Laptop "ziet" draadloze verbinding niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

marije1984

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2011
Hallo,

Ik heb een dell laptop met een netwerkkaart erin. Gister heb ik een router (sitecom 300n) aangeschaft zodat ik draadloos kan internetten. De router is geinstalleerd en werkt prima, via mijn telefoon kan ik er draadloos verbinding mee maken.
Maar mijn laptop ziet het draadloos netwerk niet. Als ik hem laat zoeken vind hij geen draadloze verbinding/apparaten. Weet iemand hoe ik dit op moet lossen?
Het lijkt alsof er iets verkeerd is ingesteld.
Ik heb windows 7.

Groetjes Marije

Hoi,

Mogelijk is de draadloze netwerkkaart uitgeschakeld.
Dat gaat met een aan/uit-knopje of -toets op de laptop.

Ja via mijn telefoon krijg ik wel verbinding met het draadloze netwerk dus het ligt aan mijn laptop.

Hoe zet ik mijn netwerkkaart aan dan? heb al die FN en F2 knop geprobeerd maar werkt niet

Hoi,

Je geeft aan dat de laptop helemaal geen draadloze netwerken ziet, en niet alleen de netwerknaam van jou nieuwe Sitecom .... klopt dat?
Zo ja, dan moet je het inderdaad in je laptop zoeken ...
Kijk eens in het Configuratiescherm > Apparaatbeheer bij je netwerkkaarten.
Daar staan er twee: een voor een bekabelde verbinding en een voor 'Wireless'. Staat bij die laatste een uitroeptekentje (rood of geel)?

Als ik bij apparaatbeheer kijk zie ik alleen netwerkadapters staan. Daar staat zo te zien alleen de bekabelde verbinding

Hoi,

Staat er bij netwerkadapters maar één?
Zo ja, welke naam/type staat daarbij?
Wat is het type Dell die je hebt en hoe oud is hij?

Als het een al wat oudere laptop is, en Win7 er láter op gezet, kan het zijn dat de draadloze netwerkkaart niet wordt ondersteund.
Geen nood, want dan je je een draadloze USB-netwerkadapter aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Er staat het volgende

Marvell Yukon 88E8040 PCI-E Fast Ethernet Controller

Het is een Inspiron en nog geen jaar oud.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik op f2 drukken en dan zou hij een scherm moeten openen en dan gaan zoeken maar hij doet niks als ik op f2 druk

Hoi,

Ja, die Marvell is de gewone netwerkkaart waar een kabel op moet.
Het is op zich al vreemd dat ook je z.g. FN-toetsen niet werken .... daarnaast is kennelijk de draadloze netwerkkaart uit je hardwareoverzicht verdwenen.
Ik denk dus, dat er met die laptop méér aan de hand is .... klopt dat?

Wellicht is het toch zinvol om je eigen data veilig te stellen en eens een recovery uit te voeren .....

De andere F knoppen werken wel...die reageren overal op.

Het enige wat er aan de hand is, is dat mijn LAN poort kapot is. Dus een bekabelde verbinding kan ik niet meer maken. Daarom wil ik graag draadloos werken.

Heeft het zin om die marvell uit te schakelen en kijken of hij dan de draadloze verbinding pakt of maakt dat niet uit?

OK,

Dan heb ik me vergist. Als de draadloze netwerkkaart niet 'gezien' wordt, werkt de toets natuurlijk ook niet.
Je zou het kunnen proberen: die lan-poort uitschakelen, maar geef je weinig kans.
De oorzaak is in elk geval wel duidelijk, namelijk een niet beschikbare draadloze netwerkkaart.
Het vreemde is, dat in Win7 de hardware automatisch wordt gedetecteerd wanneer deze beschikbaar is.
Het lijkt er dus op, dat ook de draadloze netwerkkaart niet in orde is, want die wordt kennelijk door Win7 niet 'gezien'.
Dat heeft niet met het al of niet ingeschakeld zijn, want om hem te kunnen inschakelen moet hij in elk geval kunnen worden gezien ..... en dat wordt hij niet, want anders kwam hij wél voor onder apparaatbeheer.
Mocht het nou helemaal niet lukken .... dan wellicht toch maar een USB-kaartje kopen. Maar wel jammer natuurlijk.
Welke je evt. zou moeten aanschaffen is natuurlijk afhankelijk van het type(-aanduiding) Sitecomrouter die je hebt, want er zijn meerdere 300n's

http://tweakers.net/pricewatch/286093/sitecom-wla-5000-wireless-dualband-usb-adapter-300n-x5.html
http://tweakers.net/pricewatch/2860...reless-network-usb-micro-adapter-300n-x2.html

Vreemd trouwens: gewone netwerkkaart kapot ..... draadloze netwerkkaart niet beschikbaar .....

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nou ja ..... als je laptop inderdaad nog geen jaar oud is.
En de kennelijke defecten liggen niet aan jou, dan heb je toch gewoon recht op garantie?

Ik heb al contact gehad met dell over de lan poort zelf. Zij vinden dat het niet onder de garantie valt. Dus als de netwerkkaart het niet meer doet doordat die lan poort stuk is gegaan, dan valt dit probleem ook niet onder de garantie denk ik dan.

Maar met zon usb stick zou hij het sowieso moeten doen of is dat ook nog afwachten?

Als je USB-poorten wel goed zijn, moet dat geen probleem zijn natuurlijk.

Ja de usb werkt gewoon. Dan word het vanmiddag maar zon usb ding kopen. Zit niet veel anders op denk ik.

Nogmaals bedankt voor je hulp

Als ik bij die pagina ben staat er het bij netwerk

Network (2)
File Title(s) Importance Release Date Version Download & Options FileSizeBytes Description Size DeviceID VersionCount LibraryID FileID Is this in my List? ReleaseId Title FTP Url Format Url NumberOfFormats IsSecure
Dell - Application
Applies to:
Wireless WLAN 1397 Half MiniCard (4312bg)
Recommended 11/17/2009 5.30.21.0 (D...
Download

Add To Download List
77519000 73 MB 16118 1 5 328195 0 R228532 Dell - Application /support/topics/global.aspx/support/downloads/en/downloads_splash?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&~mode=popup&file=328195 http://support.dell.com/support/dow...d=-1&dateid=-1&typeid=-1&formatid=-1&impid=-1 1
Marvell - Driver
Applies to:
88E80XX 10/100 Ethernet Controller
Recommended 10/8/2009 11.10.5.3, A01
Download
Add To Download List
1819864 1 MB 15608 1 5 332315 0 R230994 Marvell - Driver /support/topics/global.aspx/support/downloads/en/downloads_splash?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&~mode=popup&file=332315 http://support.dell.com/support/dow...d=-1&dateid=-1&typeid=-1&formatid=-1&impid=-1 1

Er is dus wel iets wat je kan downloaden en installeren maar zonder internet op mijn laptop word dat vrij lastig...

@Coenraad,

Eigenlijk gewoon met je eens.
Als niet aantoonbaar is dat het defect door 'opzettelijk' (ruw) onjuist gebruik veroorzaakt is, hebben ze gewoon garantieverplichtingen.
Vreemd is bovendien, dat nu ook de draadloze netwerkkaart niet ok lijkt. Want zélfs als je niet de juiste driver zou hebben, dan nog moet Win7 in principe dat ding gewoon detecteren ....

Dit 'geval' komt me helaas bekend voor: particulieren die bij Dell spullen aanschaffen worden vaak afgescheept. Enige jaren geleden een langlopende geschilprocedure tussen HCC/IDG en Dell hierover, waarbij de rechter Dell uiteindelijk de pin op de neus heeft gezet. Maar dit voorbeeld 'riekt' naar exact dezelfde mentaliteit ......

@Marije, je kunt hem toch gewoon downloaden en op een geheugenstick zetten (dus niet kiezen voor 'Uitvoeren', maar voor 'Opslaan'). En daarna installeren op je laptop?
Hetis een .exe bestand dus dat zou gewoon moeten werken.
Pak wel de bovenste link hè, dus die voor de draadloze en niet die Marvell.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan