• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Besteladvies genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

emsz87

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Met behulp van de gegevens die ik in mijn sheet heb wil een besteladvies per maand maken.
Ik dacht zelf aan een veiligheidsvoorraad/minimale voorraad per maand te maken en daar aan te houden.
Of is er een formule die ik in excel kan gebruiken om dit te kunnen genereren.

Bekijk bijlage blad.xls

Hallo Emsz87,

Excel heeft geen formule hiervoor. Erger nog in feite: excel heeft nergens een formule voor. De formules moet je zelf in excel maken.
in jouw geval moet je dus ook een formule maken.
Jouw formule moet een (optimale) bestelgrootte of ook wel bestelserie berekenen. De formules daarvoor vindt je terug bij theorieën over voorraadbeheer. Om je op weg te helpen hier een site waar bijvoorbeeld zoiets staat: voorraadmodellen

Hallo Emsz87,

Excel heeft geen formule hiervoor. Erger nog in feite: excel heeft nergens een formule voor. De formules moet je zelf in excel maken.
in jouw geval moet je dus ook een formule maken.
Jouw formule moet een (optimale) bestelgrootte of ook wel bestelserie berekenen. De formules daarvoor vindt je terug bij theorieën over voorraadbeheer. Om je op weg te helpen hier een site waar bijvoorbeeld zoiets staat: voorraadmodellen

Ik heb op de aangegeven site gekeken maar daar hebben ze het over modellen waarbij de verkoop regelmatig gaat. Ik heb helaas te maken met een onregelmatige verkoop verspreid over een jaar.
De formule van camp kan ik niet gebruiken omdat de afname gelijk verdeeld is en de voorraad- en bestelkosten niet bekend zijn en niet mee berekend hoeft te worden, het gaat echt alleen om de bestelhoeveelheid.

Wat ik eigenlijk wil weten is welke gegevens die ik in mijn sheet heb het beste kan gebruiken.
Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft.

Je zult op basis van de verkopen een gemiddelde per periode kunnen berekenen en ook een spreiding in die verkopen. Op basis van die twee getallen kun je uitrekenen wat de minimale voorraad moet zijn om met een kans van 95% geen nee te hoeven verkopen (dit betekent, zo even uit het hoofd, dat de verkopen dan binnen +2 sigma van de gemiddelde waarde liggen. Of te wel dat je gedurende de bestelperiode een minimum voorraad aanhoud van het gemiddelde + 2 sigma). Bij dit alles is het tevens vaak gebruikelijk ook nog aandacht te schenken aan een ijzeren voorraad.
In meer geavanceerder bestelsystemen wordt dan ook nog eens de besteld hoeveelheid en de te realiseren afname (reeds bekende afname) verdisconteerd.
De verwijzing naar de betreffende site was tevens bedoeld om je op het spoor van verder zoeken naar bestelsystemen en voorraadbeheer op internet te zetten.
Ik ben er op dit moment net even te lang uit om mij de specifieke details van voorraadbeheersystemen voor de geest te halen. Vandaar mijn wat algemeen aandoende toelichting.

In de formule van Camp kun je ook de voorraadkosten en bestelkosten op nul zetten.

Laatst bewerkt:
Je zult op basis van de verkopen een gemiddelde per periode kunnen berekenen en ook een spreiding in die verkopen. Op basis van die twee getallen kun je uitrekenen wat de minimale voorraad moet zijn om met een kans van 95% geen nee te hoeven verkopen (dit betekent, zo even uit het hoofd, dat de verkopen dan binnen +2 sigma van de gemiddelde waarde liggen. Of te wel dat je gedurende de bestelperiode een minimum voorraad aanhoud van het gemiddelde + 2 sigma). Bij dit alles is het tevens vaak gebruikelijk ook nog aandacht te schenken aan een ijzeren voorraad.
In meer geavanceerder bestelsystemen wordt dan ook nog eens de besteld hoeveelheid en de te realiseren afname (reeds bekende afname) verdisconteerd.
De verwijzing naar de betreffende site was tevens bedoeld om je op het spoor van verder zoeken naar bestelsystemen en voorraadbeheer op internet te zetten.
Ik ben er op dit moment net even te lang uit om mij de specifieke details van voorraadbeheersystemen voor de geest te halen. Vandaar mijn wat algemeen aandoende toelichting.

In de formule van Camp kun je ook de voorraadkosten en bestelkosten op nul zetten.

Bedankt, ik zal hiermee aan de slag gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan