beginneling. waar begin ik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nagelsan

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2011
Hallo allemaal,

Ik ben een echte beginneling en wil een website opzetten, waar voornamelijk heeeeeel veel informatie op komt en op elke pagina enkele foto's.
Daarnaast moet er uiteindelijk een forum aan gekoppeld worden.

Helaas heb ik geen webbuilder programma en ook geen financien hiervoor.
Nu wilde ik het proberen met allerlei boeken over html en zo gewoon beginnen en proberen.
Dan heb ik dus het volgende probleem: ik heb geen frontpage en geen kladblok!
Het enige dat ik heb, zijn wordpad (maar ik begreep dat dit niet goed zxal werken) word 2007 (hetzelfde verhaal) en microsoft office publisher 2007.

Wie kan mij even op weg helpen, zodat ik een leuke site in elkaar kan zetten.

Het belangrijkste is, dat de site uit heel veel pagina's kan bestaan. (met links op elke pagina, naar de verschillende onderwerpen, die op de aparte pagina's staan.)

Ik heb de domeinnaam al geregistreerd bij deziweb en kan daar via directadmin enkele programma's gebruiken, zoals: joomla, wordpress, soholaunch en nog veel meer.
Ik snap er helaas alleen helemaal niks van.

Dus als iemand kan helpen??????????
Ik ben u zeer dankbaar!

Groeten Sandra.
(jaja, ik weet het, vrouwen en computers.....)

Ok, dank je wel, ik ga meteen even kijken.
Als je hier mee klaar bent en je wilt hem plaatsen, krijg je dan achter je webadres kompozer te staan (dus bijv. www.mijnssite.kompozer.nl ofzo), of heb je enkel een vermelding ergens dat het gemaakt is met kompozer?

Geen van beide....

Kompozer gebruik je alleen maar om je site mee te maken, lokaal op je eigen pc. Die kun je daarna uploaden naar je eigen website hoster en niemand ziet hoe en waarmee je site gemaakt is.

Kijk, dit is nou info waar ik wat mee kan hahaha.
Ben al aan het kijken en ga het nu downloaden.
Hartelijk bedankt.

Toevallig ook nog een makkelijk programma voor een forum??
Want mijn man probeert het met zowel phpbb en mybb, maar daar komt hij ook niet uit en hij is toch wel een stuk beter met pc's en programma's dan ik. haha
Ik zal deze vraag ook even in het goede topic neerzetten.

Ik ben een echte beginneling en wil een website opzetten,

Helaas heb ik geen webbuilder programma en ook geen financien hiervoor.
Nu wilde ik het proberen met allerlei boeken over html en zo gewoon beginnen en proberen.
Om een website op te zetten heb je helemaal geen webbuilder programma nodig;
sterker nog:
ga alsjeblieft nooit met Frontpage, Dreamweaver of iets dergelijks aan de slag....!

Wel veel lezen over html en css
tip: http://www.handleidinghtml.nl/

Dan heb ik dus het volgende probleem: ik heb geen frontpage en geen kladblok!
Het enige dat ik heb, zijn wordpad (maar ik begreep dat dit niet goed zxal werken) word 2007 (hetzelfde verhaal) en microsoft office publisher 2007.
Hier is Kompozer al aan de orde geweest. Daar is niks mis mee.

Daarnaast: je kunt ook Notepad++ gebruiken; gratis en heel verschrikkelijk handig.

Het zal je misschien verbazen,
maar je hebt eigenlijk niks anders nodig dan een programma waarmee je ' platte' tekst kunt verwerken (dus zoiets als kladblok)
en NIET zoiets als WORD, want dan krijg je allerlei rare opmaak-codes meegeleverd in je uitvoer.

Wie kan mij even op weg helpen, zodat ik een leuke site in elkaar kan zetten.

Het belangrijkste is, dat de site uit heel veel pagina's kan bestaan. (met links op elke pagina, naar de verschillende onderwerpen, die op de aparte pagina's staan.)
Voor een ' leuke' site met heel veel pagina's is " even op weg helpen" niet voldoende.

Waar je wel mee geholpen zou zijn, is een CMS zoals Joomla of Wordpress, maar ja:
joomla, wordpress, ...... Ik snap er helaas alleen helemaal niks van.
Goed uitgangspunt voor een leuke en grote site.

(jaja, ik weet het, vrouwen en computers.....)
Nou, dat is iets wat me een zorg zal zijn. Mannen en computers zijn nog veel erger.

hahaha.

Ik heb in het verleden met heel veel verschillende programma's gewerkt, dus ik snap best wat van verschillende programma's.
Ik moet alleen met deze even op weg geholpen worden.
Als ik eenmaal een begin heb, kom ik er wel uit meestal.
Dat is vaak het probleem.
Daarom wil ik nu graag wat simpeler beginnen en evt later uitgebreider gaan kijken.
Gelukkig komen er geen gadgets enzo op, enkel teksten, foto's en links.
Geen animaties of zo iets.

Ik had begrepen dat het met wordpad niet kon, maar kan het dus toch proberen.
Dat is mooi, want ik wil uiteindelijk ook gewoon html leren!

Bedankt!!!!

De achterliggende html-code is altijd gewoon platte tekst
evenals de eventuele css-stylesheets.
Dat kan dus altijd in kladblok-achtige applicaties
die de uitvoer als platte txt-bestanden wegschrijven.

Notebook++ is heel handig want dat slaat ook gewoon platte tekst op
maar het kan daarnaast de tekst die je bewerkt ook op het scherm laten zien
in een van vele opmaak-opties.

Als je bijvoorbeeld html-code aan het schrijven bent
en je kiest in Notepad++ voor de 'html-look'
dan wordt je tekst op een bepaalde manier ge-highlight
De tags krijgen een bepaald kleurtje en de paren (begin-tag en eind-tag) worden met kleur-codering aangegeven, etc, etc.

Je kunt ook kiezen voor css-look, xml-look en tientallen andere opties (meestal gebaseerd op programma-talen).
Erg handig voor gestructureerd werken.

Ik gebruik al jaren Web Page Maker. Je kunt gewoon vlakken slepen, figuren invoegen, teksten invoegen. Daarna klik je op ''export to html'' en voila...je website is omgezet in een html site!

Heb je je al eens verdiept in de nadelen van WYSIWYG-programma's?

Het enige dat ik weet, is dat een aantal wysiwyg programma's het niet mooi overzetten in html en het er dus bij sommige servers niet uit ziet terwijl het bij jou mooi lijkt.
Ik weet dus, dat het belangrijk is, om de juiste html codes te weten, zodat je dit op de goede manier zelf kunt schrijven.
Ik weet ook, dat je met html uiteindelijk veel meer kan dan met wysiwyg programma's.
Daarom ook, wil ik uiteindelijk html leren.
probleem is echter, dat ik deze site nu wat sneller online wil hebben.
Vandaar liever nu een makkelijker programma.
Daarna wil ik me er in gaan verdiepen en hem helemaal zelf schrijven, maar als ik daar nu direct mee begin, staat mijn site pas over 3 jaar online hahaha.
Dat is dus voor later

Maar gelijk heb je wel.

Hoi Sandra,
Web Page Maker (...) en voilà...je website is omgezet in een html site!
Tja, en wat voor één! :confused:
Voor wat commentaar op deze Web Page Maker, hier op het forum:
Genoeg over de Web Page Maker (en soortgelijke programma's)!

Met KompoZer *) kan je alle kanten op: deze heeft zowel een WYSIWYG-weergave (te gebruiken om vlug iets te bakken, voor het er snel in rammen van teksten enz.) als een html code-weergave waarin je zelf alles precies naar wens kunt maken als je wat gevorderd bent met het studiewerk. En meteen ook handig om te kunnen zien hoe ze het gedaan hebben.
  • Hier nog een serie tips waarmee je binnen 2 weken de makers van de Webpagemaker en soortgelijke allesbelovers vierkant in hun gezicht kunt uitlachen.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) NB: de eerder genoemde www.kompozer.nl is niet de echte KompoZer-site, maar een site met een NL handleiding. Met de knop "Download KompoZer" op die site haal je veel meer dan KompoZer alleen binnen: ook de cursus en allerlei andere bestanden, samen zo'n 90MB (!) download.

Voor het downloaden van alleen KompoZer zelf kan je terecht op http://kompozer.net/download.php. Dat is altijd de laatste versie (en maar 7,5MB). Op die pagina staat ook een link om het NL-taalpakketje erbij te downloaden (300kB).

Laatst bewerkt:
Dank je wel.

Ben inmiddels even aan het experimenteren eerst met van alles en werkt inderdaad erg gemakkelijk.
De handleiding erbij is ook fijn, voor als je een handeling niet helemaal goed hebt gedaan, je even kunt kijken hoe of wat.
Heb ook al zitten spieken bij de html codes, inderdaad leuk om straks mee aan de slag te gaan.
Maar voor nu is het inderdaad even snel de site er in rammen, ben al zo lang bezig met de inhoud, dat het nu tijd wordt dat het ook in een programma komt.

De tips ga ik meteen even lezen!

Weet ik, we zijn er om elkaar te helpen, niet om af te kraken toch?
Als ik om hulp vraag, moet ik ook goed bedoelde kritiek kunnen hebben, want dan kom ik tenminste verder.
Dus, had het niet verkeerd opgevat hoor!
Tnx

Dank je wel...maar ik bedoelde het eigenlijk tegen CSSHunter! :confused:
Maarja...Kompozer is ook heel erg goed hoor! :thumb:

ja, ik kom er inmiddels al wijs uit hahahaha
Nog niet zo mooi als ik het wil hebben, maar ik kom er wel.
Zag ook een gedeelte html staan, misschien dat ik daar de juiste achtergrondkleur kan vinden (cursushtml geloof ik) want in kompozer krijg ik niks moois

Jaspertjeh: Dank je wel...maar ik bedoelde het eigenlijk tegen CSSHunter! Maarja... Kompozer is ook heel erg goed hoor!
Als je met WebPageMaker goed uit de voeten kunt voor je site, en er geen problemen optreden bij bezichtiging in verschillende resoluties bij verschillende browsers, en de pagina's ook heelhuids door de html- en css-validator komen:
dan is er natuurlijk niets aan de hand. :)

°°°°°
Achtergrondkleur
Het er in zetten van een achtergrondkleur kan als volgt:
  1. Ga in KompoZer naar de code-weergave.
  2. Aan het eind van de <head>-sectie neem je op:
    HTML:
    ... 
    <style type="text/css">
       body {
          background: fuchsia;
       }
    </style>
    </head>
    <body>
    ... enz.
Nu is de achtergrond "fuchsia" (knalpaars) geworden.
Gelukkig zijn er ook andere kleurnamen die je kunt gebruiken :):
Behalve door het opgeven van een kleurnaam voor de achtergrondkleur (of de tekstkleur) kunnen kleuren ook tevoorschijn getoverd worden met de zogenaamde "hexadecimale kleurnotering"; hierin zitten ook alle tussenkleuren.
Dan wordt het bijvoorbeeld:
HTML:
<style type="text/css">
   body {
      background: #CEF2F5; /* licht blauwgroen */
   }
</style>
  • Met bijvoorbeeld deze Colorpicker kan je precies de tint maken die je wilt.
  • In het vakje bovenaan komen de benodigde letters en cijfers voor de gewenste kleur.
  • Bij lichte kleuren zijn die een beetje moeilijk te lezen, maar bij selecteren kan je ze makkelijk kopiëren om in je code te plakken.
  • Niet vergeten er in de html-code een hekje # voor te zetten!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
CSSHunter,

Ik heb mezelf nog nooit echt verdiept in Kompozer, maar sinds vandaag is WebPageMaker bij mij de deur uit!! :)
Inderdaad, daar moet ik u gelijk in geven; WebPageMaker is rommelig met de HTML codes en met de resoluties! :evil: (ook al heb ik er zelf weinig last van gehad). ;)

Ieder geval bedankt voor de tip! :d
Groeten,

Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan