• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

doorlinken vanuit een drop-downmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niels, zoals ik al zei gaat dit niet werken voor kolom C en D aangezien sommige waardes voorkomen bij 3 of meer bestanden (bv 22D). Als jij dit selecteert in je CB ga je steeds de eerstgevonden waarde als resultaat terugkrijgen. In kolom A heb je unieke waarden dus daar vormt zich dat probleem niet.
 
Niels, zoals ik al zei gaat dit niet werken voor kolom C en D aangezien sommige waardes voorkomen bij 3 of meer bestanden (bv 22D). Als jij dit selecteert in je CB ga je steeds de eerstgevonden waarde als resultaat terugkrijgen. In kolom A heb je unieke waarden dus daar vormt zich dat probleem niet.

Klopt wat je zegt alleen zal er geen combibox zijn die ik kolom C zoekt.
In dit geval geeft die kolom de contact dikte aan en die is niet zozeer van belang.
sorry als daar enige verwaring over is ontstaan.

In kolom A staan inderdaad allemaal unieke waardes maar in kolom B is het mogelijk dat er meerdere cellen de zelfde waarde bevatten. Partnummer van een connector kan namelijk voor komen bij bv p120 maar ook p341. die connectors ziijn het zelfde maar zitten dan op een andere lokatie in de helikopter.

hopelijk is het zo wat meer duidelijk.
 
Probleem 2 is m.i. niet aan de orde omdat vaak hetzelfde bestand als resultaat wordt gevonden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest met wat ik met probleempje 2 bedoelde.
Jij heb heel mooi voorelkaar weten te krijgen dat in de eerste regel van de macro een dropdown staat met alle waardes van kolom A.
Nu wil ik dat graag in de 2de regel van de macro alle waardes zien van kolom B, maar ik heb niet het flauwste idee hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Kan je uitleggen hoe je dat voor de eerste regel van de macro hebt gedaan? zodat ik dat dan voor de 2de regel ook kan namaken.

Niels
 
Hoera weer een stapje verder :D

Het ziet er nu zo uit Bekijk bijlage linkdropdowntest(1)(2).xlsm.
Nu is het dus mogelijk om overal de juiste waarde te selecteren.
Weten jullie nu een truk om alleen unieke waardes in de dropdowns te krijgen?

ik hoor het graag en wordt steeds geintresseerder hoe dit alles werkt. weet al wel dat er zoveel meer met exel kan dan ik ooit had durven dromen.
 
dit begint echt leuk te worden.
ik denk dat ik het nu snap.
ook het probleem met de dubbele waardes weten te tekkelen.
heb iedere kolom waarmee ik wil gaan doorlinken op een apart tabblad gezet, daar na de dubbelen laten verwijderen en de macro aangespast voor de verschillende tabbladen.

Bekijk bijlage linkdropdowntest(1)(2).xlsm

Wil alleen iemand de macro eens na lopen om te kijken of er geen overbodige dingen instaan? Zo goed gaat het programmeren ook nog niet.
 
Paar kleine dingen.
In de code staat een aantal lege events. Bijvoorbeeld:
Code:
Private Sub Label4_Click()

End Sub
Dus zonder code tussen de Private Sub en End Sub.
Deze kan je gewoon verwijderen zodat je code nog wat overzichtelijker wordt.

Een ander punt is dat je in de code het gezochte bestand op verschillende plekken opent.
Stel dat het bestand wordt verplaatst, dan moet je het op al die plaatsen de verwijzing aanpassen.
Een mogelijkheid is om dan te verwijzen naar een bepaald punt. Bijv:

Code:
Private Sub Cmd_Cancel_Click()
Unload Me
End Sub

Private Sub Cmd_Ok_Click()
If Cbo_Elect.Value <> "" Then BestandOpenen
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
Cbo_Elect.List() = Blad1.Range("A2:A" & WorksheetFunction.CountA(Range("A:A"))).Value
Cbo_conn.List() = Blad2.Range("A2:A" & WorksheetFunction.CountA(Range("A:A"))).Value
Cbo_pin.List() = Blad3.Range("A2:A" & WorksheetFunction.CountA(Range("A:A"))).Value
Cbo_socket.List() = Blad4.Range("A2:A" & WorksheetFunction.CountA(Range("A:A"))).Value
End Sub
Private Sub Cmd_Ok2_Click()
If Cbo_pin.Value <> "" Then BestandOpenen
End Sub
Private Sub Cmd_Ok3_Click()
If Cbo_conn.Value <> "" Then BestandOpenen
End Sub

Private Sub Cmd_Ok4_Click()
If Cbo_socket.Value <> "" Then BestandOpenen
End Sub

Sub BestandOpenen()
Workbooks.Open "H:\TD Electrical Connector information\database connectors\datacards connectors\" & Range("A:A").Find(Cbo_Elect.Value, , xlValues, xlWhole).Offset(0, 1) & ".xlsx"
End Sub

Bij het klikken wordt er verwezen naar BestandOpenen zodat het pad er maar 1 keer staat.
Wat is eigenlijk de bedoeling van al die knoppen?
Volgens mij volstaat er 1 en wekken meerdere knoppen slechts verwarring.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Zal even uitleggen hoe en wat en waarom de verschillende knoppen.
Ik werk als grondwerktuigkundige in de luchtvaart als laten we zeggen electromonteur.
Ik heb veel met schillende connectors te maken. Iedere connector in de helikopter heeft een eigen ident maar qua partnummer kunnen ze het zelfde zijn.
De ident vind je meestal op een stukje plastik vastgebonden aan de kabel die naar de connector gaat. Dit werkt prima als de kist relatief nieuw is en alles te lezen is. Is de connector stuk lees je de ident af en kan je nu op de ident code zoeken en alle info over de bijbehorende connector vinden.
Bij oudere machines werkt dit vaak niet. Label te vies en of gewoon verdwenen. Nu val je dus terug op de onderhoudsboeken. Hier vind je vaak wel het partnummer maar vaak dan weer niet de ident (staat er gelukkig steeds vaker bij). Nu kan je dus gaan zoeken op partnummer en alle informatie voor dat partnummer connector vinden.
Komt natuurlijk ook voor dat er een draad afbreekt en dat er alleen maar een pin of een socket verwisseld moet worden. Nu kan je je een breuk zoeken naar die info in de onderhoudsboeken. Vaak staat het er wel maar is lastig te vinden. Nu zoek je dus aan de hand van het partnummer pin of socket naar de tools die je nodig hebt. Voor mij is het een enorme opgave om alle gegevens in te voeren (ongeveer 1000 verschillende idents in een heli) maar als er iets mis is een enorme besparing in tijd naar het zoeken van info over gereedschap.
Info over gereedschap en hoe de plug opgebouwd is staat dus in het file waarnaar toe gelinkt wordt.

Ga morgen de code die je me gegeven hebt nog even proberen.

Niels
 
Niels,

In bijlage een bestandje met een andere methode die mi ook toepasbaar is op jouw file nl. filteren dmv textbox.
Zoals je zal zien staat er boven elke kolom een textbox, hierin begin je te typen naar wat je zoekt en de betreffende kolom wordt dan automatisch fijner en fijner gefilterd naarmate je verder typt.
Daarna kan je met de dubbelklikmethode die ik je voorheen al getoond hebt het betreffende connectorfile openen.
Bekijk het eens, misschien lijkt je dit wel wat en kunnen we dit verder uitwerken naar jouw file.
 

Bijlagen

  • Filteren_met_textbox.xls
    37,5 KB · Weergaven: 17
rudi,

kan je me uitleggen hoe ik die tekstbox aanmaak?
jij hebt er 3 staan in jouw exel voorbeel maar ik zou er dan 4 moeten hebben. Heb de 4 kolom P/N socket genoemt.
Kolom met remarks daar hoeft niet opgezocht te worden (voor nu)
Heb al het volgende geprobeerd met de macro maar dat werkte dus niet.Bekijk bijlage Copy of Filteren_met_textbox(1).xlsm

Vandaag kwamen we er dus achter dat verschillende heli's de zelfde elect ident gebruiken maar dat daar dus ook nog eens verschillende connector p/n aanvast kunnen zitten. Oplossing moeten we nog even verzinnen.
Eerst dit maar eens onder de knie krijgen.

Niels
 
Laatst bewerkt:
Ga in het lint naar tab Ontwikkelaars en selecteer Invoegen.
Kies dan voor ActiveX-Tekstvak
 
Ga in het lint naar tab Gegevens en klik op Filter.
Selecteer nu A5 tot D5 en klik terug op Filter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan