platenspeler aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackex60

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2011
Hallo ik zit met een voor mij nog zeer moeilijke vraag.

ik ben opzoek naar een platenspeler om gewoon af en toe wat platen op mijn kamer af te spelen ( ben terug in lp's geinterreseerd gegraakt ). Nu ik heb een laptop en een hercules rmx ( midicontroller om op de pc aan te sluiten , zit een audiokaart in normaal ) Nu zou het mogelijk zijn om mijn platenspeler dan op mijn rmx aan te sluiten enzo platen af te spelen? Als dit mogelijk is, is het dan ook nog mogelijk om via de rmx effecten , loop in, loop out , bass enzoverder te regelen?

Als dit alles niet mogelijk zou zijn. heb ik nog een vraag, kun je een platenspeler rechtstreeks vb met een rode en witte kabel zo aansluiten op laten we zeggen een paar logitech computerboxen.?

budget max 100 euro liever minder natuurlijk. maar moet nogwel een beetje degelijk geluid zijn.

mvg Sander

er zijn platenspelers die via usb aangesloten worden op de computer.
De meesten die je nu op dit moment koopt.

er zijn platenspelers die via usb aangesloten worden op de computer.
De meesten die je nu op dit moment koopt.

klopt, is een betere oplossing. Een usb platenspeler zit gemiddeld tussen de 50 en 90 euro, ruim binnen je budget van 100€ dus ;).

moet ik deze dan steeds op een laptop aansluiten? en hoe zit het met de boxenaansluiting dan? boxen aansluiten op laptop of op platenspeler?

en dan kan ik dus niet via mijn rmx effecten eropgooien enzo?

want dat waren eignelijk mijn echte vragen.

btw dit is een rmx http://www.hercules.com/nl/DJ-Muziek/bdd/p/62/dj-console-rmx/

en deze draaitafel zag ik wel zitten, mooi design enzo ook vind ik : http://www.project-audio.com/main.php?prod=essentialusb&cat=turntables&lang=en

maar als je ook op de site ziet dan staat er ook een analoge versie van deze. welke zou dan de beste optie zijn?

trouwens als dit geen goeie is kunnen jullie mij dan een paar suggesties geven?

en hoe zit het als je een analoge platenspeler neemt.. moet je dan ook nog een versterker hebben?

Ik was even volstrekt in de war en dacht dat je dj software gebruikte, maar zie duidelijk dat het echt werkelijk om een dj mixer gaat. Ik heb de foto's beter bekeken van de mixer die jij gebruikt, daar kan prima een platenspeler op ( analoog ), loops regelen heb ik geen idee van, maar de bass, toonhoogte e.d zou je wel kunnen regelen. De prijzen daarvoor vallen uiteen, je kan ook zoeken voor een 2e handsje, zo ben ik aan een jaren 80 technics platenspeler gekomen voor 15 euro. Ik ben zelf meer voor de wat bekendere audio merken zoals akai e.d. De merken die je nu voor platenspelers hebt zoals lenco, ion, enzovoorts zeggen mij niet zo heel erg veel, daarbij kan ik je ook niet helpen ( hoop iemand anders wel )

een analoge platenspeler kan aangesloten worden op aantal manieren:

platenspeler -->versterker

platenspeler --> mixer--> versterker

Platenspeler --> mixer --> computer / laptop

Een platenspeler kan niet rechtstreeks op een computer laptop, en niet op een setje computerspeakers; meeste platenspelers hebben een aardedraad. Jouw hercules RMX ( ook versterkers hebben dit ) heeft achterin bij de aasluitingen ook een " ground ", daar moet die aardedraad op, anders krijg je een brom.

Mijn excuses voor de vergissing :d. Een usb platenspeler waar puppie en ik het over hadden, worden vooral gebruikt om platencollecties om te zetten in mp3.

dus volgens jouw kan ik dus een analoge platenspeler op mijn rmx aansluiten.
dat lijkt me wel leuk eigenlijk.

zou je een voorbeeld van zo'n platenspeler ( rond mijn budget) kunnen plaatsen? heb er al 1 van american audio gezien van 100 rond zou dit de moeite waard zijn?

ah ja nog een vraagje , dikwijls kan je kiezen tussen direct drive en belt drive. wat is hier het verschil tussen en welke moet ik dan best nemen?

mvg

dus volgens jouw kan ik dus een analoge platenspeler op mijn rmx aansluiten.
dat lijkt me wel leuk eigenlijk.

zou je een voorbeeld van zo'n platenspeler ( rond mijn budget) kunnen plaatsen? heb er al 1 van american audio gezien van 100 rond zou dit de moeite waard zijn?

ja hoor is geen enkele probleem m een platenspeler aan te sluiten op je rmx :). via kieskeurig.nl kwam ik op 2 mooie voor je die ruim in je budget zitten:

Akai ATT01U

en

Kenwood P-110

ook van american audio heb ik zo 1 2 3 niet van gehoord, na een snelle look op google ziet het er naar mijn idee wel goed uit, maar kwa kwaliteit kan ik er weinig over zeggen.. Ben je trouwens op zoek naar echte dj spul trouwens ? of gewoon een standaard platenspeler ?

Platenspelers met een belt-drive worden aangedreven met een snaar, bij goedkope modellen kan deze nog wel eens " slapper " worden waardoor de platter ( draaigedeelte ) zelf niet zo lekker op gang komt of er is verandering in snelheid. Echter ben ik zat platenspelers tegen gekomen die na 20 / 30 jaar nog een prima snaar hebben.

met direct drive word de platter rechtstreeks aangedreven door de motor, deze word vooral gebruikt door dj's, omdat er vaak met pitch control en dergelijke word gewerkt, is de respons tijd kleiner dan met een belt drive, dus beter als je wilt mixen bijvoorbeeld.

neen niet echt voor dj set te spelen gewoon voor platen af te spelen eigenlijk... aangezien vinyl tegenwoordig terug is ingekomen en dit mij wel interreseert....

want als ik de platenspeler niet op mijn rmx aansluit dan moet ik nog een versterker kopen en dat is toch wel redelijk duur eh niet?

welke van de 2 die je stuurde zou je dan nemen? zien er mij alle2 wel goed uit eigenlijk..

want ik ken er eigenlijk echt niets van. Mijn bedoeling was gewoon om platenspeler te kopen en daarmee platen af te spelen.

Maar aansluiten op mijn rmx zou ook willen zeggen dat ik mijn laptop steeds op mijn kamer moet hebben. misschien kan ik dan beter een goedkope versterker kopen en daar mijn platenspeler op aansluiten.?
of zijn de prijzen van zulke versterkers meer dan 50 a 60 euro?

neen niet echt voor dj set te spelen gewoon voor platen af te spelen eigenlijk... aangezien vinyl tegenwoordig terug is ingekomen en dit mij wel interreseert....

want als ik de platenspeler niet op mijn rmx aansluit dan moet ik nog een versterker kopen en dat is toch wel redelijk duur eh niet?

ah okee, :D dan zou je in dit geval gewoon een goede huis tuin en keuken-platenspeler kunnen gebruiken. vinyl komt idd helemaal terug, vandaar dat ik ook een 2ehandsje had gekocht, best leuk hoor :love:

kwa versterker ligt het net aan je smaak en voorkeur voor merk, dan zou je ook nog eens luidsprekerboxen erbij moeten hebben ( tenzij je zelf die ergens hebt staan ). een simpele versterker alleen zit je tussen de 100 en 200 euro exclusief luidsprekers. als je wat minder te besteden hebt, is marktplaats een optie daar heb je voor minder vaak een compleet setje bij mekaar :).

welke van de 2 die je stuurde zou je dan nemen? zien er mij alle2 wel goed uit eigenlijk..

want ik ken er eigenlijk echt niets van. Mijn bedoeling was gewoon om platenspeler te kopen en daarmee platen af te spelen.

Maar aansluiten op mijn rmx zou ook willen zeggen dat ik mijn laptop steeds op mijn kamer moet hebben. misschien kan ik dan beter een goedkope versterker kopen en daar mijn platenspeler op aansluiten.?
of zijn de prijzen van zulke versterkers meer dan 50 a 60 euro?

er zijn zoveel keuses op dat gebied.. ik heb met beide merken een goede ervaring, dus dat word moeilijk, maar als ik echt echt echt moest kiezen, dan de kenwood :).

Laatst bewerkt:
denk dat ik dan maar voor de kenwood ga gaan ... binnenkort bestellen.
Merci voor alle informatie hierover.

laat jullie nog iets weten hoe het gegaan is .

alluwel , nu je over 2de handsjes begint. Ik wou wel altijd zo een oude platenspeler maar ben bang om zelf zoiets 2de hands te kopen aangezien ik er niks van af ken.

zou je mij een aantal aanbiedingen willen zoeken voor mijn prijs. Je krijgt natuurlijk meer voor je geld bij 2dehands maar ik heb hier geen ervaring mee dus ik zou totaal niet weten waar ik moet opletten ofzo.

mvg sander.

alluwel , nu je over 2de handsjes begint. Ik wou wel altijd zo een oude platenspeler maar ben bang om zelf zoiets 2de hands te kopen aangezien ik er niks van af ken.

zou je mij een aantal aanbiedingen willen zoeken voor mijn prijs. Je krijgt natuurlijk meer voor je geld bij 2dehands maar ik heb hier geen ervaring mee dus ik zou totaal niet weten waar ik moet opletten ofzo.

mvg sander.

waar je vooral op moet letten, dat vooral de snaar ( bij belt drive ) nog goed zijn werk doet, en dat de naald in goede staat is dat zijn de 2 belangrijkste punten. Als je er 1 vind die dichter bij je huis is, kan je natuurlijk vragen of je hem mag zien in werkende toestand zodat je kan oordelen.

Ben blij dat je hebt verteld dat je in antwerpen zit, anders had ik je naar een nederlandse site geleid :d. via de belgische versie van marktplaats kwam ik hier ( klik ) wat gaat van professioneel tot huis-tuin-keuken platenspelers. aangezien ik je postcode niet weet, kan je die zelf even bovenin invullen om koopjes wat dichter bij huis te vinden. En misschien kan je hier ook wat tussen vinden.

postcode 2440, zo kan je mis wat helpen. heb dit http://www.2dehands.be/audio-video-...ideo-tv/audio-apparatuur/platenspeler&start=0 gevonden. Is dit iets kwaliteits/prijs gezien. en dit heb ik ook gevonden..http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/platenspeler/kenwood-kd-600-110003073.html weet niet dat 1 van deze 2 iets is.

Nu als er iets met de naald is kun je er dan niet gewoon een nieuwe insteken ? of kost dit veel en is dit nogal moeilijk?

in ieder geval als ik niets vind 2de hands dan ga ik maar voor een nieuwe gaan maar vind het idée van 2de hands wel goed als je niet veel geld aan iets wilt geven.

die eerste ziet er aardig goed uit voor het geld, die kosten nieuw ergens rond de 120 euro ( is een direct drive ). Als je dichtbij die persoon woont kan je even kijken voordat je hem koopt, daarnaast kan je op die site lager bieden, misschien kan je hem voor 5 of 10 euro minder krijgen ;).

een naald kun je meestal wel vervangen, moet natuurlijk wel van hetzelfde merk en type zijn. je kunt zo'n naald makkelijk zelf op en eraf halen / klikken. Het is net zo makkelijk als een batterij klepje van een afstandsbediening openen en sluiten :d, maar dan wel wat voorzichtiger. Een nieuwe naald kan rond de 20 euro kosten, afhankelijk van het merk en type. Maar je kan er lang mee doen, mijn technics platenspeler is 30 jaar oud, en heeft nog steeds dezelfde naald..

ja ziet ermij ook wel een leuk model uit. Dus voor alle duidelijk achteraan deze platenspeler is dus zo een rode en witte uitgang en een groundkabel die ik alle 3 aan mij rmx kan aansluiten?

Waarop moet ik juist letten als ik hem ga uittesten?

ja ziet ermij ook wel een leuk model uit. Dus voor alle duidelijk achteraan deze platenspeler is dus zo een rode en witte uitgang en een groundkabel die ik alle 3 aan mij rmx kan aansluiten?

Waarop moet ik juist letten als ik hem ga uittesten?

die kun je zonder problemen aansluiten op je mixer.

Voor de rest moet je goed luisteren naar de kwaliteit bij het uittesten terwijl hij speeld, een eventuele versleten naald kan slechter klinken en of er geen al te vreemde luide geluiden uit de platenspeler zelf komt ( denk aan gepiep, gekraak van bewegende onderdelen, enz.. ). en of de naald alleen de plaat raakt en niet het hele blokje ( kan de LP beschadigen ) .. maar dat kan je zelf afstellen met het gewicht aan de andere kant van de arm. Aangezien dit een aardig goed merk is ( dit type word gebruikt ook in het dj circuit ) zit je wel goed, ze kunnen tegen een stootje :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan