• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch bereik voor een Formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

martinoss

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2012
Beste,

Sinds kort heb ik een excel gebouwd waarin ik een database bij houd voor leveranciers. Het zijn verschillende leveranciers die verschillende productgroepen kunnen leveren zoals constructie of afdichtingen. Nu is het zo dat ik een mooi formulierbesturingselement kan maken, waarop ik dan de leverancier selecteer en dan zie ik al zijn gegevens.

Maar nu wil ik een step verder, ik wil de leveranciers die het formulier weergeeft laten afhangen van een dropdownbox waarin je de productgroep ziet. Oftewel het formulier moet een dynamisch bereik krijgen dat afhangt van wat je kiest in een andere cel. Dit lukt mij niet! In de database staan in principe 2 kolommen, 1tje met de naam van het bedrijf en 1tje met de productgroep. Nu wil ik dus dat als ik in een ander veld bijv Constructie selecteer, ik alleen de bedrijven te zien krijg die in hun productgroep-kolom Constructie hebben staan.

Ik moet dus een soort formule hebben die ik als bereik kan invoeren bij het formulier die automatisch alleen de aangegeven leveranciers selecteerd. Ik heb al een tijd dingen geprobeerd met dropdownmenu's die van elkaar afhangen, maar als ik een leverancier toevoeg werkt dit niet meer omdat ze een vast bereik hebben. Bovendien kan ik via een formulier een koppeling maken met een cel, en die cel gebruik ik weer om alles uit de database te zoeken wat vervolgens in een mooie opmaak word weergegeven.

Heeft iemand een idee?

alvast bedankt!

Als er een voorbeeld nodig is zal ik dat even maken.

Met deze site heb ik inderdaad de dropdowns geprobeerd. het probleem hier is dat in mijn database alles onder elkaar staat. Helemaal onderaan geven ze inderdaad een formule waarmee je dynamisch bereik krijgt, maar eigenlijk toch niet want je moet een begincel specificeren. In mijn database kan ik een leverancier toevoegen dan kloppen de begincellen niet meer.

martinoss,

en jou database "verbouwen" is geen optie?

martinoss,

en jou database "verbouwen" is geen optie?

Nouja het is een standaard excel database zodat allerlei functies en formules goed werken, als ik per productgroep een aparte database moet gaan maken ben ik wel even bezig en krijg ik een bizarre indeling van het bestand. Zoekfuncties etc werken dan voor geen meter meer.

Ik zat te denken, ik kan misschien wel twee waarden genereren, de onderste en bovenste cel van het bereik. Maar hoe krijg ik die dan in mijn formulier?

Zonder een xls voorbeeldbestandje zal het moeilijk tot een oplossing kunnen komen.

De door mij aangeven oplossing werkt alleen met 'validatie' en niet met de 'combo box'
Weet dus even niet zo gauw een oplossing hier voor

Met een algemente zoekfunctie moet het misschien ook wel lukken. Is er een code om in een database te zoeken naar een term?

Heb inmiddels een oplossing gevonden in de vorm van een moeilijke formule voor een dynamisch bereik die ik een aparte naam heb gegeven en vervolgens heb ik de naam van het bereik ingevuld als bron in het formulier. Vervolgens nog een paar correcties toegepast zodat alles weer werkte.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan