Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Privacywetgeving
Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.
Wat Roncancio schrijft is een goede mogelijkheid.Kan ik er op een of andere manier voor zorgen, dat als de lezer van het excel-document geen schrijfbevoegdheid heeft, dat dan de knop van de macro niet werkt (dat hij grijs blijft oid)?
If ActiveWorkbook.ReadOnly Then
Exit Sub
End If
In ThisWorkbook:
Code:Private Sub Workbook_Open() If ActiveWorkbook.ReadOnly Then 'Code om knoppen e.d. grijs te maken. End If End Sub
Met vriendelijke groet,
Roncancio
Als het een kop is van de werkset besturingselementen, als die zich in het eerste werkblad bevindt, en als die knop Commanbutton1 heet, kun je dit gebruiken:Maar hoe moet ik dan de knop dan blokkeren?
Private Sub Workbook_Open()
Sheets(1).CommandButton1.Enabled = False
End If
End Sub
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Herhalers").Knop1_Klikken.Enabled = False
End If
End Sub
-----------------------------------------------
Sub Knop1_Klikken()
frmGegevensAanpassen.Show
End Sub
Sub Knop1_Klikken()
If ActiveWorkbook.ReadOnly = True Then
MsgBox "U heeft geen bevoegdheid om dit formulier te bekijken.", vbCritical, "Geen toegang"
Else
End If
End Sub
Hoe bedoel je, hoe die knop heet? Het is idd een knop uit de werkset besturingselementen en hij heeft als tekst 'Gegevens aanpassen'. Is dat de naam die je bedoelt? Ik heb geprobeerd deze naam te gebruiken, maar het werkt nog niet...Als het een kop is van de werkset besturingselementen, als die zich in het eerste werkblad bevindt, en als die knop Commanbutton1 heet, kun je dit gebruiken:
Code:Private Sub Workbook_Open() If ActiveWorkbook.ReadOnly Then Sheets(1).CommandButton1.Enabled = False End If End Sub
Bedankt, Roncancio.Een alternatief om bij het klikken op de knop een melding te geven als het bestand ReadOnly is.
Code:Sub Knop1_Klikken() If ActiveWorkbook.ReadOnly = True Then MsgBox "U heeft geen bevoegdheid om dit formulier te bekijken.", vbCritical, "Geen toegang" Else frmGegevensAanpassen.Show End If End Sub
Met vriendelijke groet,
Roncancio
Ik ben in mijn vorige berichten ervan uitgegaan dat het om een knop ging in het werkblad. Uit je reactie blijkt nu (althans zo begrijp ik het) dat het om een knop gaat in een formulier. En bovendien schrijf je nu dat je niet alleen de knop wil uitschakelen, maar het formulier (met daarop de knop neem ik aan) niet wil laten verschijnen. Dat is een andere opgave !Ik heb de code geprobeerd, maar hij werkt niet zoals ik zou willen. Ook in read-only verschijnt het formulier gewoon. Wellicht moet er iets veranderen ivm met de aanroep van de macro?
Sub Knop1_Klikken()
frmGegevensAanpassen.Enabled = False
Else
End IF
End Sub
Een antwoord in de marge van dit topic, want je vraag is opgelost.Hoe bedoel je, hoe die knop heet? Het is idd een knop uit de werkset besturingselementen en hij heeft als tekst 'Gegevens aanpassen'. Is dat de naam die je bedoelt? Ik heb geprobeerd deze naam te gebruiken, maar het werkt nog niet...
Nee hoor, je begrijpt het best. Het is gewoon een weetje en dat heeft niets met intelligentie te maken.Het is een knop die op het werkblad staat, niet een op het formulier. Ik heb nog gekeken waar ik de naam van de knop dan kan vinden, maar het enige dat ik kan is in de ontwerpmodus op de rechtermuisknop klikken en 'besturingselement opmaken' kiezen. Maar daar vind ik geen naam. Ik krijg het idee dat ik gewoon zo'n muts ben die weer helemaal niets snapt van excel....
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.