Goeie geluidskaart, op PCI x1 of USB 3.0 aansluiting?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joriskurst

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jan 2012
Hallo,
ik ben de trotse eigenaar van een Alienware Aurora PC, en wil nu graag de standaard audiokaart (volgens de boekjes gewoon HD Audio ingebouwd, meer wordt er niet over gezegd) vervangen voor iets beters.
Nu heb ik alleen een kaart gekocht die helaas niet past. Blijkt dat ik alleen (2 x) PCI-Express x1 sleuven over heb. Ik kan nergens duidelijke specificaties van kaarten vinden. Meesten gaan niet verder dan PCI slot vereist.

Nu vraag ik mij dus af welke kaarten een beetje fatsoenlijk zijn. Prijs niet boven 100 euro.
Ik gebruik eigenlijk alleen een headset of 2.1 Logitech set.

Naast die PCI slots die ik dus over heb, heb ik ook nog SS 3.0 USB aansluitingen en een FireWire IEEE 1394.

Zegt mij niets, maar heb ergens gelezen dat je daar ook geluidskaarten in kan rammen?

Alvast bedankt,

Joris

Je kan een externe USB geluidskaart kopen. Meestal verkrijgbaar in de betere musicinstrumentenwinkel voor thuisopnames. Waarom wil je de interne kaart niet gebruiken?

Die er nu in zit? Omdat 't niet veel soeps is volgens mij. Standaard dingetje, ze geven niet eens een merk op.
En die ik net gekocht heb, een Trust, past dus niet. Die is volgens mij PCI x16, een 164 pins ofzo, terwijl de 2 slots die ik heb maar PCI x1 zijn.

Kortom, deze moet terug, en ik moet een kaart die in een PCI x1 past hebben, of dus inderdaad een externe in de USB. Wat zijn daar de voor/nadelen van?

Ah bedankt, ziet er goed uit. Ik heb er verder weinig verstand van, zal prima naar behoren werken gok ik.

Maar nog uit interesse, wat zijn de voordelen van een externe kaart op een USB 3.0 aansluiting? Is dat mooier / slechter? Goedkoper / duurder?
Ik begreep al dat 't handig is voor laptops omdat je die niet uitelkaar kunt halen.
Misschien is dat dus ook wel handig aangezien ik ook een Alienware laptop heb die behoorlijk verouderd is, zou ik dus de kaart kunnen switchen naar het systeem dat ik gebruik...

Een externe kaart heeft als voordeel dat je in goede kwaliteit kan opnemen. Een interne kaart zit meestal vast in het moederbord geïntegreert. Misschien kan je beter in goede luidsprekers investeren?

TS heeft waarschijnlijk zn onboard nog niet geprobeerd gezien z'n uitspraak "Die er nu in zit? Omdat 't niet veel soeps is volgens mij. Standaard dingetje, ze geven niet eens een merk op."
Om dan ook nog es met een Trust kaart aan te komen die niet past, neej, die heeft de plank misgeslagen!
Weet je nu inmiddels het merk en model van je moederbord wat in je kast hangt?
Van die gegevens kunje op het internet zoeken naar de onboard-geluids-chip die op het bord zit, ga die vergelijken met de kaart die je op je bord wilde prikken ...

EDIT: dit lees ik vervolgens op de site van DELL:
Geluidskaart
Interne hoogwaardige high-definition 7.1 audio met Waves MAXX Audio-software (standaard)
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio (optioneel)
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium (optioneel)

Staat zoiets niet in het boekje?

Laatst bewerkt:
Heb ´t boekje erop doorgespit maar zo uitgebreid, nee. HD 7.1 Audio, meer stond er niet. De optionele kaarten heb ik uiteraard niet. Maar die kan dus kloppen. Nu zegt ´t mij allemaal helemaal niets, vandaar dat ik hier post. Ik heb me laten adviseren bij de aankoop om niet voor de optionele kaarten te gaan aangezien mijn boxen toch nog niets voor stellen. Nu is alleen mijn sub overleden dus ik ga nieuwe, fatsoenlijke boxen aaschaffen. Vandaar dus ook de drang naar een nieuwe kaart.

Die trust gaat zoiezo terug, was een domme aankoop. Ik ben nogal van de impulsen.

Maar goed, is de onboard al goed genoeg? Of kan ik mijn geluid nog makkelijk upgraden voor <100 euro?

Alvast bedankt voor 't geduld ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga in ieder geval voor een set speakers die je lekker in je oor klinken ... sluit deze aan op je set en oordeel dan of je nog een andere geluidskaart wilt ..
Die kaart die ik je eerder aangaf is voor een 50 euro gewoon te koop ..., dat is beneden je budget

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan