De vreemde, maar niet onwerkbare, HTML en de gevolgen zouden dan echt door het script/de site worden veroorzaakt

NOG even dit: je zou zeggen dat hij een method='GET' uitvoert terwijl een method='POST'gebruikt wordt. Maar hoe dan ook: ik zou nu het script willen zien.

Laatst bewerkt:
.. dit bevestigt wat in de eerdere thread al ter sprake kwam.

Maar om de echte fout te vinden moet je in het script kijken en niet in de gegenereerde HTML, die ik overigens niet netjes vind.
Maar er is een verschil wat de site invult ( en dat komt daar vandaan) en wat Firefox daarna invult. Ofwel, op welk moment vult Firefox de waarde in. Is dat voordat de site de waarde doorgeeft, of daarna?
Als het mijn script was zou ik toch kijken of ik mijn variabelen en values wel goed heb weergegeven (weergave van de spatie in dit geval).
De vreemde HTML en de gevolgen zouden dan echt door het script/de site worden veroorzaakt

ja, ik weet dat de broncode de dynamisch gegenereerde code is en niet het script zelf. Maar wellicht kan iemand hier toch iets mee. Dit is de code die mijn browser laat zien direct na het volgen van de link. Dit wachtwoord zit NIET in de browser, daar ben ik echt zeker van. De browser geeft het correcte wachtwoord en ik heb ook jouw verwijzingen in de andere thread gevolgd en uitgevoerd (en dat waren dezelfde stappen die ik eerder al meerdere malen had gedaan). Maar ik weet niet voldoende van de dunamiek omtrent php en inlogschermen om de vinger op de zere plek te kunnen leggen. Maar de ICT-er weert af dat het aan de site kan liggen, vandaar dat ik hoop dat iemand me meer details zou kunnen geven over wat nou precies het probleem is. Dan kan ik dat namelijk aan hem doorgeven in de hoop dat ie dan wel actie onderneemt.

groetjes, Anjo

Even een lijstje maken:
  1. zijn er anderen die dit probleem ondervinden?
  2. je zegt dat de site is gewijzigd: FF maakt gebruik van o.a. het NAME attribute voor autofill Als dat is veranderd binnen de scripts dan kan daar een oorzaak liggen
  3. het feit dat IE en FF dit probleem hebben maakt een browserprobleem onwaarschijnlijk
  4. controleer of private browsing uitstaat
  5. wanhoopsdaad: installeer FF opnieuw
  6. samengevat: laat checken op POST of GET verwerking. NAME attribute. En de ACTION van de FORM, of die goed weggestuurd wordt. Ik schrijf zelf scripts en als iemand met een probleem als dit aankomt wil ik zelf even controleren of het aan mijn script ligt.

Even een lijstje maken:
  1. zijn er anderen die dit probleem ondervinden?
  2. je zegt dat de site is gewijzigd: FF maakt gebruik van o.a. het NAME attribute voor autofill Als dat is veranderd binnen de scripts dan kan daar een oorzaak liggen
  3. het feit dat IE en FF dit probleem hebben maakt een browserprobleem onwaarschijnlijk
  4. controleer of private browsing uitstaat
  5. wanhoopsdaad: installeer FF opnieuw
  6. samengevat: laat checken op POST of GET verwerking. NAME attribute. En de ACTION van de FORM, of die goed weggestuurd wordt. Ik schrijf zelf scripts en als iemand met een probleem als dit aankomt wil ik zelf even controleren of het aan mijn script ligt.

1: ik weet in ieder geval dat mijn man hetzelfde probleem heeft. Zoals ik al schreef is dat volledig onafhankelijk. Overigens heeft de school geen andere meldingen, maar het is natuurlijk ook geen ernstig probleem voor de meesten (ik kan niet zo goed veel muizen dus voor mij is het echt hinderlijk). Mijn man heeft het ook pas kenbaar gemaakt toen ik vertelde dat ik het probleem had.
2: kan ik daar iets aan doen of is dat aan de site-bouwer?
3: dat leek mij ook al.
4: dat zegt mij niets. zou je me kunnen zeggen hoe ik dat moet doen?
5: liever (nog) niet als het ook anders kan
6: dat zijn script-schrijver acties en niet mijn eigen acties neem ik aan.

Ik denk dat de ICT-er waarmee ik contact heb, het script niet zelf geschreven heeft maar dat dat een (extern?) iemand (firma, bureau) is geweest. Dat zou verklaren waarom hij het afhoudt. Het zal wel geld kosten als het bureau het nakijkt en het blijkt toch mijn fout te zijn...

met dank voor het constructief meedenken!

groetjes, Anjo

ik heb inmiddels gelezen dat als private browsing aan staat, dat ik dan een melding bovenin de regel van mijn browser zou moeten hebben. Dat heb ik niet. Ook kriijg ik, steeds als ik de wachtwoordregel voor deze site uit firefox verwijderd heb, van firefox de vraag of ik het wachtwoord wil opslaan. Dat zou zover ik begrepen heb ook niet het geval zijn als private browsing aan staat. Mijn conclusie is dus dat ik 'm uit heb staan.

Laatst bewerkt:
4 heb je inmiddels gevonden. Op 2 is het antwoord sitebouwer.

Mijn idee is dat je met alles wat je nu aan informatie hebt binnengehaald een constructief gesprek met de school kan hebben.

Succes (voor zover dat al van toepassing is)

4 heb je inmiddels gevonden. Op 2 is het antwoord sitebouwer.

Mijn idee is dat je met alles wat je nu aan informatie hebt binnengehaald een constructief gesprek met de school kan hebben.

Succes (voor zover dat al van toepassing is)

ga ik doen...

ik heb ook nog in firefox de complete formgeschiedenis weggegooid. Maar ik blijf het probleem houden...
Ik mail naar de school (kan nu niet: hun mailprogramma ligt er weer eens uit. Dat gebeurt meermalen per dag. Ook iets waarvan ik denk: hm) en koppel de resultaten nog terug.

met dank voor al je hulp!

groetjes, Anjo

De buurvrouw is zo aardig geweest om via de link die ik hierboven genoemd heb, het inlogscherm op te zoeken. Zij krijgt hetzelfde resultaat: een al ingevuld (foutief) wachtwoord van dezelfde lengte als de inlognaam. Dit kan dus niet aan een geheugen in de browser liggen want die van haar is nooit eerder voor deze site gebruikt.
Mijn conclusie is nu helemaal hard dat het niet aan onze browsers ligt maar aan het inlogscript van de site. ik kan echter nog steeds niet mailen omdat de mail van de school er nog steeds uit ligt.

groetjes, Anjo

De ICT-er van de school heeft het probleem doorgegeven aan de site-bouwer. Het is dus nog niet opgelost, maar meer kan ik er nu ook niet aan doen

met dank voor alle reacties, Anjo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan