Slave Harddisk vraagt om te formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

PAMIVA

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2002
Hallo,

Ik heb na een periode van een jaar weer eens een oude harde schijf geraadpleegd waarop een aantal belangrijke documenten op staan. Nooit problemen gehad, maar nu vraagt hij op iedere partitie om te formateren als ik de partitie wil openen. Nu ik de eerst partitie heb geformateerd kan ik deze weer benaderen en openen. Op de drie andere partities staan de belangrijke gegevens, hier krijg ik constant de aanduiding dat deze nog niet geformateerd is en of ik dit wil doen.

Af en toe hoor ik ook een klik in de harde schijf.
Wat is er aan de hand met deze schijf, wie kan me helpen ???

Dat zijn meestal tekens dat de hardeschijf aan het einde van zijn verhaal is. tikken vragen om te formateren en bij het starten hij checken op fouten allemaal van dat soort dingen dat hij langzaam kapot aan het gaan is.

Als harde schijven gaan klikken, dan zijn ze doorgaans rijp voor de kliko ..

Suc6! ;)

Hallo,

Ik heb na een periode van een jaar weer eens een oude harde schijf geraadpleegd waarop een aantal belangrijke documenten op staan. Nooit problemen gehad, maar nu vraagt hij op iedere partitie om te formateren als ik de partitie wil openen.

De vraag is nu: wat heb je gedurende dat jaar met die oude harde schijf gedaan? Zat die gewoon in je pc? Lag hij in een hoekje? Is wel belangrijk om te weten, want je zegt ook dat die harde schijf ooit gewoon geformatteerd was. Dan is hij dat nu nog. Tenzij...
hij bij voorbeeld in een rommelbak heeft gelegen temidden van andere oude harde schijven of zo? Zeker weten dat deze harde schijf goed werkte (tot een jaar geleden)?

Als je hier ja op kan antwoorden, dan kun je er van uitgaan dat de index (de fat) wel bestaat maar misschien niet goed leesbaar is. Dat geldt misschien ook voor de info op de andere partities.
En omdat die schijf begint met tikkende geluiden wordt het tijd om hem af te danken.

Maar niet voordat je dan een laatste poging hebt gedaan om wat er nog op staat te redden. Toch?
Weggooien kan altijd nog!
Dus, je zou een poging kunnen wagen om de info die er vermoedelijk nog ergens op staat, te redden.
Dit gaat met data-recovery programma's als recuva of File Scavenger.

Een vergelijkend verhaal (zeer lezenswaard, onder het mom van weet waar je aan begint!) vind je hier. Lees vooral ook de reacties, niets is voor niets, veel van de betere tooltjes moeten betaald worden. Maar met enig zoeken kun je voor niets of heel weinig beginnen met kijken of, en zo ja wat je kunt terughalen.

Maar nogmaals, het loont zeer om je eerst een beetje in te lezen zodat je weet waar je aan begint. Een aantal van de negatieve reacties zijn ook omdat diegene niet echt wist waar hij mee bezig was!
Niet geschoten is altijd mis, dus succes!

Laatst bewerkt:
Dat zijn meestal tekens dat de hardeschijf aan het einde van zijn verhaal is. tikken vragen om te formateren en bij het starten hij checken op fouten allemaal van dat soort dingen dat hij langzaam kapot aan het gaan is.

Het vreemde is dat als ik formateer (eerste partitie) dan kan ik deze geformateerde partitie gewoon weer benaderen.

De vraag is nu: wat heb je gedurende dat jaar met die oude harde schijf gedaan? Zat die gewoon in je pc? Lag hij in een hoekje? Is wel belangrijk om te weten, want je zegt ook dat die harde schijf ooit gewoon geformatteerd was. Dan is hij dat nu nog. Tenzij...
hij bij voorbeeld in een rommelbak heeft gelegen temidden van andere oude harde schijven of zo? Zeker weten dat deze harde schijf goed werkte (tot een jaar geleden)?

Als je hier ja op kan antwoorden, dan kun je er van uitgaan dat de index (de fat) wel bestaat maar misschien niet goed leesbaar is. Dat geldt misschien ook voor de info op de andere partities.
En omdat die schijf begint met tikkende geluiden wordt het tijd om hem af te danken.

Maar niet voordat je dan een laatste poging hebt gedaan om wat er nog op staat te redden. Toch?
Weggooien kan altijd nog!
Dus, je zou een poging kunnen wagen om de info die er vermoedelijk nog ergens op staat, te redden.
Dit gaat met data-recovery programma's als recuva of File Scavenger.

Een vergelijkend verhaal (zeer lezenswaard, onder het mom van weet waar je aan begint!) vind je hier. Lees vooral ook de reacties, niets is voor niets, veel van de betere tooltjes moeten betaald worden. Maar met enig zoeken kun je voor niets of heel weinig beginnen met kijken of, en zo ja wat je kunt terughalen.

Maar nogmaals, het loont zeer om je eerst een beetje in te lezen zodat je weet waar je aan begint. Een aantal van de negatieve reacties zijn ook omdat diegene niet echt wist waar hij mee bezig was!
Niet geschoten is altijd mis, dus succes!

De harde schijf is afkomstig uit een verouderde PC die ik heb weg gedaan. Deze harde schijf heb ik dus uitgebouwd en opgeslagen in mijn computermeubel en idd bij andere harde schijven. Hij heeft altijd naar behoren gefunctioneerd. Ik vind het ook vreemd dat hij nu vraagt om de partities te formatteren terwijl de schijf altijd goed heeft gedraaid.

In dat geval zou ik eerst eens kijken of ik wat kon recoveren met bovengenoemde software...
Formatteren en weer gerbuiken zou dan mogelijk zijn alleen ben je na formatteren waarschijnlijk de data waar het jou om ging kwijt.
In ieder geval zal het je meer moeite kosten om van een geformatteerde schijf verloren gegevens terug te winnen.

@ Solaris.

Ik ben inmiddels bezig met recuva en heb al een hoop data terug.
Na het recoveren van alle partities ga in de hele schijf formatteren en kijk wel waar het schip strand.

Ha! Heel goed! Dan staat er zoals ik al vermoedde toch van alles op, dat vaak niet te benaderen is door een kapotte index..

Goede kans dat je er een werkbare disk aan overhoudt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan