• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

te veel geneste niveaus?

Status
Niet open voor verdere reacties.
1) zie # 13

Code:
=ALS(C2:C15<=24;"-24kg";ALS(C2:C15<=27;"-27kg";ALS(C2:C15<=30;"-30kg";ALS(C2:C15<=34;"-34kg";ALS(C2:C15<=39;"-39kg";ALS(C2:C15<=44;"-44kg";ALS(C2:C15[COLOR="#FF0000"]<=50[/COLOR];"-50kg";ALS(C2:C18[COLOR="#FF0000"]>=50[/COLOR];"+50kg"))))))))

Je laat (in dit geval een gedeelte) van de reeks C2:C18 2x opzoeken.

Bij de ene is hij <= 50 kg.
Bij de andere is hij => 50 kg

Je geeft op deze manier geen duidelijkheid welke uitkomst er dient te komen bij een uitkomst gelijk aan 50 kg.

2) je hoeft niet de gehele tekst te quoten. Je mag ook gewoon verwijzen naar het vraagnummer.

3) beter even een voorbeeldje bijvoegen

Laatst bewerkt:
punt 1) Over de formule; Klopt, ik snap het nu inderdaad ik heb het aangepast.

punt 3) ik zal wel een bijlage erbij doen.

Ik had de formule voor de gewichtsklassen al toegepast, maar het wordt iets ingewikkelder. Ik weet niet of het mogelijk is, maar dit is wat ik eigenlijk wil; een formule die dit kan realiseren ==> ALS een kind/lid; "pupil/aspirant/junior/senior" is, en bijv. 40 kg weegt, en een jongen of meisje is, dan valt deze onder de ?? gewichtsklasse. (want pupillen, aspiranten hebben verschillende gewichtsklassen. En junior heren en dames hebben verschillende gewichtsklassen en de senior dames en heren hebben een eigen gewichtsklasse). Ik heb de gewichtsklassen erbij gedaan.

ik hoop echt ZO erg dat het mogelijk is, dat zou mij zoveeeeel tijd schelen.

ps. dit bestandje wordt gebruikt om de leerlingen op de juiste plek in te delen bij wedstrijden. Dus bij elke wedstrijd wordt het dan een kwestie van invoeren.

alvast erg bedankt voor de reactie ;)

Bijlagen

Dat gaat wel lukken, maar dan zul je zelf alle criteria in je bestand moeten vermelden.

Ale je deze in een tabelvorm opmaakt, kun je deze gegevens met vert.zoeken ophalen.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

P.S. ik krijg het idee dat alle vragen voor 1 bestandje bedoelt zijn, maar dat diverse voorbeelden worden aangereikt.

Klop deze bevinding?

Dat gaat wel lukken, maar dan zul je zelf alle criteria in je bestand moeten vermelden.
Ale je deze in een tabelvorm opmaakt, kun je deze gegevens met vert.zoeken ophalen.

Dat is goed om te horen :). heb het al in een tabel geplaatst, maar de formule moet aangepast worden, daar loop ik vast.
zie bijlage;
1) want ALS de leerling een pupil is valt hij onder andere gewichtskassen dan wanneer de leerling bijvoorbeel een aspirant is.
2) ALS de leerling bijv. een junior is en een meisje, dan valt ze onder een andere gewichtsklasse dan wanneer het de leerling junior is een jongen.

P.S. ik krijg het idee dat alle vragen voor 1 bestandje bedoelt zijn, maar dat diverse voorbeelden worden aangereikt.
Klop deze bevinding?

het gaat inderdaad om 1 bestand.

ik heb van alles geprobeerd, maar zoals ik eerder aangaf. Ik ben maar een amateur en heb het er echt moeilijk mee. Ben blij dat ik hulp in heb geschakeld. Alvast erg bedankt.

Bijlagen

Code:
 heb het al in een tabel geplaatst

ik vind die tabel niet terug in je bestandje.

wanneer behoor je bij een bepaalde categorie?

dat zul je zelf in je bestand (in een tabel) aan moeten geven.

ik heb de gegevens onder elkaar gezet alleen. dacht dat je dat bedoelde met tabel.

dit was mijn eerste formule
=ALS(E2:E15<=24,2;"-24kg";ALS(E2:E15<=27,2;"-27kg";ALS(E2:E15<=30,2;"-30kg";ALS(E2:E15<=34,2;"-34kg";ALS(E2:E15<=39,2;"-39kg";ALS(E2:E15<=44,2;"-44kg";ALS(E2:E15<=50,2;"-50kg";ALS(E2:E15>50,2;"+50kg"))))))))

maar de formule is alleen toepasbaar op leerlingen die 'kids of aspirant' zijn. Zo'n soortgelijke formule moet ik eigenlijk ook maken voor apiranten, junior heren, junior dames, etc. etc. (de gewichtsklassen staan in mijn vorige bijlage).

Ik ben alleen nog niet heel erg handig met VERT.ZOEKEN.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is....

alvast erg bedankt weer voor de tijd en moeite.

Kort samengevat:

Onderstaand heb je de tabel voor de leeftijd.
4,01 kids
7,01 pupil
10,01 aspirant
13,01 junior
17,01 senior

onderstaand heb je de tabel voor de kg
0,00 -24
24,21 -27
27,21 -30
30,21 -34
34,21 -39
39,21 -44
44,21 -50
50,21 +50

Je hebt nog geen tabel voor de jongens / meisjes.

Iemand > 7 jaar is pupil.
Maakt het dan nog uit of deze een jongen of een meisje is?
Ja zo, dan dient dat item aan een tabel te worden toegevoegd.
Maakt het gewicht van een pupil nog uit?
In dat geval dien je de tabel leeftijd / kg te combineren.

Welke zoekcriteria zijn van belang.

Tabel voor leeftijd: klopt
tabel voor gewichtsklassen: Klopt, MAAR dit zijn de gewichtsklassen voor de kids/pupillen jongens EN dames. Zie bijlage voor alle tabellen voor de gewichtsklassen.

ik wil dus weten in WELKE gewichtsklasse de kinderen komen; Lid = pupil of kid > 0,00 -24
24,21 -27
27,21 -30
30,21 -34
34,21 -39
39,21 -44
44,21 -50
50,21 +50

Lid is junior > is het een jongen?
> Junioren HEREN
0,00 -45
45,21 -48
48,21 -51
51,21 -55
55,21 -59
59,21 -63
63,21 -68
68,21 -73
73,21 -78
78,21 +78

is het een dame?
> junioren DAMES
0,00 -42
42,21 -44
44,21 -46
46,21 -49
49,21 -52
52,21 -55
55,21 -59
59,21 -63
63,21 -68
68,21 +68

ik hoop dat het nu wat duidelijker is?

alvast bedankt.

Bijlagen

Het kan op deze manier (zie de gele cellen voor de uitkomst).

De blauwe cellen zijn invoercellen.

Het kan ook met index en vergelijken.

Maar het gaat even om het idee.

Je moet de tabel definieren; daaruit kun je de gegevens ophalen.

Bijlagen

hmmmm :confused:
ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp :confused:

"Je moet de tabel definieren; daaruit kun je de gegevens ophalen." tabel defineren? waar en hoe doe ik dat?

ik kan in jouw bestand niet aflezen in welke gewichtsklassen de leerlingen uiteindelijk terecht komen. Dat zou ik in principe in de gele cellen af kunnen lezen. maar daar zie ik de geweichtsklassen helaas niet in terug.

om een lid in de juiste gewichtsklasse te plaatsen moeten we dit weten:
- leeftijd
-----> oftewel kids/pupillen, aspiranten, junior of senior

hierdoor worden bepaalde gewichtsklassen al uitgesloten (vb. als je "senior" bent kan je dus nooit in de -24 kg gewichtsklasse terecht komen, want die bestaat alleen bij de pupillen)

- geslacht (bij de "kids/pupillen" en "aspiranten" heeft dat geen invloed
----> is het een dame EN een junior? dan wordt haar gewicht vergeleken uit het tabel voor "junior dames"

ik hoop niet dat ik het NOG ingewikkelder maar, maar ik heb niet het idee dat we elkaar goed begrijpen.
Alvast bedankt.

WOW!!! petje af. Jij bent echt geweldig. Ik sta met mijn bek open.

1 ding alleen; de laatste gele cellen. daar moet dus de gewichtsklasse staan. De gewichtsklassen kloppen daar niet helemaal EN bij kids/pupillen en aspiranten wordt er niets weer gegeven.

De gewichten kun je zelf nog wel even invullen.

In mijn voorbeeld is dit reeks (a14:g23)

Code:
EN bij kids/pupillen en aspiranten wordt er niets weer gegeven.

Worden die ook op gewicht ingedeeld?

Zo ja, dan dien je die kolom ook een naam te geven:

Excel 2007 => formules => naam bepalen.

P.s. de hulpkolom kan indien gewenst, worden verborgen.

Laatst bewerkt:
kids pupillen en aspiranten worden inderdaad ook op gewicht ingedeeld.

heb inmiddels de kolommen aangemaakt, maar geeft helaas nog steeds niets weer.

doe ik iets fout?

licht het aan de formule; =ALS(OF(G26="aspirant";G26="pupil";G26="kids");"";VERT.ZOEKEN(D26;INDIRECT(H26);1;1))

de andere gewichtsklassen heb ik inmiddels aangepast en werken perfect.

Laatst bewerkt:
Deze zal het dan wel voor je doen.

Code:
=VERT.ZOEKEN(D26;INDIRECT(H26);1;1)

Anders toch maar even je bestandje (met de aangepaste tabel en je formule) plaatsen; zo is er natuurlijk niet veel van te zeggen.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage OEFENMAPPP (justikkuh)(oeldere`4).xlsHoi,
ff druk bezig geweest, vandaar de late reactie.
ik upload het bestandje wel. Tabblad 'oeldere originele' heb ik wat bijgezet. deze kolommen heb ik blauw gemaakt.
onder tabblad 'justikkus bewerkte' heb ik getracht het een en ander te wijzigen.

helaas worden de leerlingen nog steeds niet in de juiste gewichtsklasse geplaatst.

alvast bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan