Hello world, C++ vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

malvado

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2006
Ben eindelijk begonnen met leren. Toch ondervind ik al problemen bij hello world. Ik gebruik wxdevc++ als compiler. Ik typ de code als volgt:

#include <iostream>

int main()
{
std::cout << "Hello, world \n" ;
}
Wat moet ik daarna doen? Ik deed toen op compile and run klikken. De bestanden koos ik ervoor in een map op te slaand ie ik zelf aangemaakt heb die c+= files heet.
In die map zitten daarna( na compile and run van het programma) een output map waar project 1 bestand zit. Wanneer ik erop klik verschijnt er in in -o,01 miliseconden die ik nauwelijks kan zien omdat het zo snel flitst. Verder zitten er dan in de map c++ een makefile.win, project1.dev wn projectlayout bestanden die niet geopend kunnen worden. Ik gebruik windows xp. Wat doe ik verkeerd? Las ik me niet vergis(zit nu niet achter mijn pc waar geen internet op staat) zitten in de C++ files map ook een main bestand dev CPP. Hoe moet ik nou programmeren? lol, zo lukt het mij nooit om te beginnen. Geef aub antwoord. Alvast bedankt. Ik heb de indruk dat ik vaker jullie hulp nodig zal hebben. Ik heb trouwens voor console application gekozen.

Laatst bewerkt:
Ben eindelijk begonnen met leren. Toch ondervind ik al problemen bij hello world. Ik gebruik wxdevc++ als compiler. Ik typ de code als volgt:

#include <iostream>

int main()
{
}
Wat moet ik daarna doen? Ik deed toen op compile and run klikken. De bestanden koos ik ervoor in een map op te slaand ie ik zelf aangemaakt heb die c+= files heet.
In die map zitten daarna( na compile and run van het programma) een output map waar project 1 bestand zit. Wanneer ik erop klik verschijnt er in in -o,01 miliseconden die ik nauwelijks kan zien omdat het zo snel flitst. Verder zitten er dan in de map c++ een makefile.win, project1.dev wn projectlayout bestanden die niet geopend kunnen worden. Ik gebruik windows xp. Wat doe ik verkeerd? Las ik me niet vergis(zit nu niet achter mijn pc waar geen internet op staat) zitten in de C++ files map ook een main bestand dev CPP. Hoe moet ik nou programmeren? lol, zo lukt het mij nooit om te beginnen. Geef aub antwoord. Alvast bedankt. Ik heb de indruk dat ik vaker jullie hulp nodig zal hebben. Ik heb trouwens voor console application gekozen.

Nou ik toch gepost heb, heb ik een vraag. Ik wil twee talen tegelijkertijd leren. Is dat mogelijk? welke taal raden jullie aan om te leren naast c++? trouwens geef aub antwoord op de hallo world vraag. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ook al is main de hoofdfunctie van je programma, het blijft gewoon een functie. Als hij uitgevoerd is wordt hij afgebroken, dus ook je programma. Je kunt cin.get(); gebruiken om je programma te pauzeren.

Ook al is main de hoofdfunctie van je programma, het blijft gewoon een functie. Als hij uitgevoerd is wordt hij afgebroken, dus ook je programma. Je kunt cin.get(); gebruiken om je programma te pauzeren.

ik snap er helemaal niks van. Kun je het aub nader uitleggen?
Ik stel die vraag opnieuw. Sry voor de dougble post adims. Bedankt.

#include <iostream>

int main()
{
}
In die map zitten daarna( na compile and run van het programma) een output map waar project 1 bestand zit. Wanneer ik erop klik verschijnt er in in -o,01 miliseconden die ik nauwelijks kan zien omdat het zo snel flitst. Verder zitten er dan in de map c++ een makefile.win, project1.dev wn projectlayout bestanden die niet geopend kunnen worden. Ik gebruik windows xp. Wat doe ik verkeerd? Las ik me niet vergis(zit nu niet achter mijn pc waar geen internet op staat) zitten in de C++ files map ook een main bestand dev CPP. Hoe moet ik nou programmeren? lol, zo lukt het mij nooit om te beginnen. Geef aub antwoord. Alvast bedankt. Ik heb de indruk dat ik vaker jullie hulp nodig zal hebben. Ik heb trouwens voor console application gekozen. Er zit ook een map in die objects heet.

waar vind ik het programma daarna? Ik gebruik wxdevC++ en windows xp. Ik snap er helemaal niks van. Leg mij aub uit. Bedankt. Ik weet dat het te veel vragen is, maar leer mij aub hoe ik vanaf compile and run voorwaarts moet werken met het programma, waar ik het vinden kan, hoe ik het openen kan en zo, want ik snap er helemaal niks van.

Laatst bewerkt:
stap 1: leer geduldig zijn

stap 2: jopie zijn antwoord is correct. Je programma start, wordt uitgevoerd en is direct klaar, dus sluit het af: daarom zie jij enkel iets snel flisten.
Door, zoals jopie al zei, cin.get() toe te voegen zal je programma wachten op invoer, en dus open blijven.

stap 3: je main-functie is van het return-type int, het zal dus een getal moeten returnen(weergeven) aan wie de functie opriep.

stap 4: geduld is een mooie deugd

stap 5: bovenstaande stappen resulteren in nieuwe code
[CPP]#include <iostream>

int main()
{
std::cin.get(); //hou het programma open
return 0; //0 betekent dat dit programma normaal beëindigd wordt
}[/CPP]

stap 6: lees de documentatie van je compiler/IDE eens door, meestal staat er wel een "getting started" gedeelte dat uitlegt wat je mappen betekenen.
Meestal zal er na compilatie een "Debug" "Release" of "bin" folder te vinden zijn waar je executable huist.

stap 7: het lijkt me niet slim om twee programmeertalen gelijktijdig onder de knie te krijgen als je nog nooit geprogrammeerd hebt. Wanneer je in 1 taal goed kan programmeren, kan je dat met relatief minder moeite vaak ook in de andere talen. Dan hoef je enkel op syntax/semantiek te letten, want de logica van programmeren gaat nog steeds op.
Hou het voorlopig maar bij 1 taal.

stap 1: leer geduldig zijn

stap 2: jopie zijn antwoord is correct. Je programma start, wordt uitgevoerd en is direct klaar, dus sluit het af: daarom zie jij enkel iets snel flisten.
Door, zoals jopie al zei, cin.get() toe te voegen zal je programma wachten op invoer, en dus open blijven.

stap 3: je main-functie is van het return-type int, het zal dus een getal moeten returnen(weergeven) aan wie de functie opriep.

stap 4: geduld is een mooie deugd

stap 5: bovenstaande stappen resulteren in nieuwe code
[CPP]#include <iostream>

int main()
{
std::cin.get(); //hou het programma open
return 0; //0 betekent dat dit programma normaal beëindigd wordt
}[/CPP]

stap 6: lees de documentatie van je compiler/IDE eens door, meestal staat er wel een "getting started" gedeelte dat uitlegt wat je mappen betekenen.
Meestal zal er na compilatie een "Debug" "Release" of "bin" folder te vinden zijn waar je executable huist.

stap 7: het lijkt me niet slim om twee programmeertalen gelijktijdig onder de knie te krijgen als je nog nooit geprogrammeerd hebt. Wanneer je in 1 taal goed kan programmeren, kan je dat met relatief minder moeite vaak ook in de andere talen. Dan hoef je enkel op syntax/semantiek te letten, want de logica van programmeren gaat nog steeds op.
Hou het voorlopig maar bij 1 taal.

Hartstikke bedankt. In welk map zit het programma dan? Ik denk dat ik het al weet.lol:D Het programma wordt normaal beeindigd. Wordt het dan beeindigd als normaal? lol, sry weet het niet.

Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt. In welk map zit het programma dan?in de output map toch? En de andere bestanden die aangemaakt worden dan die ernaast staan? Kan ik die verwijderen? Werkt het programma dan nog? Ik denk dat ik het al weet.lol:D Het programma wordt normaal beeindigd. Wordt het dan beeindigd als normaal? lol, sry weet het niet.

Het programma wordt normaal beeindigd. Wordt het dan beeindigd als normaal? lol, sry weet het niet.
Je vraag is nogal vreemd gesteld, maar ik ga gokken dat je niet weet wat ik bedoelde met "0 betekent dat dit programma normaal beëindigd wordt".

Wanneer jij een programma start geef je (simpel gezegd), het besturingssysteem de opdracht om de main van dat programma uit te voeren.
Het besturingssysteem verwacht meestal een waarde van het programma terug, daarom is je main-functie ook van het type int. Deze waarde geeft dan aan of het programma successvol was of niet.
Als je programma normaal beëindigd wordt, wil dat zeggen dat het gewerkt heeft zoals voorzien, en er geen onverwachte problemen zijn geweest. Je programma geeft dan de waarde 0 terug aan het besturingssysteem.

Wanneer het besturingssysteem een andere waarde ontvangt zal het hiermee een actie ondernemen (bvb foutrapport proberen versturen). Je kan dit uitproberen door de return-waarde van jouw programma eens te veranderen: probeer eens met de waarde 6, of -12345 bvb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan