Dlookup vraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter csm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

csm

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2008
Hallo

Ik zit met de volgende vraag.

ik heb een tabel waarin de klanten staan deze klanten zijn gekoppeld aan een bezorgroute deze zijn redelijk ingedeeld op postcode maar niet helemaal.

stel nu dat bv postcode 4621 gekoppeld is aan route A1
4622 gekoppeld is aan route A2
4628 gekoppeld is aan route A3
4631 gekoppeld is aan route A4

nu zou ik willen als ik een nieuwe klant invoer met de postcode 4625 dat ik met dlookup
deze klant kan koppelen aan de route waar deze postcode het dichts bij is.

weet iemand hiet een oplossing voor.

groet CSM:confused:

En aan welke route moet hij dan gekoppeld worden? Want 4625 ligt precies in het midden van 4622 en 4628.... Bovendien hoeft dat nog niks te zeggen over de route!

En aan welke route moet hij dan gekoppeld worden? Want 4625 ligt precies in het midden van 4622 en 4628.... Bovendien hoeft dat nog niks te zeggen over de route!

Hallo

dit is een toevalligheid dat deze postcode er tussen valt het mag bijvoorbeeld best zijn bij de laagste postcode.

het zegt inderdaad niets van de route het gaat hier om de eerste invoer in de database
zo komt die betreffende klant wel terecht bij de juiste verkoper anders moet men eerst gaan zoeken bij welke verkoper. want de verkoper is weer gekoppeld aan de route code
de verkoper bepaald later eventueel of deze klant beter in een andere route kan zitten dit gaat vaak in overleg met de klant het kan zo zijn dat een andere bezorgdag beter uit komt

groet CSM

Access heeft, zoals je ongetwijfeld weet, geen VLookup functie zoals in Excel waarmee je met <Benaderen> aan kunt geven of je de exacte waarde wilt zoeken, of de dichtst bijliggende waarde. Afhankelijk van de opzoektabel kun je wel zoeken op waarden die in een bereik liggen, als je een begin- en eindcode hebt. De te zoeken waarde moet dan groter zijn dan de begincode, en kleiner dan de eindcode. Je leest vervolgens de begin- of eindcode uit, wat jij wilt hebben op dat moment. Als je maar één postcode hebt, zul je met een Lopend Totaal achtige constructie moeten gaan werken. Ik zou dat dan met een Functie doen, die de tabel met Postcodes opent, en net zo lang door die tabel loopt tot er een postcode wordt gevonden die groter is, of kleiner. Die waarde wordt dan teruggegeven aan de query.

Hallo

Ik ga het oplossen met iff between het is dan wel niet helemaal zuiver omdat de te rijden route.s soms postcodes hebben die in meerdere routes voorkomen

bedankt groet CSM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan