Nu upgraden of later?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Case Inter

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2009
hallo,

ik ben van plan om mijn pc binnen nu en een halfjaar te upgraden.
mijn huidige systeem:

e6600
P5KPL AM
6750

nu dacht ik aan een i5 2500(k)
met een nieuw moederbord + geheugen en evt een nieuwe videokaart.
de hdd (caviar blue 500gb) en beeldscherm zijn nog goed.

maar nu is mijn vraag of er binnen nu een een half tot 3/4 jaar nog een nieuwe generatie processors/moederbord komt waar ik beter even op kan wachten. of is dat haast de moeite niet, en kan ik beter nu upgraden? Ik had iets gehoord over Ivy Bridge?

grtz

in het 2e kwartaal van 2012 komt de ivy bridge uit als opvolger/naaste van de sandy bridge. deze zou een stuk beter zijn voor het grafische gedeelte. dus als je even geduld hebt en (waarschijnlijk) ook nog wat geld wilt bijleggen, kan je beter even wachten. hoewel de 2500k een perfecte processor is.

het hangt er echt vanaf wat je er mee wilt doen, er zal wel wat verschil tussen de nieuwe processoren en de 2500k zitten, maar tenzij je echt extreme games gaat spelen of zwaar aan modelling e.d. gaat doen zal je weinig verschil merken.

Nee ik speel alleen bf 3 en f1 2011. En hoelang kan ik met een 2500
vooruit, voordat deze weer vervangen moet worden? En wat is een goed moederbord voor deze processor?

De 2500 gaat wel een aantal jaar mee. Ik vermoed dat voor de genoemde spelletjes je e6600 ook nog steeds voldoet. De 2500 is in het algemeen wel vlotter en ondersteund nieuwere procestechnieken iets beter, maar verwacht geen extreem verschil in games. Bij afspelen video, uitpakken files, e.d. is de 2500 ongeveer 20 keer zo snel als de 6600.

De ivy bridge chipsets gaan ondersteuning leveren voor wat meer features en gaan initieel wat duurder zijn natuurlijk. Ik verwacht puur voor spelletjes geen wonderen. Je kunt natuurlijk altijd afwachten en met de introductie van de ivy bridge wordt de huidige 2500 waarschijnlijk goedkoper. Mocht je de nieuwe features niet willen heb je iig de huidige chip goedkoper ;)

oke dan ga ik nu upgraden denk ik.

ik heb dan een moederbord + geheugen + de I5 2500(k) nodig.
de rest is nog goed denk ik.
wie kan mij advies geven?

moederborden verschillen alleen in features.

Als je wilt overclocken wil je een P67 of z68 moederbord. Geheugen kun je af met goedkoop 4gig setjes van 20 euro. de 2500K is voor overclocken, is standaard marginaal sneller en kost wat meer. Indien je niet gaat overclocken kun je ook de gewone 2500 nemen.

in het 2e kwartaal van 2012 komt de ivy bridge uit als opvolger/naaste van de sandy bridge. deze zou een stuk beter zijn voor het grafische gedeelte. dus als je even geduld hebt en (waarschijnlijk) ook nog wat geld wilt bijleggen, kan je beter even wachten. hoewel de 2500k een perfecte processor is.

het hangt er echt vanaf wat je er mee wilt doen, er zal wel wat verschil tussen de nieuwe processoren en de 2500k zitten, maar tenzij je echt extreme games gaat spelen of zwaar aan modelling e.d. gaat doen zal je weinig verschil merken.

volgens hadware info komt ivy bridge pas eind 2012 op de markt
om daar nou op te wachten imho dan ga je nooit wat kopen:P

o wacht dat zijn ivy bridge -E cpu's

Laatst bewerkt:
oke,

en welke moederbord + geheugen + 2500K kan ik voor 300 kopen? welke is daarvoor het beste?

en het verschil in micro en een normaal bord. Maakt het nog uit qua prestaties? volgens mij past er ook een normaal bord in mijn kast, dus dat kan eventueel ook

normale borden passen meestal grotere koelers op en is ook in het algemeen wat koeler. Qua features is er vaak niet veel verschil tussen groot en klein.

Hoeveel USB 3 wil je?
wil je overclocken (of iig de mogelijkheid later)?
hoeveel sata 600?
Wil je eventueel wat doen met video encoding / decoding?
zo ja, welke uitgangen wil je op je moederbord?
Wil je crossfire / SLI?
Onboard geluid chipset? welk type?

Dat zijn de voornaamste verschillen tussen de borden.

microbord zou ik zelf niet aanraden.. vaak is het bij een microbord zo dat je niet zoveel ram slots hebt als bij een gewoon bord. daarnaast zijn er een stuk minder pci slots (wat vooral bij een grote videokaart die de ruimte van 2 slots bedekt) erg vervelend is.

dan ga ik toch voor een atx bord.
zou iemand een goed bord van 90 euro kunnen geven, voor een i5 2500 (k)

Kun je kort antwoord geven op de vragen in mijn vorige posting? als je het allemaal niet uitmaakt, de goedkoopste :P

Hoeveel USB 3 wil je? 2 ongeveer
wil je overclocken (of iig de mogelijkheid later)? niet heel extreem
hoeveel sata 600? 2
Wil je eventueel wat doen met video encoding / decoding? Niets
zo ja, welke uitgangen wil je op je moederbord?
Wil je crossfire / SLI? Nee
Onboard geluid chipset? welk type? Ben geen audiofiel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan