• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In "kolom C" staan aantallen, bij een bepaalde waarde moet "kolom A" automatisch

Status
Niet open voor verdere reacties.

wolf2011

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2011
Hallo,
Op mijn werk werk ik met excel 2003 en ik kan geen formule bedenken/vinden voor het volgende.

In "kolom C" staan aantallen en in "kolom A" moet een code komen te staan als de waarde in "kolom C" veranderd.
Voorbeeld:
waarde in kolom C is kleiner of gelijk aan 26: dan moet er in "kolom A" @ verschijnen
waarde in kolom C is groter dan 26: dan moet er in "kolom A" @@ verschijnen
waarde in kolom C is groter dan 100: dan moet er in "kolom A" $ verschijnen
waarde in kolom C is groter dan 200: dan moet er in "kolom A" $$ verschijnen

Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt voor het meedenken!

In A1:
=ALS(C1<=26;"@";ALS(C1<100;"@@";ALS(C1<200;"$";"$$")))

Je kan ook deze gebruiken als kolom A leeg moet blijven als kolom C leeg is (nu wordt steeds @ ingevuld zelfs al is kolom C leeg)
Code:
=ALS(LENGTE(C1)=0;"";ALS(C1<=26;"@";ALS(C1<100;"@@";ALS(C1<200;"$";"$$"))))

gebruik VERT.ZOEKEN() ipv lange code met > en <=

Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt voor het meedenken!

Met VERT.ZOEKEN() kan je dynamisch zulke teksten koppelen aan bepaalde waarden. Stel je voor dat je de de tekst $$ wil veranderen in #% dan zou je alle formules aanpassen.
In mijn voorbeeldje hoef je alleen maar in de tabel de teksten aan te passen.
Of stel je voor dat de omslagpunt op 25 moet liggen ipv 26. Dan zou je nogmaals al je formules aan moeten passen.

Code:
=ALS(C1="";"";VERT.ZOEKEN(C1;$H$1:$I$4;2;1))

zie bijlage

Bijlagen

Kan oiok met ALS. voorbeeld:
=ALS(C1<=E1;D1;ALS(C1<E2;D2;ALS(C1<E3;D3;D4)))

Dan zet je in E1-26, E2-100, E3-200 en in D1-@, D2-@@, D3-$ en D4-$$ Of iets anders als je wilt. (Zonder de formules aan te passen.)
Maar er zijn meer wegen naar Rome. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan