• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTAL.ALS of AANTALLEN.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Beste helpers,

Kun je van de onderstaande formule ook een aantallen.als formule maken? M.a.w. kan de formule korter? Ik heb namelijk meerdere criteria.

Het antwoord vind ik helaas niet.

Code:
=AANTAL.ALS(B3:O3;"8,5")+AANTAL.ALS(B3:O3;"10,8")+.....

Gr. Wheel

Met een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, wordt je vast beter geholpen.

Ik denk dat je dan de 'somproduct' formule moet gebruiken.

Ik denk dat Willem eigenlijk de enige oplossing geeft nl
Code:
=SOM(AANTAL.ALS(B3:O3;"8,5");AANTAL.ALS(B3:O3;"10,2");AANTAL.ALS(.............))
Maar wat ik niet snap is dat je cellen met verschillende inhoud in hetzelfde bereik op die wijze wil tellen. Je kan dan toch gewoon het aantal cellen met inhoud tellen in het bereik.

Grtjs.
Armand

Laatst bewerkt:
Maar wat ik niet snap is dat je cellen met verschillende inhoud in hetzelfde bereik op die wijze wil tellen. Je kan dan toch gewoon het aantal cellen met inhoud tellen in het bereik.

Niet noodzakelijk. Men wil enkel het aantal cellen tellen met bepaalde getallen, niet alle cellen met getallen.

Kun je van de onderstaande formule ook een aantallen.als formule maken?

Aantallen.als zal niet werken want dat is een EN voorwaarde. Bij (door de + te gebruiken) wil een OF voorwaarde.

Oké, thnx..

Heb je ook enig idee waarom ik met die formule geen waarde krijg?

Zonder voorbeeld bestandje zal daar moeilijk een antwoord op te geven zijn.

Oké, thnx..

Heb je ook enig idee waarom ik met die formule geen waarde krijg?

Ik heb de formule gescchreven en getest in een leeg bestandje, enkel getallen in B3:O3.
Werkt perfect.

Wist je dat er in Excel een manier om formules te ontleden en zien wat de deelresultaten zijn? Gebruik bij Formules het vergrootglas icoon.

Wheel,
Kan het zijn de je waarden in B3:O3 geen getallen zijn, maar tekst? Je oorspronkelijke formule uit post #1 (=AANTAL.ALS(B3:O3;"8,5")+AANTAL.ALS.....) lijkt daar op te wijzen.
Probeer de formule van Wigi eens aan te passen naar:
Code:
=SOMPRODUCT(--(B3:O3={"8,5";"10,8"}))

Wheel,
Kan het zijn de je waarden in B3:O3 geen getallen zijn, maar tekst? Je oorspronkelijke formule uit post #1 (=AANTAL.ALS(B3:O3;"8,5")+AANTAL.ALS.....) lijkt daar op te wijzen.
Probeer de formule van Wigi eens aan te passen naar:
Code:
=SOMPRODUCT(--(B3:O3={"8,5";"10,8"}))

Wheel

Maar dan toch veel liever de tekstgetallen in de cellen aanpassen en niet de formule :-)

Ik bedoel, doe het van in het begin goed, of je komt later nog voor verrassingen te staan.

Wheel,
In je voorbeeldbestand zijn de waarden in B3:O3 blijkbaar toch getallen, dus de formule van Wigi werkt gewoon. Je hebt er echter verkeerdelijk "=SOMPRODUCT(--(B3:O3={8,5\10,8}))" van gemaakt, waarom?

Ik heb de formule van Wigi gekopieerd en geplakt. Heb er niets aan gewijzigd.

Wat heb ik dan verkeerd gedaan, want de formule ziet er precies hetzelfde uit? :confused:

={8,5\10,8})) is toch niet hetzefde als ={8,5;10,8}))

@WHER,

Je hebt er echter verkeerdelijk "=SOMPRODUCT(--(B3:O3={8,5\10,8}))" van gemaakt, waarom?

Waar zie je dat, ik zie het nergens.....en de formule van Wim doet het bij mij ook niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan