Beveiliging Sitecom WL-026

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nikefit

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2010
Hi There!

Ik doe momenteel een poging tot het beveilingen van het Netwerk van mijn buren.
Echter wil dit niet lukken. Ze hebben als Router een Sitecom WL-026. Zodra ik inlog op de router en naar het beveiligingskopje ga krijg ik het volgende:

Name: default
Channel: 11

[x]Disable WEP
[]Enable IEEE 64 bit Shared Key security
[]Enable IEEE 128 bit Shared Key security

Nu heb ik het vinkje aangezet op Enable IEEE 128 bit Shared Key security en daaronder een WEP key ingevuld. Dan moet ik rebooten en dan komt de elende.

Zodra het rebooten klaar is, komt er bij het netwerk te staan dat deze beveiligd is. Alleen kan ik er geen verbinding mee maken!

Er staat: ''De instellingen die op deze computer zijn opgeslagen komen niet overeen met de vereisten het netwerk.''

En ook op andere laptops kon er na het beveiligen geen verbinding gemaakt worden.

Nu heb ik via mijn telefoon de beveiliging eraf gehaald, maar nu ben ik opzoek naar een oplossing voor dit probleem.

Alvast bedankt!
Ronald

In de eerste plaats: Je router is zodanig verouderd dat ik die niet meer zou gebruiken: WEP beveiliging is binnen een minuut te kraken.
In de tweede plaats: Als op de pc's al een profiel aanwezig is, waarom hernoem je in de router dan niet de SSID naar iets anders als wat je had? Zet er (bijv.) eens een '5' erachter (dus "Thuisnetwerk" zou dan "Thuisnetwerk5" worden als SSID).
In de derde plaats: Zie in de handleiding op pagina 27 dat je voor een 128bit WEP encryptie 26 hexadecimale cijfers (0..9a..f) moet opgeven (voorbeeld: 00112233445566778899AABBCC) en voor 64bit WEP encryptie 10 hexadecimale cijfers (voorbeeld: 11AA22BB33).
Als de pc's/laptops problemen hebben met het invoeren ervan, zorg er dan voor dat zij hun 26 (danwel 10) getallen hexadecimaal invoeren, dus niet als tekst...

Meer tips heb ik zo van afstand niet voor je.

Succes,

Tijs.

Zodra het rebooten klaar is, komt er bij het netwerk te staan dat deze beveiligd is. Alleen kan ik er geen verbinding mee maken!

Er staat: ''De instellingen die op deze computer zijn opgeslagen komen niet overeen met de vereisten het netwerk.''

Die 'reactie' klopt, want de bestaande netwerkverbinding op de laptops staat nog geconfigureerd op 'onbeveiligd'.
Je kunt de (naam van de) netwerkverbinding verwijderen op de laptops, waarna opnieuw na een tijdje het netwerk wordt gevonden. Ook wordt er dan opnieuw gevraagd om het 'wachtwoord' ofwel de sleutel.
Het is echter de vraag of dat gaat lukken, omdat - zoals Dnties aangeeft - WEP-encryptie verouderd is en niet door alle windowversies c.q. netwerkkaarten meer wordt ondersteund.

Bedankt dnties & vanveelen voor jullie reactie. Ik hebt het doorgegeven aan mijn buren en zij gaan een nieuwe router aanschaffen die wel wpa beveiligd is.

Groeten,

Ronald

Nog een kleine opmerking.
WEP. Ok dat kan beter, maar als je ernaast OOK een macadressbeveiliging in kan voeren, is het ale een stuk beter!

@Aptje: Er bestaat ook zoiets als MAC-spoofing. Natuurlijk is met MAC-filtering zo'n router wel (iets) beter beveiligd dan zonder.

Wat mij betreft gaat de topic-starter gewoon door met het (laten) aanschaffen van een router die betere beveiliging biedt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan