Adressenboek :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mastermindzh

Verenigingslid
Lid geworden
10 dec 2008
Ik zocht naar een handig en vooral simpel te gebruiken adressenboek maar ik kon er geen vinden....

Daarom dacht ik, nou leuke kans om weer eens iets te maken.

ik heb dus een adressenboek applicatie gemaakt die alle data opslaat in een (voor nu nog onbeveiligde) database.
[edit] Het is een .mdf database [/edit]

opzich wijst het programma zichzelf, je moet alleen niet vergeten op "Opslaan" te drukken na het toevoegen van 1 of meerdere contacten.

Het downloaden zal via mijn website moeten omdat het programma te groot is om via helpmij te uploaden.

Hier dan de website

er zijn 2 opties om Encyclops te gebruiken, ik raad de installatie aan en NIET de portable versie. Puur omdat de meeste gebruikers hier voor zullen gaan.
Encyclops zal zich installeren onder C:\mi-soft\Encyclops . vanuit daar en vanuit het start menu (start > alle programma's > mi-soft > encyclops) te verwijderen na het testen.

Ik ben ook al weer met de verbeterversie bezig en die heeft een aantal extra functies zoals:

• Importeren / exporteren van de database
    Geavanceerd zoeken (op meerdere velden, en ook tegelijk op meerdere velden)
    Database leegmaken (niet definitief tot op opslaan gedrukt wordt!)
weet je nog een goede optie om hierbij te maken? laat het me weten!

Ik wil een programma dat mij de kans geeft om zelf een installatie-map te kiezen;
wil namlijk niet op C: installeren.

Inderdaad wie installeert er in 2011 nog rechtstreeks in C:\ . Los van dat dit bij Vista en 7 problemen kan opleveren wil je dit niet. Wat is er mis met vrije keuze of C:\Program files (x86)\.

Het programma mag in program files alleen in de database schrijven als de gebruiker als admin inlogd. Vandaar standaard in c. Tot ik daar iets op gevonden heb.

Overigens kan je gewoon de portable downloaden en neerzetten waar je maar wilt.

Btw in vista/7 heb ik er nooit problemen mee gehadnen ik zet er bijna alles neer....

Nog erger. Programma en data zijn niet gescheiden. Dus bij een beetje standaard backup wordt jouw bestand natuurlijk niet meegenomen. Data hoort in een datamap. Centraal of in het gebruikersdeel.

Nog erger. Programma en data zijn niet gescheiden. Dus bij een beetje standaard backup wordt jouw bestand natuurlijk niet meegenomen. Data hoort in een datamap. Centraal of in het gebruikersdeel.

Daarom maak ik een backup functie.
Ik vind niet dat data per se ergens anders moet staan ;) daarom heb ik er natuurlijk ook voor gekozen de data map bij het programma te stoppen...

Toevallig nog programeerfouten gevonden? iets wat niet werkt?

@dehulk

die komen bij versie 1.2 :) nadat er getest is op bugs enz. Maar de helpmijers hebben nog geen bugs kunnen vinden.

Ik wil een programma dat mij de kans geeft om zelf een installatie-map te kiezen;
wil namlijk niet op C: installeren.

De portable versie zal een vrije keuze van installatie mogelijk maken. Daarbij worden echter geen snelkoppelingen in het startmenu gemaakt.

Als ik de screenshot zie, dan vraag ik mij ten zeerste af of je überhaupt wel hebt nagedacht over hoe een adressenprogramma in elkaar zit. En dan bedoel ik met name de informatie die erin moet staan.

Welke informatie zou jij in een adressenboek zetten dan?

Volgens mij heb ik de meest gangbare informatie er toch wel instaan.

naam, telefoonnummer, adres, postcode.

Lijkt mij alles wat je nodig hebt om in contact te komen met iemand?

Maar natuurlijk sta je vrij om mij te vertellen wat je nog meer wilt zien. dan zal ik uiteraard overwegen het er in te doen.

Neem me niet kwalijk, maar we leven in 2011 en we hebben vrijwel allemaal internet en versturen e-mails. Let even op de gewijzigde communicatiemogelijkheden. Als je Windows contactpersonen hebt zou ik die items eens nalopen. Verjaardag lijkt mij ook essentieel.

Heel wat punten:

• Onnodig gebruik van splashscreen (opzich niet zo'n punt). Hij blijft wel te lang zichtbaar;
  • Titel van het programma (In de titelbalk) is te lang en niet zinvol, "Encyclops - %Pad naar database%" volstaat;
  • Sorteren heeft te weinig functies (sorteren op naam, achternaam, woonplaats ?);
  • Betere (en meer) pictogrammen gebruiken;
  • Het tabje info weghalen! Daarvoor in de plaats één AboutBox (een mooiere) in het Help-menu zetten.
  • Sneltoetsen zijn ook handig;
  • In het volgende scherm de MaximizeBox, MinimizeBox weghalen en er een Dialog van maken. Ook het pictogram aanpassen (dit is lelijk), waarom niet het standaard Windows-pictogram voor dit soort foutmeldingen? Ook wanneer er op Cancel wordt gedrukt het programma afsluiten, omdat het anders gewoon niet werkt.

98791530.jpg

• Let op waar wél hoofdletters en waar geen hoofdletters moeten staan en check op typfouten (zie scherm hierboven) Waarom trouwens Cancel? Het Nederlandse woord is toch Annuleren? :confused:

Ik heb nu alleen nog maar op het uiterlijk gelet en nog niet eens op de functionaliteit.
Als je deze punten hebt afgerond, zal ik daar eens naar kijken.

Succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt joz... ik zat te wachten op een reactie waar ik verder mee kon!

ik zal het splash screen korter maken ;)
de titel zal ik ook aanpassen.

sorteren op meerdere dingen heb ik al gemaakt in 1.2 :) (staat in de beginpost :P)

Pictogrammen blijf ik lastig vinden, heb je misschien een site/voorbeeld waar ik goede simpele pictogrammen kan halen (voor volgende, opslaan, e.d)

info tab haal ik weg ;)

de maximize en minimize heb ik weggehaald. en het scherm verder aan de punten aangepast.

sneltoetsen is iets waar ik wel verder mee wil. helemaal niet aan gedacht!

Bedankt voor de reactie en je ziet snel de veranderingen!

hier dan een foto met de aanpassingen. (het pad is nu erg lang omdat ik hem via visual basic heb gestart. dit is uiteraard korter na instalatie.)

[smallimg] http://img694.imageshack.us/img694/826/jozk.jpg [/smallimg]

Laatst bewerkt:
Ik heb voor jullie die 1.2 [beta] nu geupload. waar al veel van joz zijn punten in verbeterd zijn.

de enige optie die niet werkt zit onder extra en dat is importeren / exporteren

Hier is versie 1.2 te downloaden

[edit] Bedankt voor de link JoZ1 , er komen ook nog aparte sorteeropties onder sorteren[/edit]

[edit] Heb de image library gevonden en ga nu pictogrammen uitzoeken.[/edit]

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat dat 1.2 is? Ik zie niets van de veranderingen :confused:

Het is de normale :o had geen build gemaakt :D

hier dan de goede : *klikje*

een aantal knoppen doet het nog niet. met name alle knoppen in het importeer / exporteer venster en de knoppen onder het menuitem sorteren.

OK :)

Nog een paar puntjes over die foutmelding:

• Titel verkorten, Error volstaat.
  • Let op typfouten! (geïnstalleerde!) en elke zin moet met een hoofdletter beginnen.
  • Een gemiddelde PC-gebruiker weet niet wat-ie moet installeren als-ie op downloaden klikt. Dat moet wat duidelijker ;) .
  • Zet de TopMost-property op True.

Nadat die fout is geweest, is het handig het programma af te sluiten (om verdere fouten te voorkomen).

Verder de Opslaan-pictogrammen wel hetzelfde houden. :P

Als ik wat meer tijd heb zal ik het progje wat inhoudelijker testen. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan