• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

doorlinken vanuit een drop-downmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

nvr747

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2011
Ik heb een redelijk grote tabel aangemaakt in exel met connector informatie.
Eigenlijk is de informatie nu redelijk onoverzichtelijk geworden als je voor het eerst met de tabel gaat werken.
Nu wil ik het gebruik graag vereenvoudigen en ik denk aan het volgende maar heb geen idee of het mogelijk is en hoe ik dat dan doe.

Kolom A = electr ident
kolom B = p/n connector
kolom C = p/n pin
kolom D = pn socket

graag wil ik het zo maken dat ik een dropdown menu krijg met alle elctr ident nummers die in kolom A staan.
Als ik dan de juiste electr ident heb geselecteerd moet er een link actief worden naar een ander exel sheet waarin alle informatie staat die behoortd bij deze electr ident.
Zo zou dat ook moeten werken voor de andere kolommen.

Wie kan me vertellen of dit mogelijk is en zo ja hoe ik het doe.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Mocht er meer info nodig zijn (bv de huidige tabel) dan hoor ik het wel.

Maak een userform met daarop 4 comboboxen. Vul elke CB met de namen uit 1 kolom.
Selecteer je dan een naam in de CB wordt met onderstaande code het betreffende workbook geopend.
Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
Workbooks.Open "D:\mijn documenten\test\" & ComboBox1.Value & ".xls"
End Sub
Je moet dan wel nog het pad aanpassen en eventueel de extensie. Ik veronderstel dan ook dat de naam verwijst naar dat bepaalde item.
Voor de 2de CB wordt dit dan Combobox2_change enz...

Waarom toch ????????:o:o:o
Hopelijk vindt TS hier zijn antwoord want op Worksheet.nl worden crossposts d'r onherroepelijk uitgegooid.

Laatst bewerkt:
Maak een userform met daarop 4 comboboxen. Vul elke CB met de namen uit 1 kolom.
Selecteer je dan een naam in de CB wordt met onderstaande code het betreffende workbook geopend.
Code:
Workbooks.Open "D:\mijn documenten\test\" & ComboBox1.Value & ".xls"
End Sub
Je moet dan wel nog het pad aanpassen en eventueel de extensie. Ik veronderstel dan ook dat de naam verwijst naar dat bepaalde item.
Voor de 2de CB wordt dit dan Combobox2_change enz...

Waarom toch ????????:o:o:o
Hopelijk vindt TS hier zijn antwoord want op Worksheet.nl worden crossposts d'r onherroepelijk uitgegooid.

dank voor je reactie.
ik ga het vanavond op mijn werk eens proberen maar het lijkt niet heel erg moeilijk.

waarom de crosspost?
ik zit ook op aquariumforums en daar wordt er helemaal geen probleem van gemaakt (en eerlijk gezegt snap ik niet waarom iemand er problemen meer heeft) want op deze manier vind je soms net even gemakelijker de gene die het antwoord voor je heeft.
Schijnbaar vinden ze het op die site vervelend. helaas voor mij dan maar ik doe er verder niks mee.
gelukkig hier wel iemand die me wil helpen.

mocht je bedoelen waarom dat doorlinken: gewoon om het overzichtelijker te maken voor de gene die er misschien 2 a 3 keer per jaar mee moeten werken. En op het moment dat die personen er mee moeten werken staan ze vaak onder tijds druk dus dan moet zoeken naar de juiste info snel en simpel zijn.

Dezelfde vraag stellen op verschillende fora is niet verboden, maar het is wenselijk om dit dan via een link naar het andere forum ook te melden. Dit om te vermijden dat er op het ene forum door een helper een oplossing gezocht wordt terwijl er op het andere forum misschien al een oplossing staat. Alle helpers besteden hun VRIJE tijd hier volledig gratis dus is dat verloren tijd die besteed zou kunnen worden om iemand anders te helpen.

helemaal met je eens.
alleen linken naar een ander forum wordt vaak weer niet gewaardeerd op aquarium forum. In een woud van regels gaat er dus wel eens iets mis.

Na je vraag nog eens gelezen te hebben, bedoel je per item telkens een nieuw bestand of een ander werkblad binnen hetzelfde bestand als de tabel ? Want dan wordt de macro wel iets anders. Laat dit nog even weten.

in de dropdown voor kolom A (CB1) staan bv de volgende ident codes : p120, p121, p123 (p staat voor connector). alle 3 de connectors zijn anders opgebouwd en hebben verschillende partnummers. al deze info bevind zich per connector in een apart exel bestand.
selecteer ik dus in de dropdown p120 dan wil ik doorkunnen linken naar bestand p120.xls, voor p121 naar bestand p121.xls enz.
ik heb thuis niet het bestand maar dat kan ik anders wel posten of aan je doorsturen als dat makelijker is.

ps ik ben een absolute beginner in exel dus probeer het zoveel mogelijk stap voor stap te vertellen. ben al bij dat ik hyperlinks aan weet te maken

Laatst bewerkt:
Bovenstaande code blijft geldig (maw mijn vraag is beantwoord). Zoals ik al eerder zei zal je wel nog de juiste padnaam naar de map met al je bestanden moeten aanpassen.:thumb:

helaas maar deze nono krijgt het nog niet voorelkaar.

ik heb in cell B3 een dropdownmenu gemaakt via data verificatie.
de gegevens die ik daarvoor gebruik staan in k9 tot k11 (p120, p121,p122)
vervolgens ben ik op cell b3 gaan staan en heb deze code ingevoerd;

Private Sub ComboBox1_Change(b3)Workbooks.Open "H:\TD Electrical Connector information\database connectors\datacards connectors" & ComboBox1.p120 & 206c161.xlsx"End Sub

uiteraard werkte het nu niet.
kan je me stap voor stap verder helpen?

De code ...
Code:
Private Sub ComboBox1_Change(b3)Workbooks.Open "H:\TD Electrical Connector information\database connectors\datacards connectors" & ComboBox1.p120 & 206c161.xlsx"End Sub

... kan je verwijderen.
Deze hoort namelijk op een andere plek. (en met een kleine aanpassing).
Toets in Excel ALT-F11.
Je komt in het VBE.
Ga naar Invoegen - Module en zet daar onderstaande code neer.

Code:
Workbooks.Open "H:\TD Electrical Connector information\database connectors\datacards connectors\" & ComboBox1.Value & ".xlsx"

End Sub

Mocht er nog problemen zijn, dan is het handig als je een voorbeeld bij plaatst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik voorzie nog een probleem nl uit je voorbeeldpad blijkt dat de bestandsnamen niet enkel gevormd worden door de waarde in je CB maar dat er nog een andere benaming bijgevoegd wordt.
Je zal dan de opbouw van je bestandsnamen toch even moeten verduidelijken, want dan moet de code alsnog gewijzigd worden.
Het zal dan eerder iets worden als onderstaande, waar de ... vervangen moeten worden door de overige mogelijkheden die overeenstemmen met p121 en p122
Code:
Workbooks.Open "H:\TD Electrical Connector information\database connectors\datacards connectors\" _
            & ComboBox1.Value & Choose(ComboBox1.ListIndex + 1, 206c161, ..., ...) & ".xlsx"

Laatst bewerkt:
Heb even een voorbeeldje gemaakt met een userform. Selecteer een connector in CB1en het betreffende bestand wordt geopend.

Bijlagen

Mannen bedankt voor de reactie's.
Ondanks heel wat gepuzzel nog geen resultaat.

Warme bakkertje: de bestandsnaam waar naar toe gelinkt moet worden is gelijk aan p/n connector (kololm B). Heb een aantal voorbeelden meegestuurd.
Dat user form ziet er perfect uit.
Dan zou de eerste regel elect ident zijn, regel 2 p/n connector enz.
kan je dat ook zichtbaar hebben zonder dat je eerst op de knop moet drukken?

Bekijk bijlage linkdropdowntest.xlsx Bekijk bijlage D3899920JG41PN.xlsx Bekijk bijlage D3899920JF35SN.xlsx Bekijk bijlage D3899920JJ4PA.xlsx Bekijk bijlage D3899920JJ24SN.xlsx

Maar weer bedankt voor de antwoorden.
Niels

Bij het openen van het bestand verschijnt automatisch een menu.
In dit menu zit een combobox waaruit een keuze gemaakt kan worden.
Als men daarna op OK klikt ,dan wordt het bestand dat in de B-kolom benoemd is, geopend.
In de code wordt nog verwezen naar C:\.
Dit moet je nog aanpassen aan je omgeving.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Niels,

Als ik je bestand bekijk en begrijp zijn alle items in kolom A, B, C en D per rij gelinkt aan een bestand met naam in kolom B. Een userform wordt dan moeilijk omdat eenzelfde benaming soms gelinkt is aan 4 verschillende bestanden (bv. 22D).
Daarom zou ik eerder opteren om bv. met een dubbelklik op een cel in je tabel het betreffende bestand te openen.
Als je dit wat lijkt laat maar iets weten en dan bouwen we verder.

Met onderstaande code wordt door te dubbelklikken op een cel in kolom A, B, C of D het betreffende bestand op dezelfde rij, met naam in kolom B, geopend. Je moet enkel nog ConPad aanpassen naar de juiste directory waar de bestanden zich bevinden.
Plaats de code in de bladmodule van je gegevensblad.
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick1(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    ConPad = "H:\TD Electrical Connector information\database connectors\datacards connectors\"
    If Target.Column > 4 Then Exit Sub
    Select Case Target.Column
        Case Is = 1
            Workbooks.Open ConPad & Target.Offset(, 1) & ".xlsx"
        Case Is = 2
            Workbooks.Open ConPad & Target & ".xlsx"
        Case Is = 3
            Workbooks.Open ConPad & Target.Offset(, -1) & ".xlsx"
        Case Is = 4
            Workbooks.Open ConPad & Target.Offset(, -2) & ".xlsx"
    End Select
    Cancel = True
End Sub

Laatst bewerkt:
Bij het openen van het bestand verschijnt automatisch een menu.
In dit menu zit een combobox waaruit een keuze gemaakt kan worden.
Als men daarna op OK klikt ,dan wordt het bestand dat in de B-kolom benoemd is, geopend.
In de code wordt nog verwezen naar C:\.
Dit moet je nog aanpassen aan je omgeving.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncanio,

Bedankt dit is wat ik zoek.
Heb alleen nog 2 (waarschijnlijk) 2 kleine probleempjes waar ik niet uitkom.
1 ik heb de link naar het bestand aangepast naar de juiste directory maar nu zet het systeem een \ tussen D38999 en 20JF35SN terwijl de bestandsnaam D3899920JF35SN is.
Hoe en waar pas ik dat nu precies aan?
Heb het bestand weer bijgevoegd.

2de probleempje is dat het nu ook moet gaan werken voor de 2/3 en 4de regel.
Hoe pas ik dat pecies aan? en hoe waar pas ik de invoer van het dropdown menu(combobox?) aan?

Alvast maar weer bedankt,

Niels
Bekijk bijlage linkdropdowntest(1).xlsm

De code zoekt de waarde van de 1e combobox in de A-kolom en opent het bestand dat in de B-kolom staat.
De \ staat al in de B-kolom!:P
Deze zijn dus niet door het systeem in het bestand geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

probleem 1 is opgelost als ik de / uit de kolom P/N connector (B) haal.

Probleem 2 is m.i. niet aan de orde omdat vaak hetzelfde bestand als resultaat wordt gevonden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan