Meerdere Java link in 1 java script

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisBosma

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Hallo,
Ik had een vraag over Javascript, is het mogelijk om meer dan 1 javalinks in een java bestand-pagina te zetten.

Ik weet dat het bij CSS kan, dat er op 1 .css pagina, 2 of meer .css linken staan. En dat er werkelijk 1 .css link in een HTML pagina staat.

Kan iemand mij helpen hoe ik dat met JS kan doen?
Alvast bedankt.:thumb:

Hoi Dennis,
Kan je vanuit je gecomputeriseerde grot even een regel voorbeeld-code geven van wat je bedoelt met een "javalink"?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

je bedoelt iets van een include? In CSS dus:
Code:
@import url('pad/naar/css.file');

Javascript heeft dit niet, dus je zal een van de volgende opties moeten nemen:

• meerdere files linken in je HTML (prima)
  • een server-side script (eg. PHP) een file laten outputten met daarin de samengevoegde losse bestanden (ook prima)
  • via Javascript XHR magie JS inladen en deze eval()'en (minder prima)
  • met wat Javascript magie script-tags 'dynamisch' bijvoegen (meh)

:thumb:

En, nog even voor de volledigheid, java en javascript zijn twee totaal verschillende beesten.

Hoi Dennis,
Kan je vanuit je gecomputeriseerde grot even een regel voorbeeld-code geven van wat je bedoelt met een "javalink"?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ik bedoel bijvoorbeeld:
<script src="javascript.js" type="text/javascript"></script>

je bedoelt iets van een include? In CSS dus:
Code:
@import url('pad/naar/css.file');

Javascript heeft dit niet, dus je zal een van de volgende opties moeten nemen:

• meerdere files linken in je HTML (prima)
  • een server-side script (eg. PHP) een file laten outputten met daarin de samengevoegde losse bestanden (ook prima)
  • via Javascript XHR magie JS inladen en deze eval()'en (minder prima)
  • met wat Javascript magie script-tags 'dynamisch' bijvoegen (meh)

:thumb:

Dankjewel!

En, nog even voor de volledigheid, java en javascript zijn twee totaal verschillende beesten.

Wat is het verschil tussen de twee beesten?

Zie hier en hier.

Javascript is van oorsprong een scripttaal, niet een programmeertaal: het script zelf wordt ingelezen en heeft instructies met wat er moet gebeuren. Java is een programmeertaal welke eerst gecompileerd moet worden (van programmacode -> bytecode, iets wat de computer snapt) en daarna kan de bytecode worden uitgevoerd.

Op het moment wordt Javascript steeds meer gebruikt; ook buiten de browser (waar het oorspronkelijk voor bedoelt was). Een van de grote verschillen met Java is dat het weakly typed is, dus variabelen hoeven niet van een soort te zijn (eg. een variabele met een stuk text kan plots een getal bevatten). Bij Java moet je van te voren opgeven wat voor soort variabele het is.

Hoi Dennis,
Ik bedoel bijvoorbeeld: (...)
Aha, dan kan het dus met gewoon een rijtje links onder elkaar, zoals optie 1 van That Guy:
HTML:
...
<script src="javascript-1.js" type="text/javascript"></script>
<script src="javascript-2.js" type="text/javascript"></script>
<script src="javascript-3.js" type="text/javascript"></script>
</body>
</html>

=======
java en javascript: wat is het verschil tussen de twee beesten?
Het zijn heel verschillende talen, met ook verschillende vereisten voor de toepassing.
Voor javascript op een webpagina is nodig dat een browser javascript ondersteunt (als js niet uitgezet is, is dat meestal het geval; maar bv. niet voor pure text-browsers en voorleesbrowsers). Voor java op een webpagina moet een speciale plugin zijn geinstalleerd.
Zie verder de dierentuin:
En de richtlijn dat een webpagina ook moet werken als java(script) niet ondersteund wordt:

Met vriendelijke groet,
CSShunter

<edit>
Verhip! Te laat! Daar was That Guy me precies 1 minuut voor met dezelfde links. :)
</edit>

<edit-2>
Toch niet dezelfde links: EN / NL Wikipedia.
</edit-2>

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan