Harde schijf+virus.

Status
Niet open voor verdere reacties.

vibokip

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2010
Ten eerste wil ik al zeggen dat het kan dat dit topic niet op de juiste plaats is geopend maar ik wist het niet goed.

Ik heb een vraag voor jullie, een paar weken terug is mijn oude computer gecrasht, op m'n harde schijf staan nog films van de oude computer maar de kans zit er dik in dat op de harde schijf ook virussen staan, als ik nu de harde schijf in mijn nieuwe laptop steek kan dan dit virus overslagen naar mijn harde schijf?
Als ik films rechtstreeks naar m'n harde schijf zet, dan verliest de computer toch geen geheugen hé, of wel? En als er dan een virus op deze film zou staan,dan gaat hij toch niet op m'n laptop ofwel?

Alvast bedankt

Pieter

Laatst bewerkt door een moderator:
Onwaarschijnlijk. Ik zou me niet te veel zorgen maken. Een virus moet geactiveerd worden en als het virus maar gewoon op je 2e (oude) schijf staat zal er niet veel gebeuren. Haal lekker al je belangrijke data eraf en formateer hem dan even. Daarna kun je weer alle data terugzetten.

Hoi,
als je een 2e harde schijf aansluit op je laptop is hij op dat moment onderdeel van het actieve besturingssysteem en kan zeer wel het virus overslaan naar je andere schijf. Je schijf duikt dan toch ook op in de verkenner? Bij schijfbeheer toch ook? Dus het antwoord op je vraag
En als er dan een virus op deze film zou staan,dan gaat hij toch niet op m'n laptop ofwel?
moet ja zijn.

Laatst bewerkt:
Topic vooralsnog verplaatst van geheugen naar hardware--->harddisks

Laatst bewerkt:
nkan zeer wel het virus overslaan naar je andere schijf

Ik denk van niet. Heb je over wat je hier beweert informatie? Een virus moet op wat voor manier dan ook altijd geexecute worden om actief te worden en dat is in het geval van een 2e schijf aansluiten op een nieuw systeem niet het geval. Een virus kan zichzelf echt niet spontaan activeren.

Als een programma op de net geinstalleerde C disk dan heel toevallig een bevirust bestand aanspreekt zou het nog kunnen, maar die kans acht ik 0.

Eens of niet?

Laatst bewerkt:
het kan toch wel geactiveert worden door het programma waar het in zit
als dat geactiveert word word het virus meestal ook geactiveert...

@error53
Ik wil niet teveel off-topic gaan en hier een discussie starten, maar als je ff goed nadenkt en mijn antwoord nog eens goed doorleest dan valt mss het kwartje. Als je een floppy met een virus aan boord in je pc steekt dan heb je het virus ook op je pc, hetzelfde zelfde geldt voor een externe schijf enz. De schijf verschijnt, zoals eerder opgemerkt, toch ook in de verkenner? Dus is op dat moment onderdeel v.h. besturingssysteem.

het kan toch wel geactiveert worden door het programma waar het in zit
als dat geactiveert word word het virus meestal ook geactiveert...

Welk programma dan? Hij heeft een laptop en daar wil hij de oude schijf aanhangen en films overzetten. Erg wordt niks geexecute. Je hangt de disk gewoon aan de nieuwe PC. Ik durf zelfs te beweren dat je het virus gewoon lekker mee kunt kopieren zonder dat er iets gebeurt. Zo lang je hem maar niet uitvoert. Spontaan kan een virus zichzelf niet activeren. Als iemand mij het tegendeel kan beweren dan ben ik de laatste die z'n ongelijk niet toegeeft.

Dus is op dat moment onderdeel v.h. besturingssysteem.

Nee hoor, want niet actief. Er is niks aan de hand. Je virus scanner zal alleen zien dat er een virus in het bestand zit meer niet. Mijn reactie was alleen maar bedoeld omdat het best zou kunnen zijn dat ik ongelijk heb. Een virus kan niet zomaar overslaan naar je andere schijf.

Ik vind het overigens helemaal niet erg om mijn ongelijk toe te geven. :thumb: Maar als je het niet leuk vindt om een discussie te starten en 12kb van je webspace kwijt te raken door alle tektst die ik typ, geen probleem, er zijn genoeg andere computerforums.

Mik, ik weet echt wel dat je 1 van de meest gewaardeerde leden bent hier en ik zie ook echt wel dat je vaak hele goede, zo niet, de beste antwoorden geeft op vragen, maar als discussieren niet mag door jouw rol hier, dan stop ik ermee

Laatst bewerkt:
Vraag ik me af, waarom men adviseert om "Auto-play" uit te schakelen. voor het gebruik van een externe schijf of usb stick, ter voorkoming dat een virus/trojan/malware automatisch de boel kan infecteren?:confused:

Auto play speelt films = een filmformaat (avi, flv) = een niet executable bestand = dus nooit een virus kunnen krijgen.

Een paar jaar geleden had je ooit eens een filmpje dat een virus bevatte, maar dat filmpje heette: filmpje.avi.exe en als je de je extensions gehide hebt (standaard bij windows) leek het een avi bestand, maar was toch een exe. Maar die zou door autoplay ook niet afgespeeld worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Denkt dan met met het uitschakelen van auto-play eerder doelt op de kopieer functie in een virus, om zichzelf te verspreiden.

Denkt dan met met het uitschakelen van auto-play eerder doelt op de kopieer functie in een virus, om zichzelf te verspreiden.

Ik denk dat hij dat niet bedoelt. Ik denk dat hij bedoelt dat wanneer je een externe disk aansluit, de disk met de mogelijk opent om te autoplayen als je er een film instopt. Zoiets:

autoplay.png

Of bedoel jij dat niet? Dan moet je hem even uitleggen. De autoplay die ik hierboven beschrijf heeft niks met het verspreiden van een virus te maken.

Laatst bewerkt:
Een virus is instaat zichzelf te kopiëren, dit zou middels auto-play geactiveerd kunnen worden. Het is niet voor niets dat men vroeger waarschuwde voor het gebruik van floppy's van anderen. Tegenwoordig het gebruik van USB sticks/externe schijven.

Maar goed we dwalen steeds verder van de topic af.

Een virus is instaat zichzelf te kopiëren,

Alleen als hij geactiveerd is

dit zou middels auto-play geactiveerd kunnen worden.

Nee, Een executable is geen optie om te laten autoplayen/

Het is niet voor niets dat men vroeger waarschuwde voor het gebruik van floppy's van anderen. .

Nee. Kom maar op met bewijzen. Ook je verhaal over floppy's van vroeger is onzin. Pas als een virus geactiveerd wordt kan hij pas wat doen. HEEEEEL lang geleden starte pc's nog wel eens op van een diskette (bootsector virus), maar dat is al heel lang niet meer. Onzin dus. "we dwalen van het onderwerp af" is geen goede uitleg voor mij. Wie beweert, bewijst.

Laatst bewerkt:
ik denk dat iedereen hier een beetje gelijk heeft. Er zijn virussen die speciaal gericht zijn op de autoplayfunctie voor CD/DVD, USB-sticks en USB-externe schijven (zo'n USB-stick virus heb ik eens een keer bij iemand zijn "werk"zien doen). Voor de floppy geldt dat niet, want daar kent windows geen autoplay voor. Floppy virus besmettingen was vooral vroeger bij een opstart van de PC vanaf een floppy, of als iemand de flop in de PC liet zitten en een herstart gaf en de PC vanaf de flop begon te starten.
Zo'n externe schijf, waar het onderwerp oorspronkelijk over ging, zal daar denk ik geen last van hebben, tenzij die in de PC/laptop als opstart HD gebruikt gaat worden, maar dan zal die nog steeds alleen maar het systeem besmetten dat dan actief is en als ik het goed begrijp is het alleen de bedoeling om de data van de schijf af te halen. Als die schif dan gekoppeld wordt aan de PC/laptop via een USB-extern-mechanisme is de kans dat er een besmetting plaats vindt minimaal tot nul.
Als dan alles is gekopieerd en daar zat dan een executable tussen die besmet is en die extecutable wordt uitgevoerd, tja....dan ben je de pineut. Als er echter een goed antivirus programma op de PC/Laptop zit, zoals bijv. AVAST, dan wordt tijden het kopieren de executable met het virus er uit gepikt en onschadelijk gemaakt.

Er zijn virussen die speciaal gericht zijn op de autoplayfunctie voor CD/DVD, USB-sticks en USB-externe schijven (zo'n USB-stick virus heb ik eens een keer bij iemand zijn "werk"zien doen).

Welke dan? Ben benieuwd. Je verhaal is verder wel in orde :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan