• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Puntentelling en stand toernooi.

• Onderwerp starter Onderwerp starter XavC
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

XavC

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2012
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en zit gelijk met een vraagje. Ik heb reeds gekeken tussen de zoekresultaten, maar ik snapte er niet veel van.
Ik wil op basis van mijn sheet ( zie afbeelding en bijgevoegd bestand ) een automatische stand maken, op basis van zowel punten als doelsaldo. Nu is het nog zo dat de punten handmatig ingevuld moeten worden, en er niks gerangschikt wordt. Te doen dus, maar nog niet optimaal.
Zelf kom ik er to-taal niet uit. Een oplossing zou heel erg in dank worden afgenomen.

Screenshot :
i4mvye.png

Bestand : Bekijk bijlage Speelschema en puntentelling basketbal sportdag.xlsx

Alvast bedankt !

PS : Voordat het gevraagd wordt : Het toernooi zelf is voor school. De puntentelling en alles bijhouden door middel van Excel is echter een idee van mezelf en absoluut niet noodzakelijk. De organisatoren van de overige toernooien doen dit namelijk gewoon nog met pen en papier. Ik heb me ook al suf gezocht naar andere voorbeelden, maar snap er nog steeds bar weinig van.

Laatst bewerkt:
moet kolom "E" niet B+2*c+3*D zijn? Goals klinkt ook een beetje vreemd voor basketbal? Hoe wordt dat geteld? Als dat bekend is kun je redelijk makkelijk met behulp van een hulpkolom de volgorde bepalen

Goals zijn gewoon gescoorde punten. Als je dat ook punten noemt, kan dat verwarrend zijn met de winstpunten. Een uitslag van bijv. Denver - Chicago : 57-33 levert bijvoorbeeld een doelsaldo op voor Denver van 24, met 57 goals voor en 33 tegen.
Ik snap trouwens niet helemaal wat je bedoelt met wat je zegt over kolom "E". In B, C en D worden op dit moment de winstpunten handmatig ingevuld.
Als het mogelijk is zou ik liever hebben dat in B,C en D automatisch de winstpunten worden toegekend, afhankelijk van de uitslag van de wedstrijd.

Ah winstpunten. Ik was in de war met basketbal score:

1 punt voor penalties
2 punten voor normale score
3 punten voor score buiten de ring

Puntentelling is dus normaal niet lineair met basketbal

Ah winstpunten. Ik was in de war met basketbal score:

1 punt voor penalties
2 punten voor normale score
3 punten voor score buiten de ring

Puntentelling is dus normaal niet lineair met basketbal

Ah, nee. Die punten worden gelijk in de uitslag doorgegeven en tellen als goals voor en goals tegen ;).

Als je de poule uitslag wil bouwen uit de wedstrijd uitslagen kun je misschien de wedstrijd informatie wat anders opbouwen. In principe heb je alleen beide namen nodig en de punten gescored door beiden. De rest kun je dan automatisch uitwerken.

Het liefst heb je dan wel beide teams in aparte kolommen. Je kunt dan met vlookup e.d. de informatie later weer ophalen.

Is het ook geen mogelijkheid om deze informatie te houden, en door doelsaldo en puntenaantal slechts te nemen alsnog zonder al teveel moeite te hoeven doen ?

natuurlijk, maar dan blijft alleen de rangtelling over en dat is redelijk makkelijk te doen uit het hoofd.

natuurlijk, maar dan blijft alleen de rangtelling over en dat is redelijk makkelijk te doen uit het hoofd.

Je bedoelt door gewoon te kijken ? Of via Excel ? Want ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten via Excel, los van simpelweg kijken.

Zet in "i9" de volgende formule:

e9*1000+h9

zet in j9 de volgende formule:

=RANG(I9;$I$9:$I$12)

kolom i is een hulpkolom. je kunt deze ook onzichtbaar maken of ergens anders plaatsen

Zet in "i9" de volgende formule:

e9*1000+h9

zet in j9 de volgende formule:

=RANG(I9;$I$9:$I$12)

kolom i is een hulpkolom. je kunt deze ook onzichtbaar maken of ergens anders plaatsen
Nu staat er in J9 een 1. Voor de rest niks. Is dat de bedoeling ?

Ik zit overigens met nog een vraagje. Ik heb die automatische puntentoewijzing er bijna in. Nu nog voor gelijkspel.
De punten voor de eerste wedstrijd van Atlanta hebben de volgende formule : =ALS(E18="Atlanta";B26;B28), waarbij B26 en B28 staan voor het aantal punten. Ik moet hier nog een ALS(F18="ja"; B27) bij hebben. Hoe nest ik dit ? Ik heb nu namelijk dit staan : =ALS(E18="Boston";B26;B28;ALS(F18="Ja";B27;)), maar dan krijg ik de melding dat ik teveel argumenten heb gebruikt. Hoe los ik dit op ?

Laatst bewerkt:
Plaats even een update bestandje met het resultaat tot nu toe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan