Harde schijf plots verdwenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iceblokje

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2011
Beste,

Nadat ik gisteren mijn pc herstarte zag ik dat tijdens het opstarten mijn pc even vast zat op "detecting IDE drives...". Dit was zo'n 10-15 sec ongeveer.
Ook op het windows logo zat deze even vast (5 sec). Nadat mijn pc opgestart was zag ik dat mijn 2de HDD (D:) verdwenen was. Na een reboot was deze terug en bruikbaar dus ik dacht dat dit gewoon een klein (tijdelijk) probleem was. Maar nu blijkt dat na het opstarten van mijn pc D: terug verdwenen is en na een aantal keer te restarten blijft deze weg.
in BIOS bij sata 6 kan ik op detect HDD klikken en dan blijft deze ook 10-15 sec zoeken maar vind niets bij de andere sata's duurt dit 2-3 sec. Dus ik neem aan dat bios mijn HDD wel vind maar niet herkend.

Microsoft Windows 7 Ultimate

Heb een Hijackthis log gepost hier.

Edit: Nu werd mijn HDD wel gevonden tijdens het opstarten (BIOS zat niet vast op "detecting IDE drives..." en ik zag mijn 2de HDD gemount).
Nu zag ik dat mijn 2de HDD nog steeds niet werd gezien in Deze Computer maar in computer manage - Storage - Disk Management krijg ik dit:
10-03-2011 13-41-54.jpg

Laatst bewerkt:
snap het niet helemaal, zijn het 2 partities of zijn het 2 hdd's?

dus in de pc zitten 2 hdd's (als je hem open schroeft dus)
en staat er belangrijke data op > recover dan eerst.
maar waar wordt die nu wel en waar niet weergegeven? in apparaatbeheer enzo...

Tijdens het opstarten van mijn pc (voor windows geladen is) zie ik
SATA x: no device
SATA 5: samsung...
SATA 6: samsung...

En ik zie deze in Computer management onder Storage - Disk management (zoals in screenshot)
Alleen is deze niet zichtbaar/bruikbaar in "Deze Computer".10-03-2011 16-13-44.jpg

Zou het kunnen zijn dat deze te vol staat?

nee, da's het probleem niet.

ps: je kan er ook niet inkomen door in de balk bovenaan D:\ te typen?

wat doen in dat screenshot trouwens die twee knoppen naast de afsluit/minimaliseren knop?

nee, da's het probleem niet.

ps: je kan er ook niet inkomen door in de balk bovenaan D:\ te typen?
Dan krijg ik: "Windows can't find 'D:\'. Check the spelling and try again.

wat doen in dat screenshot trouwens die twee knoppen naast de afsluit/minimaliseren knop?
Dat is van UltraMon voor dualscreen om het venster van scherm te laten wisselen of om het venster over beide schermen te maximaliseren.

Wellicht werkt deze oplossing voor jou Iceblokje:

Start : "Diskpart" via de opdrachtregel in het startmenu. (zonder aanhalingstekens)

geef commando : DISKPART > list disk
kijk om welke schijf het gaat, dit is te zien aan de grootte (als voorbeeld is het Schf 1)

geef commando : DISKPART > select disk 1 (microsoft gebruikt Schf en disk doorelkaar)

geef commando : DISKPART > list volume
kijk om welk volume het gaat , nu te zien aan de letter en de grootte (als voorbeeld D)

geef commando : DISKPART > select volume=D

geef nu het commando:

DISKPART > Attributes volume clear readonly

Je krijgt nu de melding:

De volume kenmerken zijn gewist.

Hiermee ben je in ieder geval van die write error af,....als het goed is.

grtz en succes,

Roncheck

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord maar ik zie mijn harde schijf niet of D: in "list volume".
11-03-2011 10-16-24.jpg

nee, da's het probleem juist hé

maar als ik jou was zou ik een kijken of een gratis data recovery programma de hdd wel vindt, die vindt vaak meer als diskpart!

zoek eens op cnet.com

nee, da's het probleem juist hé

maar als ik jou was zou ik een kijken of een gratis data recovery programma de hdd wel vindt, die vindt vaak meer als diskpart!

zoek eens op cnet.com
Heb het programma EASEUS gevonden en installeerd maar ook dit programma toont Disk 2 als Read only. Partition recovery wizzard lukt ook niet.
11-03-2011 11-49-46.jpg

nou, da's een goed programma (uit ervaring). I vrees helaas dat je binnenkort wordt meegedeeld een nieuwe hdd te moeten kopen...

tja repareren houdt ergens op, ik hoor ook dat mensen hun HDD hebben gereparreerd door hem in te vriezen, te schudden, te bakken en dat soort flauwekul (ben er nog nooit achtergekomen of dit werkt, maar warm/koud zorgt voor uitzetten/krimpen hé(mijn logische verklaring))

PS: dat read only is toch geen lock die ergens opzit hé?

PS: dat read only is toch geen lock die ergens opzit hé?

Inderdaad,.. het is zelfs mogelijk dat er onlangs software is geïnstalleerd, die eclusief toegang heeft tot die schijf, lock volume ....eclusive acces.
Kijk in ieder geval dat je dit (100%) kunt uitsluiten.

De enige software die ik denk die er iets mee zou kunnen te maken hebben is Daemon tools lite die ik voor 1 iso bestand nodig had. Had dit bestand installeerd en nadien terug verwijderd.

Bedankt voor je antwoord maar ik zie mijn harde schijf niet of D: in "list volume".
Bekijk bijlage 123835

Elke van de hdd's hier is het dan, 0 of 1? want 0 is write protected.

Heb het programma EASEUS gevonden en installeerd maar ook dit programma toont Disk 2 als Read only. Partition recovery wizzard lukt ook niet.
Bekijk bijlage 123851

volgens dit zou er een lock opzitten.

I weet niet zeker of het kan, en of er belangrijke gegevens opstaan, anders moet je ff in diskpart die drive selecteren, cleanen, formatteren, assignen, en dan zou die het weer moeten doen, maar dan ben je wel al je gegevens kwijt

Mocht het met bovenstaand advies nog niet lukken, probeer dit tooltje eens:
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html (freeware)
helaas alleen engels maar wijst zich vanzelf.

heb ikzelf goede ervaringen mee, is me niet helemaal duidelijk of er belangrijke bestanden op die schijf staan?,...zoniet probeer eens met dit tooltje de schjjf te bereiken, formatteren.

Gratis Data Recovery software zijn niet betrouwbaar

probeer niet gratis data recoverysoftware, omdat ze niet betrouwbaar zijn en u kunt uw belangrijke gegevens verloren voorgoed.

:thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan