Tabel vullen uit gekoppelde tabel...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave82

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
In een Access-file heb ik 2 tabellen, waarvan er één gekoppeld is aan een Excel-file bijvoorbeeld "linked".
De kolommen in de andere (niet gekoppelde) tabel hebben dezelfde namen als in de gekoppelde tabel, tabelnaam bijvoorbeeld "non-linked".

Mijn doel is om de niet-gekoppelde tabel te vullen met gegevens uit de gekoppelde tabel.
Dit omdat de gegevenstypen in de gekoppelde tabel niet altijd juist zijn.
Er is namelijk een kolom die zowel tekst als getallen kan bevatten, maar deze wordt gelezen als type "tekst". In dat geval worden de records met getallen, niet geïmporteerd/zichtbaar. Dit zou dus eigenlijk als memo-veld gezien moeten worden.
Met Googlen ben ik erachter gekomen dat Access het gegevenstype kiest door het scannen van de eerste 8 records van een tabel.

Ik heb geprobeerd om "non-linked" de juiste gegevenstypen te geven, maar als ik een toevoegquery gebruik om de data van linked toe te voegen aan non-linked, verschijnt de melding dat veel records niet ingelezen worden. De precieze melding weet ik even niet, maar ik heb het idee dat het komt omdat de gegevenstypen niet hetzelfde zijn.

Wie kan me helpen?

Ik maak gebruik van Access + Excel 2003 en de db is gebaseerd op 2000.

Alvast bedankt,
Dave

Het lijkt mij dat het importeren juist zou moeten lukken als je de db-tabel instelt als tekstvelden. Ook zou je nog een importspecificatie kunnen maken, en de excel gegevens via een tijdelijke access tabel overzetten. Tenzij je een tekstveld naar een getalveld wilt omzetten, in welk geval je tekst kwijtraakt, en geen getallen. Je opmerking dat de tekst wel overkomt, en de getallen niet brengt mij licht in verwarring... Dus hoe ontstaat precies het probleem?

Het lijkt mij dat het importeren juist zou moeten lukken als je de db-tabel instelt als tekstvelden. Ook zou je nog een importspecificatie kunnen maken, en de excel gegevens via een tijdelijke access tabel overzetten. Tenzij je een tekstveld naar een getalveld wilt omzetten, in welk geval je tekst kwijtraakt, en geen getallen. Je opmerking dat de tekst wel overkomt, en de getallen niet brengt mij licht in verwarring... Dus hoe ontstaat precies het probleem?

Het is toch zo dat alleen een memo-veld records met alleen tekst én records met daarin alleen getallen kan weergeven? Bij een tekstveld geeft een getal de foutmelding "GETAL#" en vice-versa. Ik zou dus de waarden uit het veld "Referentie" van tabel [linked] willen halen (gegevenstype kan wijzigen ivm gekoppelde tabel) en deze toevoegen aan het memo-veld "Referentie" in de tabel [Non-linked].

Heb voorbeeldbijlagen gepost (ik vraag me alleen af of dit goedgegaan is), de toevoegquery werkt hierin even niet meer, maar in de oorspronkelijke file wel, dus dat maakt niet zoveel uit.
Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd.

Bijlagen

Een memoveld kan wat meer tekens bevatten dan een tekstveld, maar met een tekstveld kun je prima tekst en getallen (en ook datums) opslaan. De foutmelding komt dus ergens anders vandaan. Ik kijk wel even...

Een memoveld kan wat meer tekens bevatten dan een tekstveld, maar met een tekstveld kun je prima tekst en getallen (en ook datums) opslaan. De foutmelding komt dus ergens anders vandaan. Ik kijk wel even...

Een memo veld kan lang niet alles wat een tekstveld.

Een memo veld kan lang niet alles wat een tekstveld.
Nee, het kan zelfs meer.... Althans: in de nieuwere versies. Je kunt tenminste tekst enigszins fatsoenlijk opmaken. Desalniettemin: het zijn niet voor niks verschillende typen velden, die je ook allebei op de juiste manier moet gebruiken.

Er zit iets vreemds in je Excel bestand, wat het probleem veroorzaakt. Eerst heb ik wat nieuwe records met getallen toegevoegd, en die kwamen keurig in beeld. De bestaande getallen gaven inderdaad een foutmelding. Daarna heb ik alle getallen in kolom B opnieuw 'ingevoerd' Met <F2> en <Enter>, en die waren vervolgens ook prima te zien. Het is dus geen probleem binnen Access, wat mij betreft.

Ik zou niet weten waarom het bij jou wel werkt. Zowel thuis als op het werk krijg ik hetzelfde resultaat. Bij getallen verschijnt de foutmelding "GETAL#".
Iemand enig idee?

Heb je het al eens met een ander Excel bestand geprobeerd? En mijn test al uitgevoerd? Na het koppelen de waarden opnieuw ingetypt in je werkblad?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan