Data file

Status
Niet open voor verdere reacties.

Copyright

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2008
Ik heb een database applicatie gemaakt in access 2007. Ik ben van plan om daar regelmatig updates voor uit te brengen en daarom heb ik de applicatie gescheiden van de data in 2 verschillende access bestanden. Van de applicatie maak ik een mde(of hoe dat heet in access 2007) en het data bestand hou ik schrijfbaar. Maar nu is de vraag hoe krijg ik het voor elkaar dat niet iemand op basis van mijn tabellen een applicatie gaat bouwen?

Een applicatie bouwen op basis van jouw tabellen?
Dat moeten dan wel heel speciale tabellen zijn.....

Eigenlijk zou ik me meer zorgen maken over het nabouwen van de applicatie
op basis van het origineel.
Als iemand jou app in werking ziet en denkt: "Hey, da's een leuke functionaliteit; daar had ik nog niet aan gedacht. En het ziet er ook nog leuk uit....
's Kijken of ik dat ook zou kunnen."

Daar ben je niet bang voor?

Een applicatie bouwen op basis van jouw tabellen?
Dat moeten dan wel heel speciale tabellen zijn.....

Eigenlijk zou ik me meer zorgen maken over het nabouwen van de applicatie
op basis van het origineel.
Als iemand jou app in werking ziet en denkt: "Hey, da's een leuke functionaliteit; daar had ik nog niet aan gedacht. En het ziet er ook nog leuk uit....

Tuurlijk ben ik daar ook bang voor maar dat is volgens mij iedere programmeur/database bouwer bang voor. Maar volgens mij hou je dat helemaal niet tegen.

De reden waarom ik zo bang ben dat men een applicatie bouwt op basis van mijn tabellen is omdat het een kleine applicatie is en de aplicatie zo nagebouwd is.

De reden waarom ik zo bang ben dat men een applicatie bouwt op basis van mijn tabellen is omdat het een kleine applicatie is en de aplicatie zo nagebouwd is.

Dat verklaart nog steeds het belang van die tabellen niet.

Stel dat je iets moois hebt gemaakt om met postcodes te werken,
dan ga je toch niet krampachtig de inhoud van een postcode tabel beschermen?

Ik bedoel: je wekt de indruk dat je op de een of andere manier die tabellen wilt beschermen,
terwijl je moet focussen op het vastleggen van de rechten voor die applicatie.

Wat je zou kunnen doen is een uitgebreide beschrijving maken van de functionaliteit van de app en een beschrijving van de database (database-schema, tabelnamen, e.d.)
en dat dan laten registreren bij een notaris of de Belastingdienst.
registratie van papieren bij de belastingdienst

Dat geeft niet per se extra rechten maar je kunt wel aantonen dat je op een bepaalde datum al in het bezit was van de bronnen. En dan hopelijk op een vroegere datum dan eventuele producten van de concurrentie.

Laatst bewerkt:

Tuurlijk ben ik daar ook bang voor maar dat is volgens mij iedere programmeur/database bouwer bang voor. Maar volgens mij hou je dat helemaal niet tegen.

Hier ben ik het niet mee eens. Als je een beetje kunt programmeren dan is specifiek programmeerwerk is niet zo spannend. Het uitdenken van wat wil ik met mijn programma, en hoe, dat is veel belangrijker.
In de tijd van het uitpluizen van andermans applicatie op basis van programmeercode kun je drie nieuwe bouwen en deze documenteren, zodat je ook weet waar je mee bezig bent.

Waar ik het wel helemaal mee eens ben, is dat als je bijvoorbeeld een mooie Applicatie hebt gemaakt en daar tijd/en of geld in hebt geinvesteerd en deze bijvoorbeeld aan een bedrijf/vereniging verkoopt, je ervoor moet zorgen dat jij alleen degene bent die de applicatie kan uitbreiden, zodat er geen misbruik kan worden gemaakt van de door jou geinvesteerde tijd plus het ontwerp van de specifieke applicatie, door het beschermen van de code.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan