hulp gevraagd bij het upgraden van mijn systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

dfainher

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2010
Hallo,

Ik ga mijn systeem upgraden:
- Intel Core i5 2400, Socket 1155 quad-core proc. van 3,1GHz
- moederbord: maakt mij in principe niet zoveel uit (geen uATX of mATX), heb eigenlijk weinig eisen. Misschien kunnen jullie wat tips geven en aangeven waar ik eventueel op moet letten? Bijv 2 of 4 geheugenslots...
- geheugen: weet niet of ik 4, 6 of 8GB zal nemen. Ook hier had ik graag wat tips en info over.

dan heb ik deze hardware die ik gewoon wil houden:
- ATX systeemkast
- Enermax Liberty ECO II modulaire voeding 400W
- M-Audio Audiophile 2498 geluidskaart
- OCZ Vertex II 60GB SSD
- DVD writer

Ik heb zelfs trouwens een "ATI Asus EAH5770 (HD Radeon 5770)" videokaart en via n vriend kan ik zijn oude "EVGA GeForce GTX460 - 768MB" overkopen voor 50 euro
is dat een goeie deal? en ga ik er dan dus ook op vooruit...!?

Alles is bedoelt dat ik BF3 soepel online kan spelen! :)

misschien dat ik nog n nieuwe videokaart koop, een paar vrienden adviseerde mij om voor een geforce te gaan ipv bijv een radeon

ik ben benieuwd...

bij voorbaat dank!

Grotere voeding, geschikt voor je videokaart. Je videokaart heeft waarschijnlijk extra voeding nodig.

400 watt is echt minimaal voor een game-pc.

4gb geheugen is voldoende, maar het is nu niet zo duur dus 8gb kan prima. Het is 2 tientjes verschil. Als je het kan missen kan je het doen. Kan je het niet missen gewoon 4gb nemen. Ik zou voor de readon 5770 gaan. 400w is wel weinig. Ik zou dus ook een nieuwe voeding nemen. Heb je alleen een ssd??

Laatst bewerkt:
ik heb een NAS met twee 1,5TB schijven en laatst nog een 750GB SATA schijf gekocht voor in m'n pc om o.a. origin en battlefield op te installeren, want die SSD is maar 60GB alleen voor OS en software
hoeveel watt voeding raden jullie dan aan? en had ik dat voor mijn huidige videokaart eigenlijk al moeten hebben of nu pas voor die geforce?

en waar moet ik qua geheugen op letten? DDR3, 1333MHz of zo? En dat SODIMM is dat voor Apple of zo?
en wat voor merk is er aan te raden? en welke PC3 versie?

en qua merk van moederbord, zit daar nog veel verschil in?

Laatst bewerkt:
Bij geheugen moet je op de snelheid letten. dat is dus het aantal mhz. Je moederbord moet dat aantal ondersteunen. 1333mhz ondersteunen de meeste wel. Ik ga voor corsair, maar dat vind ik goed, andere kunnen daar heel anders over denken. sodimm is voor laptops en voor de mac mini(nu je het over apple hebt). de pc3 versie is gebonden aan de snelheid(het aantal mhz), daar hoef je dus niet op te letten.

Qua voeding raad ik minimaal 500 watt aan.

Merk moederbord ga ik voor asus, daar kunnen andere ook weer heel anders over denken. bij het moederbord moet je verder op de grootte letten, het soort ondersteunde geheugen, dus of het 1333mhz ondersteund of hoger(dit doen ze waarschijnlijk wel). En het chipset speelt een grote rol. Je socket is heel belangrijk. je processor moet er namelijk inpassen. Voor jouw processor moet dat 1555 zijn.

Laatst bewerkt:
ja socket wist ik idd, wat voor chipset is aan te raden dan?
en ik ga de komende dagen zelf nog wel weer verder zoeken en als ik dan een mobo, geheugen en voeding heb uitgezocht dan post ik het wel hier
en hopelijk kunnen jullie mij dan vertellen of het allemaal klopt! :)

en voor videokaarten is de GPU speed (MHz) belangrijk neem ik aan?

Laatst bewerkt:
Goed gezien. Dat is idd belangrijk. maar niet als enige. Ik heb hier niet echt veel verstand van.

Als chipset kun je kiezen uit:
Z68 - De 2 hierna komende chipsets in 1
P67 - Geen geintegreerde videokaart, wel goed overklokken
H67 - Wel geintegreerde videokaart, niet goed overklokken

Ik zou voor de p67 gaan, want je hebt een losse videokaart. En de z68 heeft meer voordelen, maar de p67 is goedkoper. Zoek maar eens op internet z68 chipset. dan krijg je er meer over te weten.

Je hoeft ook niet voor de P67 te gaan. Met een i5 2400 kan niet overgeklokt worden, dit kan alleen met de K modellen: i5 2500K en i7 2600K.
Voor videokaarten is niet alleen de snelheid van belang. Als je BF3 wil spelen heb je minimaal een GTX560 / HD6870 nodig om het nog een beetje leuk te houden.

Om robindedooie aan te vullen:
H67: kan wel gebruik maken van de videochip in de processor, maar kan niet overclocken.
P67: maakt geen gebruik van de videochip, maar kan wel overclocken mits je een 2500K / 2600K hebt
Z68: kan gebruik maken van videochip en kan overclocken, plus Intel Smart Caching

Laatst bewerkt:
Je hoeft ook niet voor de P67 te gaan. Met een i5 2400 kan niet overgeklokt worden, dit kan alleen met de K modellen: i5 2500K en i7 2600K.
Voor videokaarten is niet alleen de snelheid van belang. Als je BF3 wil spelen heb je minimaal een GTX560 / HD6870 nodig om het nog een beetje leuk te houden.

Voor de h67 dan, die is het goedkoopst.

@ronald89
zou je dan voor radeon of geforce kiezen?
en welke chipset zou jij aanraden?

bedank voor het de moeite van het uitzoeken ronald! ;)
kun je qua geheugen trouwens beter 2 losse modules hebben ipv 1 of maakt dat niet uit?

ik kan trouwens ook niet echt vinden welk geheugen een mobo ondersteund (aantal MHz) op tweakers iig...
1333 is de standaard heb ik het idee, denk het beste om die dan maar te nemen...

Laatst bewerkt:
De standaard is inderdaad 1333 MHz bij deze chipset. Hoger geklokt geheugen werkt ook gewoon, maar wordt teruggeklokt naar 1333 MHz. En je kan bij deze chipsets beter 2 of 4 sticks geheugen nemen dan een enkele, heeft voordelen voor de snelheid.

4gb geheugen is voldoende, maar het is nu niet zo duur dus 8gb kan prima. Het is 2 tientjes verschil. Als je het kan missen kan je het doen. Kan je het niet missen gewoon 4gb nemen. Ik zou voor de readon 5770 gaan. 400w is wel weinig. Ik zou dus ook een nieuwe voeding nemen. Heb je alleen een ssd??

de GTX460 is een stukje krachtiger dan een HD5770...
meer richting een HD5850 HD5830

ok... ik ben er bijna helemaal uit
kan mij iemand nog even vertellen wat er bij een videokaart nog meer belangrijk is dan alleen de chipset (moet GPU zijn heb ik ondertussen begrepen...) ?
want ook daar zit toch nog behoorlijk wat prijsverschil in...
bijv merk, MHz etc?

en zit er nog heel veel verschil tussen 1333 en bijv 1600MHZ? zit een beetje te twijfelen tussen die twee
want dan moet je toch weer een duurder mobo nemen...
misschien is 1333MHz wel voldoende denk ik...

Laatst bewerkt:
dit is het uiteindelijk geworden:

- Intel Core i5 2400 3.1GHz 6MB LGA1155 Quad-core - Inclusief Koeler (159 euro)
- Sapphire Radeon HD6870 - 1GB - PCI-E (148 euro)
- Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 - Socket 1155 - ATX (119,95 euro)
- Corsair XMS3 - 8GB 1600MHz PC3-12800 DDR3 - 240 pin - 1.65V - CL9 - Kit (40,95)
- Cooler Master Silent Pro M600 Modulair 600W (82,50 euro)
totaal: 552,90

@ronald
bedankt voor de moeite om onderdelen samen te stellen bij azerty, maar ik ben een beetje eigenwijs en ongeduldig :P
en ik wilde ook graag modulaire voeding hebben :) + nu heb ik ook alles dinsdag of woensdag binnen!

mobo ondersteund trouwens 1066, 1333, 1600, 1866 MHz en 2133 MHz geheugen, dus zit nog te denken of ik 1866 MHz geheugen neem
maar n maat van me zei dat dat ook weer af hangt van je FSB en ik heb verder geen flauw idee wat dan de max zou zijn voor dit spul
dus laat ik het maar op 1600 MHz denk ik...

De standaard is inderdaad 1333 MHz bij deze chipset. Hoger geklokt geheugen werkt ook gewoon, maar wordt teruggeklokt naar 1333 MHz. En je kan bij deze chipsets beter 2 of 4 sticks geheugen nemen dan een enkele, heeft voordelen voor de snelheid.

Eigenlijk is het juist de normale manier, om 2 of 4 geheugen sticks te nemen(kit).
Als je hier van afwijkt, krijg je juist performance problemen. :thumb:

Het gaat hier om Dual Channel en/of Triple Channel modus.

Moderne moederborden ondersteunen ook Triple Channel, dit werkt met paren van 3. Dus 8GB delen door 3? Is dus geen Triple Channel. 6GB is dat wel, namelijk 3x2GB = 6GB in Triple Channel modus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan