RAM verhoogd, desktop wilt niet meer werken..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koen2010

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2010
Oke, ik zit met een probleem. Ik heb zojuist 2 nieuwe RAM-sticks in mijn PC proberen te steken, probleem is dat hij het met de sticks niet meer doet.

Degene die ik erin probeerde te steken:
Kingston KTH-XW4400C6/2G (en deze dan 2x)

Degene die er al in zaten (en werken):
Kingston HyperX KHX6400D2K2/4G

Ik dacht omdat het PC2-6400 is en 800mHz, 240 pins bij beiden dat hij dan zou moeten werken..
Wat gaat hier mis?

Graag hulp!
Moederbord is MS-7519

heb je al geprobeerd met alleen de nieuwe modules te starten? Zelf vermoed ik dat het een voltageprobleem is, de Hyperx modules hebben normaal gesproken een wat hoger voltage nodig.

Nee, heb ik niet geprobeerd, ben een beetje twijfelachtig of ik ze er opnieuw in wil doen aangezien toen ik ze eruit haalde de pc nog steeds een beetje vreemd deed.
Stond ook iets van "overclocking failure" toen ik de eerste keer weer opnieuw opstartte nadat ik ze eruit had gehaald.

Die overclocking failure kan ook komen doordat er dus te weinig voltage op de geheugenmodules staat zoals ik al suggereerde. Dus eerst voltage opschroeven tot voltage wat de HyperX modules nodig hebben (staat op de modules zelf) en dan pas de extra modules erbij stoppen. Werkt dat niet, dan nog een keer met +0,1V erbij als voltage, met 4 modules wordt er namelijk vaak wat minder stroom doorgegeven omdat het over meer verdeelt moet worden.

Ok, kan ik uitleg vinden over hoe ik dit moet doen?
Ik heb nog wat rondgekeken, kan het niet zo zijn dat die Kingston modules 400mHz per stuk zijn, en samen 800 en dat die nieuwe 800mHz per stuk zijn en dat er daarom wat mis loopt? Of praat ik dan wartaal?

Het probleem is dat het geheugen wat er al in zat CL6 is.
Het geheugen wat je erbij probeert te zetten is CL5.
Je kunt deze verschillende timings niet met elkaar mixen.
4 dezelfde modules werkt beter.

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat het geheugen wat er al in zat CL6 is.
Het geheugen wat je erbij probeert te zetten is CL5.
Je kunt deze verschillende timings niet met elkaar mixen.
4 dezelfde modules werkt beter.

In principe moet het gewoon kunnen hoor, verschillende timings van je geheugen, de hele reut gaan dan op de timings (en snelheden) van de langzaamste module zitten. Ik denk eerder dat de TS nooit het juiste voltage op de HyperX modules heeft gezet gezien het feit dat hij niet weet hoe dit moet ;)

Ik ben het er overigens wel mee eens dat 4 dezelfde modules over het algemeen beter werkt.

Kan je me linken naar een uitleg hoe ik dit moet doen? Ik kan er namelijk niks over vinden.
Of is het handiger om gewoon CL5 modules te zoeken en deze te verkopen?

Ok, ten eerste: Je hebt niet duidelijk je merk/model/type/versie van je moederbord opgegeven, dus na wat zoeken krijg ik van MSI 8 verschillende mogelijkheden.
Daarom, in antwoord op je vraag of er iemand kan linken naar uitleg hierover, bij deze:

http://us.msi.com/service/search/?kw=MS-7519&type=product

Daar moet je de Europese manual.zip voor jouw model ophalen & uitpakken, openen & lezen.

Wat ik wel al zie, is dat je een moederbord hebt waarbij je de geheugenmodules enkelvoudig of gepaard kan zetten. Gepaard heeft een heleboel voordelen, absolute voorwaarde is echter dat elk paar van de de gepaarde geheugenmodules identiek zijn!
Lijkt erop dat dat het geval is bij jou.
Ben je er nog niet...

Als het goed is heb je op het bord geheugensloten in 2 kleuren, channel A, & B, om & om. Bijna altijd moet het ene paar in de sloten met de ene kleur, het andere in de ander.
In de gebruiksaanwijzing die je gaat downloaden, staat het precies.
Daarbij is het verstandig om het snelste paar vooraan te zetten, want andersom worden die anders vertraagt door de langzaamste.

In dat geval moet het werken, & heeft Palomino gelijk & zal de snelheid voor alle modules waarschijnlijk naar de maximale snelheid van de langzaamste geheugenmodules word terug gebracht.

Als dat werkt, kan je nog proberen het langzaamste geheugen iets over te klokken, maar daarbij moet je weer ontzettend letten op de onderlinge timing, want als die verkeerd gezet word, krijg je sowieso om de haverklap BSoD's of de computer start al helemaal niet meer op.

Fikse kluif dus... ;)

Het werkt!
Volgens mij zat de CL5 op 2 en 4 en had ik de CL6 op 1 en 3 gezet waardoor er misschien wat problemen ontstonden?
In ieder geval, na het zetten van CL5 op 1 en 3 en CL6 op 2 en 4 doet alles het gewoon prima!

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan