• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in excel formule (#name? Excel 2000)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Hallo,

Wat is er fout aan deze formule?

=MAX((-0,0457*(x^2)+(2,2743*x)+19,914))

Ik heb deze uit een ander werkboek gekopieerd, waar hij wél werkt. Overtypen werkt ook niet.

Edit: Extra informatie:

Het gaat over een data-serie: Deze data serie heeft een top die ik wil bepalen. Als voorbeeld is het bijgevoegde excel bestand gebruikt. Ik gebruik zelf vergelijkbare gegevens.

De formule is letterlijk overgetypt van de formule die Excel genereert uit de trendlijn.

Bestand:Bekijk bijlage Asymptoot.xls

Laatst bewerkt:
Uhm, het is een tweedegraads polynoom? Die hebben een top (of dal, in dit geval een top). Deze "top" wordt gezocht met die formule.

Zoals ik al zei: Ik haalde hem uit een andere sheet waar hij wel werkte. Hoe kan dit?

@zapatr: Zie bovenstaande reactie.. Gaan hem niet worden, ik zoek x juist.

Als je nu eens kijk in het andere werkboek, waar je de formule van daan gehaald heb, hoe deze daar werkt.
Misschien dat je dan ook de oplossing ziet/vind.

Uhm, heb de vraag maar even aangepast. Maar zoals je zelf kunt zien is er gewoon logica gebruikt.
Wat excel doet is hetzelfde als dat je zelf "met de hand" kunt uitrekenen:
Je differentieert de formule, stelt deze nieuwe formule gelijk aan 0 en vind zo je x-waarde.
Deze vul je in in de oorspronkelijke formule en voilà: je antwoord is klaar! (ik kan het ook met de hand, maar ik wil gewoon dat de formule werkt!)

Nu heb ik gezien dat hij werkt.
De "x" is het geen in de tabel staat.
Ik heb hier geen verstand van maar klopt het dat als je hem als MatrixFormule plaatst overal het zelfde uit komt. (als je hem doortrekt)
Trek je hem als gewone Gormule door dan komt op iedere regel wat anders te staan.

Inderdaad, merk nu dat die rij er iets mee te maken heeft. Maar dit valt niet terug te vinden in de formule?!

Als je de Formule Evalueerd dan zie je dat hij voor de "x" het getal uit de kolom neemt.
Ik weet niet waar Formule Evalueren in Excel 200 staat, zo kun je zien wat er gebeurd in de Formule.

geen idee hoe dit moet, en aangezien het aardig wat tijd gaat kosten ga ik het denk ik maar met de hand berekenen.

Valt me wel tegen van excel dat deze optie er niet in zit (automatisch de top zoeken). Een beetje grafisch rekenmachine van <€100 heeft deze functie wél.

Bartmill,
Hier nog een voorbeeld hoe je met die "x" kan rekenen.
Je probleem (#name) duidt er op dat Excel die "x" niet herkent >> dat betekent dat je waarschijnlijk "x" niet (correct) gedefinieerd hebt als "genaamd bereik".

Bijlagen

Laatst bewerkt:
En heb je de formule telkens met ctrl+shift+enter ingebracht?

Nadat je een formule intypt of copy/pastet, druk je normaal gezien op "enter" om hem te bevestigen. In dit geval moet dit "ctrl+shift+enter" zijn.

Even wat aan "gekloot" en het is nu gelukt. Bedankt! Weer wat wijzer geworden!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan