Processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

dddiamonddd

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een laptop en loop daarbij een beetje vast bij het zoeken naar de juiste processor. Ik let natuurlijk al op quad of dual core en welke kloksnelheid de processor heeft. Maar als ik kijk naar de i7 van intel waarbij geen quad of dual staat, is er een hele lage kloksnelheid af te lezen onder: 'specificaties'
Kan iemand mij dit verklaren?
dan heb ik het bijvoorbeeld over:
http://www.kieskeurig.nl/laptop/hp/pavilion_dv7-4190sd_xe258ea/specificaties/946313/
een i7 met geen quad of dual en een kloksnelheid van 1.6 GHZ?

Misschien een domme vraag, maar alvast bedankt voor degene die hem wil beantwoorden ;)

Groetjes, Koen
--------------------------------
Oplossing:
QM=Quad en Mobile; een processor voor een laptop waarvan de cores/kernen op 1.6 GHZ draaien
M=Mobile; je zou denken een mobile processor maar nee: Dit is een Dual core
Bij Mobile Processors liggen de snelheden lager omdat de laptop koel moet blijven en minder stroom moet verbruiken.
i7 processoren zijn vaak Dual core (M) met hyper treading
Hyper treading= Een technologie waarbij een processor over meerdere kernen beschikt die de cache en interfaces delen.
Multithreaded game= Game die goed om kan gaan met meerdere kernen; Game die de taken over de kernen van de processor kan verdelen

Nieuwe games hebben goede ondersteuning voor dual of quad cores. Maar hoe goed deze ondersteuning is verschilt ook weer per game.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is mij alleen nog niet duidelijk of elke kern over 1.6 Ghz beschikt of dat de 1.6 Ghz aan kloksnelheid over de 4 kernen wordt verdeeld!

Antwoord:
Elke core heeft zijn eigen snelheid *1.6GHz in dit geval* het is aan het programma/game hoe hij deze aanspreekt. Als het programma/game goed met deze meerdere kernen overweg kan dan kan dit
grote prestatie winst opleveren, maar nooit de volledige (in het geval van een quadcore) 4x1.6= 6.4 Ghz aan kloksnelheid.

Als voorbeeld:
Met 1 straal motor gaat het vliegtuig bijv. 800kmph
Er zijn genoeg vliegtuigen met 4 straalmotoren maar die gaan samen echt niet 3200kmph berijken
Hetzelfde geld bij een CPU. Je hebt 4 kernen, dit betekent alleen dat hij meer paardenkracht heeft maar dit wil niet per definitie zeggen dat hij ook 4x1.6= 6.4Ghz levert.

Als een programma/game niet met deze meerdere kernen om kan gaan, kan het ook zo zin dat het tergend langzame prestaties oplevert . Aangezien veel nieuwe games/software/programma's hier rekening mee houden kan je hier over het algemeen prestatie winst mee behalen.

Veronderstelling die klopt:
Waarschijnlijk is bij een game die goed met deze meerdere kernen om kan gaan een
CPU met 3.16 Ghz minder goed dan een quad core met 1.7 Ghz?

Overige weetjes:
dit heb je nu ook met Hexacore cpu's (6kernen) de nieuwste game's kunnen de 2 extra core's die het aanbied niet aanspreken
en dat betekent dat een Quad core op het moment beter presteert

let ook op dat je de GHz ook niet 1 op 1 kan vergelijken
iedere serie CPU heeft een andere architectuur

voorbeeld = een stoomlocomotief kan misschien net zo snel gaan als een Diesel maar de diesel kan meer trekken

een Pentium 4 zal altijd trager zijn dan een Pentium D
ook al hebben ze allebei 1 kern en werken ze allebei op 3GHz

Laatst bewerkt:
de i7's in een laptop zijn meestal dual cores met hyper treading. in dit geval quad.
Omdat het een mobiele versie is zijn de snelheden wat lager dan bij een desktop variant.

Fijn dat er zo snel geholpen wordt! Opgeteld dus 4x1.6=6.4 GHZ. Is deze opsplitsing van de volledige Kloksnelheid over meerdere kernen nadelig of voordelig voor het spelen van computer games? In mijn geval Battlefield Bad Company 2.

En als ik het zo begrijp moet er ook een DM bestaan? Dual and Mobile of wordt dit anders aangegeven?

Na het beantwoorden van deze vraag beschouw ik de vraag als opgelost

Laatst bewerkt door een moderator:
de duals zijn gewoon de mobile. en die worden weergegeven als m.
Je hebt nog qe weet niet wat dat betekend.
Waarschijnlijk is het niet nadelig.

Fijn dat er zo snel geholpen wordt! Opgeteld dus 4x1.6=6.4 GHZ. Is deze opsplitsing van de volledige Kloksnelheid over meerdere kernen nadelig of voordelig voor het spelen van computer games? In mijn geval Battlefield Bad Company 2.

En als ik het zo begrijp moet er ook een DM bestaan? Dual and Mobile of wordt dit anders aangegeven?

Na het beantwoorden van deze vraag beschouw ik de vraag als opgelost

je mag de GHz niet bij elkaar optellen
de snelheid is 1.6GHz
je hebt alleen 4 kernen en daar worden de taken over verdeeld
nieuwere games bieden hier ondersteuning voor
de oude niet

Bad company 2 is multithreaded game dus die kan daar prima me werken

---
Maar er zijn toch games die beter met dual en quad cores omgaan dan andere? ookal zijn beiden games nieuw? battlefield gaat hier dus goed mee om.

En is het dus zo als ik het goed begrijp dat elke kern/core een aparte kloksnelheid heeft van 1.6 Ghz of wordt die 1.6 verdeeld over die 4 cores. In dit geval klinkt het
wel heel erg traag want dan heeft elke core 0.4 Ghz tot zijn beschikking. :eek:

dat schreef ik ook maar dat is omdat die multithreaded games zijn die verdelen de taken
maar dat betekent niet dat jou PC 6.4GHz snel is

elke core heeft zijn eigen snelheid *1.6GHz in dit geval* het is aan het programma/game hoe hij deze aanspreekt

hmm hoe leg ik dit goed uit
1 straal motor gaat wat 800kmph?
ik zie genoeg vliegtuigen met 4 straalmotoren maar die gaan samen echt niet 3200kmph berijken
het zelfde geld bij de cpu je hebt 4 kernen dit betekent alleen dat hij meer paarden kracht heeft (heeft niets met snelheid te maken)

je mag de kernen niet bij elkaar optellen als 1 kern
het is 1 cpu met 4 kernen

Laatst bewerkt:
---
Dus ... Conclussie?: Het leverd prestatie winst op als een spel/programma goed met deze meerdere kernen om kan gaan. Zo niet, dan kan dit ook tergend langzame prestaties opleveren. Aangezien veel nieuwe games/software/programma's hier rekening mee houden kan je hier over het algemeen prestatie winst mee behalen.

Veronderstelling:
Waarschijnlijk is bij een game die goed met deze meerdere kernen om kan gaan een

Klopt dit of is dit fout.

ik zou zoiezo geen laptop kopen om game's op te spelen :)
je kunt dan beter een desktop nemen
tenzij je graag mobiel wilt zijn alleen dan ben je veel geld kwijt :)

---
Dus ... Conclussie?: Het leverd prestatie winst op als een spel/programma goed met deze meerdere kernen om kan gaan. Zo niet, dan kan dit ook tergend langzame prestaties opleveren. Aangezien veel nieuwe games/software/programma's hier rekening mee houden kan je hier over het algemeen prestatie winst mee behalen.

Veronderstelling:

Klopt dit of is dit fout.

klopt als een bus

dit heb je nu ook met Hexacore cpu's de nieuwste game's kunnen de 2 extra core's die het aanbied niet aanspreken
en dat betekent dat een Quad core op het moment beter presteert

let ook op dat je de GHz ook niet 1 op 1 kan vergelijken
iedere serie cpu heeft een andere architectuur

voorbeeld = een stoomlocomotief kan meschien net zo snel gaan als een Diezel maar de diezel kan meer trekken

een Pentium 4 zal altijd trager zijn dan een Pentium D
ook al hebben ze allebij 1 kern en werken ze allebij op 3GHz

Laatst bewerkt:
Wow, dat heb je echt heel mooi uitgelegd. Met je vliegtuigen en stoomlocomotieven :d
Hardstikke bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan