• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Melding bij herhaling getalwaarde rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

timjatomnee

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2011
Ben nieuw hier, heb al veel aan het forum gehad maar het lukt me niet hier uit te komen zonder hulp.

Ik wil dat er een melding komt bij herhaling van een getalwaarde in een rij, het lukt me wel een melding te krijgen als de waarde niet eerder is ingevuld maar ik wil het juist andersom. Met de valideren --> lijst en dan als lijst de rij geselecteerd krijg ik een melding als de waarde er nog niet instaat maar ik wil dus juist een melding als de waarde er wel in staat alleen ik zie geen functie "staat niet op lijst".

Er moet dus een melding komen als de cel gelijk is aan een waarde in de rij behalve wanneer hij gelijk is aan zijn eigen celwaarde natuurlijk want ik weet ook niet hoe ik dit wegkrijg.

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en me kunnen helpen, sowieso bedankt!

Laatst bewerkt:
In het verleden heb ik eens een bestandje gedownloaded met daarin een validatie die uit gaat van een lijst, maar een reed gebruikt element in die lijst in een vervolgcel niet meer presenteert.

Bijlagen

Bedankt voor je reactie! Het lukt me alleen niet om het hierin te transponeren (zie bijlage).
(ik gebruik excel 2003)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik wil dat er een melding komt bij herhaling van een getalwaarde in een rij, het lukt me wel een melding te krijgen als de waarde niet eerder is ingevuld maar ik wil het juist andersom. Met de valideren --> lijst en dan als lijst de rij geselecteerd krijg ik een melding als de waarde er nog niet instaat maar ik wil dus juist een melding als de waarde er wel in staat alleen ik zie geen functie "staat niet op lijst". Er moet dus een melding komen als de cel gelijk is aan een waarde in de rij behalve wanneer hij gelijk is aan zijn eigen celwaarde natuurlijk want ik weet ook niet hoe ik dit wegkrijg.
Je zou je probleem een stuk eenvoudiger maken als je de gegevens die in 1 rij komen te staan, zou splitsen over meerdere kolommen (dus 1 gegeven per kolom).

Je zou je probleem een stuk eenvoudiger maken als je de gegevens die in 1 rij komen te staan, zou splitsen over meerdere kolommen (dus 1 gegeven per kolom).

Misschien een stomme vraag maar waarom zou het dan makkelijker zijn? Het gaat trouwens om een sheet met meer dan 40 kolommen.

Laatst bewerkt:
Misschien een stomme vraag maar waarom zou het dan makkelijker zijn?
Als meerdere gegevens in 1 cel staan, dan moet je die gegevens - om ze te kunnen vergelijken - op een of andere manier gaan splitsen. Dan is daarbij onmiddellijk de vraag: wáár ligt het splitsingspunt? Welnu: in het ene geval wordt bij jou de splitsing gevormd door 2 spaties, in het andere door een slashteken, in nog weer een ander geval door een spatie, het woord 'and' en nog een spatie. Dan is ook nog de vraag of de codes qua lengte allemaal gelijk zijn (in je voorbeeld wel). Pas als daar in een code allemaal rekening mee gehouden is, kun je gaan vergelijken en dat is dan vergelijken van delen van celinhouden, niet van celinhouden zonder meer, wat wel het geval zou zijn als de gegevens over meerdere kolommen worden gesplitst. Er is in Excel weinig wat niet mogelijk is, maar het verdient uiteraard aanbeveling om je gegevens zodanig aan te leveren dat er gemakkelijk naar een oplossing kan worden toegewerkt.

Als meerdere gegevens in 1 cel staan, dan moet je die gegevens - om ze te kunnen vergelijken - op een of andere manier gaan splitsen. Dan is daarbij onmiddellijk de vraag: wáár ligt het splitsingspunt? Welnu: in het ene geval wordt bij jou de splitsing gevormd door 2 spaties, in het andere door een slashteken, in nog weer een ander geval door een spatie, het woord 'and' en nog een spatie. Dan is ook nog de vraag of de codes qua lengte allemaal gelijk zijn (in je voorbeeld wel). Pas als daar in een code allemaal rekening mee gehouden is, kun je gaan vergelijken en dat is dan vergelijken van delen van celinhouden, niet van celinhouden zonder meer, wat wel het geval zou zijn als de gegevens over meerdere kolommen worden gesplitst. Er is in Excel weinig wat niet mogelijk is, maar het verdient uiteraard aanbeveling om je gegevens zodanig aan te leveren dat er gemakkelijk naar een oplossing kan worden toegewerkt.

Excuses ik snap je punt, die waardes zijn inconsistent door iemand ingevoerd. De cellen met meerdere waardes kunnen zo opgesplitst worden, dat maakt het inderdaad eenvoudiger maar ik weet de oplossing ook niet voor cellen met 1 waarde. Ik hoop dat het met een kleine aanpassing kan, het omgekeerde van valideren, toestaan lijst maar weet niet hoe ik dit toe moet passen.

Laatst bewerkt:
Je schrijft dat het gaat om 40 rijen, maar in je voorbeeld zijn het er 164.
Bedoel je misschien maximaal 40 kolommen in plaats van rijen ?

Je schrijft dat het gaat om 40 rijen, maar in je voorbeeld zijn het er 164.
Bedoel je misschien maximaal 40 kolommen in plaats van rijen ?

Meer dan 40 kolommen, sorry voor de onduidelijkheid, maandag is nooit mijn dag. Het krijgen van een melding heeft maar betrekking op 3 kolommen en alle rijen maar dat terzijde. Het uitgangspunt is een kolom met 1 getallenreeks per cel.

Meer dan 40 kolommen, sorry voor de onduidelijkheid.
Het krijgen van een melding heeft maar betrekking op 3 kolommen en alle rijen maar dat terzijde.
Dat de melding maar betrekking heeft op 3 kolommen, terwijl er per rij in 40 kolommen gegevens kunnen staan, begrijp ik niet zo goed. Bedoel je daarmee dat van de 40 kolommen per rij er alleen in de eerste 3 kolommen gelijke gegevens kunnen voorkomen?

Dat de melding maar betrekking heeft op 3 kolommen, terwijl er per rij in 40 kolommen gegevens kunnen staan, begrijp ik niet zo goed. Bedoel je daarmee dat van de 40 kolommen per rij er alleen in de eerste 3 kolommen gelijke gegevens kunnen voorkomen?

De herhalingen hebben inderdaad alleen maar betrekking op 3 kolommen, in de andere kolommen kunnen ook herhalingen voorkomen maar daar is het geen probleem. Het gaat om herhalingen per kolom, in andere kolommen staan andere gegevens dus die staan daar los van.

Als ik het eenmaal doorheb maakt het natuurlijk niet uit op hoeveel kolommen het betrekking heeft.

Samenvattend: als in een rij in de eerste 3 kolommen voor de tweede keer eenzelfde gegeven wordt ingevoerd, moet er een melding komen. Zo'n melding kan een messagebox zijn, maar je kunt dubbele invoer ook aangeven door de cel waarin een zelfde gegeven wordt ingevoerd, een kleur te geven. Wat wil je ?

Samenvattend: als in een rij in de eerste 3 kolommen voor de tweede keer eenzelfde gegeven wordt ingevoerd, moet er een melding komen. Zo'n melding kan een messagebox zijn, maar je kunt dubbele invoer ook aangeven door de cel waarin een zelfde gegeven wordt ingevoerd, een kleur te geven. Wat wil je ?

Volgens mij heb je het door. Het gaat om een tweede keer per kolom, alle kolommen kunnen als onafhankelijk worden gezien.
Een messagebox of kleur zijn allebei goed, een combinatie van beide is het aller mooist maar ben al blij als ik 1 van de 2 heb.

Hartelijk dank voor de moeite

Volgens mij heb je het door. Het gaat om een tweede keer per kolom, alle kolommen kunnen als onafhankelijk worden gezien.
Uit eerdere tekst hierboven begreep ik dat het om een tweede keer per rij gaat.
Nu schrijf je weer dat het om een tweede keer per kolom gaat.
Sorry hoor, maar ik kan niet meer volgen.

Uit eerdere tekst hierboven begreep ik dat het om een tweede keer per rij gaat.
Nu schrijf je weer dat het om een tweede keer per kolom gaat.
Sorry hoor, maar ik kan niet meer volgen.

Ik haal rijen en kolommen altijd door elkaar, snap dat je het niet meer kan volgen, sorry.

Nog 1 keer om het duidelijk te maken.

Ik wil een melding krijgen, of een kleur als er een waarde in een kolom herhaald wordt. Als er in het bijgevoegde bestand een nummer onderaan wordt toegevoegd wil ik dus graag een melding krijgen als het nummer er al eerder instaat en dus herhaald wordt.
Hoop dat het zo duidelijk is.

Bijlagen

Nog 1 keer om het duidelijk te maken. Ik wil een melding krijgen, of een kleur als er een waarde in een kolom herhaald wordt. Als er in het bijgevoegde bestand een nummer onderaan wordt toegevoegd wil ik dus graag een melding krijgen als het nummer er al eerder instaat en dus herhaald wordt. Hoop dat het zo duidelijk is.
Nee, dat is voor mij hoegenaamd niet duidelijk !
Eerst had je over meerdere kolommen, in je laatste bestand nog over slechts 1 kolom, dus nu is het WEER wat anders.

Ik haal rijen en kolommen altijd door elkaar
Dat blijkt voortdurend.
Leer nou eens eerst uit je hoofd wat een rij is en wat een kolom, dan kunnen we verder praten. Ik ben twee uur bezig geweest om een oplossing uit te werken en het probleem wordt steeds anders geformuleerd. Je moet wel een beetje redelijk blijven.

Met voorwaardelijke opmaak signalering van dubbelelen: het zit er vol mee.

Bijlagen

Nee, dat is voor mij hoegenaamd niet duidelijk !
Eerst had je over meerdere kolommen, in je laatste bestand nog over slechts 1 kolom, dus nu is het WEER wat anders.

Dat blijkt voortdurend.
Leer nou eens eerst uit je hoofd wat een rij is en wat een kolom, dan kunnen we verder praten. Ik ben twee uur bezig geweest om een oplossing uit te werken en het probleem wordt steeds anders geformuleerd. Je moet wel een beetje redelijk blijven.

Ik dacht dat het niet zoveel uit zou maken, rij of kolom, of je nou een selectie horizontaal maakt of verticaal, het ging mij erom op welke manier er geselecteerd kon worden. Rot om te horen dat je er daardoor zo lang mee bezig bent geweest..!
De bijlage is gewoon 1 van de kolommen, er zijn er meer maar ik mag het bestand niet helemaal op het web zetten, staat vertrouwelijke informatie in vandaar.
Is het duidelijk wat ik wil aan de hand van de reactie van robdgr?

Robdgr, het werkt! en das natuurlijk ook logisch als je de formule ziet :)
Mooier zou het nog zijn een melding te krijgen, ik had al 3 soorten voorwaardelijke opmaak in het hele tablad, daar heb ik nu wat aan moeten veranderen maar het is tenminste wel zichtbaar als er iets dubbel staat :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan