Twee formulieren testen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornbos

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Hallo allemaal,

Voor mijn website heb ik 2 formulieren die ik wil laten testen. De ene is een contact formulier, de anderen een soort van formulier waar je foutieve boetes kunt melden, of boetes die vergeten zijn kunt melden.

Contact formulier

Veld 1 = Naam
veld 2 = Email
veld 3 = Onderwerp
veld 4 = Bericht

(Dit staat om bepaalde redenen op de site weergegeven, en niet in de applet zelf.)

Wat moet hij doen

- Men vult gegevens in, en hij word naar mij verzonden. De verzendfunctie zit er nog niet in, die zet ik er later in als ik weet hoe dat moet.
- Wanneer iemand iets invult en drukt op enter, moet hij doorgaan naar het volgende veld.
- Wanneer iemand niets invult, gaat hij niet verder en komt er een melding.
- Wanneer iemand een email adres onjuist invoert, komt daar een melding van.
- Wanneer iemand spaties in zijn e-mail adres heeft zitten, komt daar een melding van.
- Wanneer iemand voor of na zijn e-mail adres spaties heeft, worden deze weg gehaald.
- Wanneer iemand voor, na en in zijn e-mail adres spaties heeft, worden de spaties er voor en erna weg gehaald, en komt er een melding dat het e-mail adres spaties bevat.
- Wanneer alles in ingevoerd en men drukt op verzenden, komt er een moment waarbij men de gegevens kan checken.
- Wanneer men iets wil veranderen, kan men op nee drukken, vervolgens moet alles aanpasbaar zijn.
- Wanneer men het wilt versturen, drukt men op ja, vervolgens moet alles verzonden zijn en komt daar een melding van.

Foutieve boete of boete vergeten

Wat moet hij doen

- Wanneer alle gegevens correct zijn ingevuld en verzonden, komt daar een melding van waarbij de keuze (stap 3) word genoemd.
- Alles wat het contact formulier ook heeft

+

- Wanneer een link fout is word daar een melding van gegeven.
- Wanneer een link spaties bevat word daar een melding van gegeven.
- Wanneer een link voor of achter spaties bevat, worden deze weg gehaald.
- Indien beide, dan worden de spaties voor en achter weggehaald en komt er een melding dat er een spatie zit.
- Wanneer een link niet begint met www. of http://, word aangegeven dat de link onjuist is.
- Wanneer de link geen .nl bevat, word hier een melding van gegeven. Ook .com is fout, aangezien de link om bepaalde redenen alleen maar nederlands mag zijn.

- Het boetebedrag mag niet hoger zijn dan 1000 euro, is dit wel zo, dan verschijnt er een melding.
- Het boetebedrag mag alleen cijfers bevatten, is dit niet zo, dan verschijnt er een melding.

- Alle combinaties moeten mogelijk zijn, met (indien nodig) daarbij de juiste foutmelding.
voorbeeld: Als a niet ingevuld is en b onjuist is ingevuld moet er komen te staan: * Er ontbreken gegevens en b is onjuist.

Wanneer iemand een fout heeft gevonden, meld dit dan op de volgende manier:

- Wat is de fout?
- Meld precies wat je (wel of niet) hebt ingevuld.

Opmerkingen of tips zijn van harte welkom.

Alvast hartelijk bedankt,

Björn Bos

Download hier de gekomprimeerde map ---> Bekijk bijlage Laten testen.zip

Laatst bewerkt door een moderator:
Werkt prima, op 2 dingen na:

1. E-mail
Dit is eigenlijk niet zo'n punt, maar hij ziet "@." ook als een geldig e-mailadres.

2. Lay-out
Dit is wel belangrijk: Het is misschien handig als er iets voor de tekstvakken staat bij het contactformulier, dan weet je namelijk waar je wat in moet vullen.

(1.JPG)

1. E-mail
Dit is eigenlijk niet zo'n punt, maar hij ziet "@." ook als een geldig e-mailadres.

Heb je goed gezien, ik had me voorgenomen dat ik het pas zou verbeteren als iemand hier mee zou komen. Ik zal er dus een extra voorwaarde in, bijvoorbeeld dat hij minimaal 8 karakters moet hebben en dat er .com of .nl in moet zitten. (zijn er nog andere

2. Lay-out
Dit is wel belangrijk: Het is misschien handig als er iets voor de tekstvakken staat bij het contactformulier, dan weet je namelijk waar je wat in moet vullen.

Dit staat bovenaan de pagina uitgelegd, misschien heb je erover heen gelezen. Wegens redenen staat deze niet in de applet zelf, maar op mijn HTML pagina voor de applet. Dus uiteindelijk heb je hetzelfde resultaat.

Heel erg bedankt voor het testen! Dat met die e-mail ga ik even aanpassen!

Nogmaals bedankt!

Björn Bos

.com en .nl is wel OK ;)

:o Oeps , inderdaad overheen gelezen. Het was ook wel erg veel tekst ;)

Klopt, maar ik denk, ik zet gewoon álles erbij, dan weten mensen ook waar hij allemaal aan moet voldoen, maar maakt opzich ook niet uit als mensen het niet lezen!

Nog 1 kleine aanvulling:

Bij "Boete vergeten" hoeft niet per sé een link of/en bedrag ingevoerd te worden, bij "Foutieve boete" moet wél verplicht een link worden ingevoegd.

Zouden misschien nog meer mensen mijn formulieren willen testen? De kans is dan groter áls er een fout is, die opgemerkt wordt! Het is weinig moeite maar het zou mij enorm helpen!

Alvast bedankt!

Ik merkt op dat je mogelijks je code nadien als je iets wil veranderen niet meer zou willen inkijken van de vele overbodige lijnen.vb
Code:
            if(naamveld.getText().equals("")){
             ster1.setText("*");
            }else{
              ster1.setText("");
            }
dit gaat je code iets overzichtelijker maken er verandert niets aan de werking
Code:
           ster1.setText((naamveld.getText().equals(""))?"*":"");

dit gaat je code iets overzichtelijker maken

het is maar de vraag of het het 'overzichtelijker' maakt. Als je, van de 2 voorbeeljes in je post, ze snel laat zien en ik moest er een kiezen welke duidelijker is, zou ik de bovenste sneller begrijpen. In principe zijn een-regelige if-statements alleen handig als je er duidelijk aan kan zien wat ze doen:

[js]var datIsWaar = (isHetWaar === true) ? "ja" : "nee";[/js]

maar met veel haakjes en rare tekens (quotes), zou ik gewoon voor het 1e gaan. Helemaal omdat het qua snelheid niets uitmaakt; het is een kwestie van stijl/leesbaarheid.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan