Multimedia systeem met mogelijkheiden tot uitbreiden.(voor buurman)

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik zoek voor mijn buurman een multimedia systeem, met eventueel later mogelijkheid voor uitbreiding.
Budget €1000,-

Moet ieder geval goed films afspelen, onder andere blu-ray.
Games is momenteel niet van toepassing, maar wel de mogelijkheid om later een videokaart in te bouwen. (zit dus in eerste instantie naar de Core i5 te kijken met onboard videokaart)
Nodig;
-Behuizing.
-Voeding(rekening houden met mogelijk later een losse videokaart)
-Hardeschijf (1x ssd en 1x opslag schijf)
-Moederbord met de voorkeur naar Gigabyte.
-4GB geheugen.
-22-23 inch monitor.(zat aan Samsung te denken)
-Een goede draadloos toetsenbord en muis.

Moet de reeds beschikbare aansluitingen nog bekijken, maar zat voor speakers aan de Logitech Z5500 te denken.

Voor het moederbord zou je naar de "Gigabyte GA-Z68AP-D3" kunnen kijken. Als je voor een i5 gaat en een SSD zou ik in ieder geval een z68 bord nemen. De SSD kan gebruikt worden als snelle buffer voor het hele systeem en bij een z68 bord kun je de hardware decoding snelheid van je i5 blijven gebruiken indien je een extra video kaart plaatst.

Indien je ook echt videoconversie gaat doen op de machine kun je overwegen 8 gig mem te nemen, maar is niet strikt noodzakelijk.

Samsung monitoren zijn over het algemeen prima. Dell heeft ook een aantal mooie schermen (wel in de 200+ range). De meeste andere zaken zoals het speaker systeem en de kast zijn erg persoonlijk.

Indien de remote keyboard en muis vooral voor de bediening zijn kun je misschien kijken naar de "Enermax Aurora Micro Wireless" toetsenbord en trackball ineen. Erg mooi voor lekker browsen en HTPC op de bank met een enkel apparaat. Indien je echt veel wil doen met je muis is het misschien minder geschikt

Jammer, dat er tot op heden niet meer reacties zijn.:( Zelf was het topic me een beetje ontschoten, gezien de buurman niet echt haast heeft en er zelf niet meer over begonnen was. Gister vroeg hij hoe het ermee stond.:p

Heb even naar het voorgestelde moederbord gekeken, maar dat lijkt me niks. Printer en serial poorten, zijn in mijn ogen nutteloos tegenwoordig. Zeker voor het doel van dit systeem. Tevens enkel een HDMI aansluiting.
Had het niet aangegeven, maar het systeem moet op zowel een pc monitor als op een 37 inch Plasma scherm aangesloten worden. De Plasma zal via HDMI aangesloten worden, dus de pc monitor via een DVI.

Videoconversie zal er niet op gedaan worden, dus 4GB geheugen lijkt mij vooralsnog voldoende.

Ik heb zelf niet zo lang geleden een HTPC samen gesteld met een Sandy bridge core i5 en een Gigabyte GA-Z68-UD3H-B3 moederbord. Mogelijk dat ik dit als basis ga nemen.

Heb even met Alternate PC builder gerommeld en heb tot nu toe het volgende samengesteld;
http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=1798645634

Snel overzichtje;
Processor Intel® Core™ i5-2500
Voeding Corsair TX550M
DVD-Brander Plextor PX-L890SA
Harddisk (SSD) OCZ AGT3-25SAT3-60G
Moederbord GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Harddisks (SATA) Western Digital WD20EARS
Geheugen 2x Corsair 2 GB DDR3-1333

Behuizing ben ik nog niet uit, moet het er nog over hebben of hij een midi tower of big tower wil.

Laatst bewerkt:
Ik heb even mijn interpretatie van de belangrijkste onderdelen in dit winkelmandje neergezet:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[435820]=1&product[80156]=1&product[423778]=1

Kort gezegd: een Intel Core i5 2405S (low power variant van de 2400 met HD3000 graphics, de normale 2400 heeft HD2000), een mATX Gigabyte Z68 moederbord (even afhankelijk van de kast, als ie een mini tower wil kan dit natuurlijk gewoon), 4GB kingston DDR3 en een Blu-ray brander van LG. Voor de rest nagenoeg hetzelfde.
Heb er nog een Scythe koeler bijgedaan, denk dat ie in de huiskamer komt te staan en dan is een stofzuiger wel het laatste wat je wilt.

Weet je zeker dat je een Logitech Z5500 er bij wil? Met die speakers erbij zit je nu al op de 1000 euro, en dan moet de monitor er nog bij.

Bedankt voor de suggesties. Die Intel boxed koeler valt best mee qua geluid. Ik heb hem zelf in mijn HTPC zitten en met film kijken zit ik redelijk in de buurt van de kast. (Zie systeem bij profiel)

De langzamere processor puur voor de HD3000 gekozen? Het systeem moet weer een aantal jaren mee gaan, vandaar dat ik voor een snelle processor gekozen had.
Micro ATX ben ik niet zo kapot van, heb dus liever een ATX moederbord.
De Z5500 is nog niet zeker. Ik had deze erbij gezet, omdat hij nog een hele oude versterker heeft en het geluid van de Z5500 wel mooi vond klinken. (heb die zelf staan op mijn hoofd systeem)
Mogelijk dat hij ervoor kiest om ook een nieuwe AVR receiver te kopen met speakers erbij. De huidige is dertig jaar oud.:p Dan vallen pc speakers af. Geluid wordt hoofdzakelijk gebruikt voor muziek en films, dus dat zou over een receiver kunnen.

Heb ook de voorkeur voor een voeding met kabel management.
Ik had zelf even een Plextor brander erbij gezet, gezien met PC builder geen Blu-ray combo gekozen kon worden. Zie hem voorlopig nog geen Blu-ray branden, hoogstens een dvd of cd. Echter leek het me wel handig, dat ie Blu-ray kan afspelen.

Met de meegeleverde koeler heb ik geen ervaring, maar als jij zegt dat het meevalt geloof ik je :D
Voor de rest is het natuurlijk allemaal je eigen keuze he; de basis denken we volgens mij hetzelfde over. Welk type processor, moederbord.. Tjah, moet je zelf weten, ben je oud en wijs genoeg voor heb ik zo het idee :p

Van audiosets heb ik dan weer geen verstand, voor mij klinkt heel veel hetzelfde. Blu-ray branden lijkt mij wel handig; de meerprijs boven een blu-ray lezer is naar mijn mening zo klein dat je het er net zo goed gelijk bij kan nemen. Mocht het een keer voorkomen kan je het, en ik vermoed dat het een stuk populairder gaat worden dan het nu is.

Edit: de voornaamste reden waarom ik de i5 2405S heb gekozen is omdat het een low power variant is, puur om teveel warmte ontwikkeling (en dus ook geluid) tegen te gaan. Lijkt me niet zo fijn als je een HD film zit te kijken en hij opeens begint te blazen. Daarnaast is de 2405S snel genoeg om de komende jaren bij te houden. Het enige struikelblok zal de videokaart worden, maar die kan altijd nog bijgeplaatst worden.
Je kan natuurlijk ook voor een i5 2500(K) gaan, wat jij wil.

Laatst bewerkt:
Heb het uitgebreider gemaakt

Jammer, dat er tot op heden niet meer reacties zijn.:( Zelf was het topic me een beetje ontschoten, gezien de buurman niet echt haast heeft en er zelf niet meer over begonnen was. Gister vroeg hij hoe het ermee stond.:p

Heb even naar het voorgestelde moederbord gekeken, maar dat lijkt me niks. Printer en serial poorten, zijn in mijn ogen nutteloos tegenwoordig. Zeker voor het doel van dit systeem. Tevens enkel een HDMI aansluiting.
Had het niet aangegeven, maar het systeem moet op zowel een pc monitor als op een 37 inch Plasma scherm aangesloten worden. De Plasma zal via HDMI aangesloten worden, dus de pc monitor via een DVI.

Videoconversie zal er niet op gedaan worden, dus 4GB geheugen lijkt mij vooralsnog voldoende.

Ik heb zelf niet zo lang geleden een HTPC samen gesteld met een Sandy bridge core i5 en een Gigabyte GA-Z68-UD3H-B3 moederbord. Mogelijk dat ik dit als basis ga nemen.

Heb even met Alternate PC builder gerommeld en heb tot nu toe het volgende samengesteld;
http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=1798645634

Snel overzichtje;
Processor Intel® Core™ i5-2500
Voeding Corsair TX550M
DVD-Brander Plextor PX-L890SA
Harddisk (SSD) OCZ AGT3-25SAT3-60G
Moederbord GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Harddisks (SATA) Western Digital WD20EARS
Geheugen 2x Corsair 2 GB DDR3-1333

Behuizing ben ik nog niet uit, moet het er nog over hebben of hij een midi tower of big tower wil.
Ik heb een aantal dingen aangepast, en een aantal dingen erbij gezet.
Link: http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-20237439.

Groetjes, WDHBGS:thumb:

@WDHBGS,

Bedankt voor de configuratie. echter videokaart is nog niet te sprake en het hoeft geen HTPC behuizing te zijn. 30GB SSD is te krap. Windows 7 vraagt minimaal 40GB partitie bij installatie. Tevens montage bracket is overbodig. Weet dat ze er niet meer bij zitten, maar heb er zelf nog twee liggen, die niet gebruikt worden. Asus is totaal niet mijn favoriet en hou het ieder geval bij Gigabyte. TV/videokaart is niet nodig.

@ronald89,

Blu-ray branden zal ie echt niet gaan doen. Ik moet de films binnen halen.:p

@algemeen,
Gaat me ook meer om wat men tegenwoordig aanraad, zodat ik makkelijker een keuze kan gaan maken.

Ik heb Win7 op een virtuele HDD van 15GB gekregen met VirtualBox.
Maaar een ASUS EVO heeft energiebesparingsmogelijkheden.

Gigabyte heeft ook energie besparende mogelijkheden, echter zal dit systeem niet 24 / 7 draaien. Voorkeur is minimaal 60GB voor de hoofdschijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan