Terminal printen op client (Win 2003 Server)

Status
Niet open voor verdere reacties.

solvax

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mei 2012
Hallo allemaal,

ik beheer een server op het bedrijf waar ik werk, echter krijg ik te kampen met collega's die hun documenten niet kunnen uitprinten. Na veel opzoekingswerk heb ik gevonden dat je dus de drivers van de printers moet installeren op de server.

De collega's loggen in via remote desktop en krijgen hun eigen printers op dit moment niet te zien wanneer ze iets willen printen. Ik heb de verschillende printer modellen opgelijst die moeten geinstalleerd worden,
maar ik vraag me af hoe ik dat moet doen.. Er bestaan geen drivers voor windows 2003 server editie.
Via een ander menu kan ik dan weer andere drivers toevoegen, en daar vraagt men naar een cd..

Kan iemand me uitleggen hoe ik drivers kan installeren van de verschillende modellen zonder dat ik telkens een cd moet gaan branden..?

Mvg
Solvax

Is per model en type verschillend. Algemeen kun je stellen dat je de XP drivers ook kunt gebruiken. Driver eenvoudig toevoegen op de server. Installatie verloopt gelijk aan die op XP.

Windows Server 2003 is hetzelfde als Windows XP maar dan de server editie (Windows NT 5.2 en Windows NT 5.1). Je kunt gewoon de drivers van Windows XP daarvoor gebruiken. Die zijn 100% compitabel met Windows Server 2003. Je kunt de drivers ook op een stick zetten:thumb:. Je zoekt dus naar de .INF en bijbehorende bestanden en zet deze in een aparte map per printer op een stick. Als ie naar een driver vraagt selecteer je de het .INF bestand van de bijbehorende printer.

Suc6!

Laatst bewerkt:
Wat de vorige helpers aangeven is helemaal goed. Ik wil nog wat helpen met het toevoegen van de drivers zelf:
De manier om drivers toe te voegen zónder er direct een printer mee aan te maken gaat als volgt, zodra als administrator op de terminalserver ingelogd:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers
(of ga naar Printers en Faxapparaten, bijv. via het Configuratiescherm).
Bestand -> Eigenschappen voor server -> tabblad Stuurprogramma's -> knop Toevoegen

Waar je op moet letten is dat (afhankelijk of de clients 32-bits of 64-bits besturingssystemen gebruiken) je de drivers die je installeert daarop moet aanpassen(!) Oftewel: Stel dat Brother XXXX op een client lokaal beschikbaar is en die client een 64-bits besturingssysteem heeft, dat je (minimaal) de x64 versie van de driver op je terminalserver moet installeren. Hetzelfde geldt voor 32-bits (dan de x32 versie installeren).
Heb je de situatie waarin zowel 32-bits als 64-bits clients hetzelfde type printer hebben, dan moet je dus de x32 én de x64 versie van de printerdriver installeren op je terminalserver.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
allemaal bedankt om mij zo snel verder te helpen!

Ik begrijp best wat jullie bedoelen, maar waar kan ik die .inf bestanden halen?
Het enige dat ik kan downloaden bij de meeste leveranciers zijn .exe installatiebestanden,
waarna ik steeds de melding krijg dat de xp versie niet compatibel is met het huidig besturingssysteem (windows server 2003).

Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar de driver van een HP PSC 1510 All-in-One en ik kom hierop uit: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=mp-35333-2&cc=us&dlc=en&lc=en&os=228&product=428800&sw_lang=

Laatst bewerkt:
Probeer die .exe bestanden uit te pakken met Winrar of met 7-zip

Tijs.

Overigens: voor Dot4 en USB printers is er een registerinstelling die je op de clients moet doen om die printers 'mee te kunnen nemen' naar terminalserver (geen idee of dit probleem er ook is bij RDP 6.x en RDP 7.x): link

Tijs.

Dag Tijs,

bedankt voor je hulp.
Ik heb de .exe bestanden kunnen uitpakken met winrar.
Als ik de installatieprocedure volg via servereigenschappen => drivers dan vraagt hij naar het type besturingssysteem x86 of x64. In dit geval selecteer ik x86 en dan selecteer ik in het volgende venster
een autorun.inf bestand dat ik kan vinden in de home directory van het uitgepakte bestand.
Als ik dan op volgende klik, krijg ik een foutmelding dat het bestand niet digitaal ondertekend is en de windows logo test niet heeft doorstaan. En dan kan ik enkel nog op annuleren drukken.
Raar dat dit nu weer tevoorschijn komt..

Het grootste deel van de gebruikers gebruikt windows vista en windows 7. Is dit een probleem?
Deze systemen staan namelijk niet in dat driver menu opgelijst.

Mvg
Christoph

Kijk, als HP geen digitaal ondertekende drivers beschikbaar stelt dan is er alleen nog de mogelijkheid voor jou om het installeren van niet-ondertekende drivers tóch toe te staan op je terminalserver.
Meestal wordt dat in een grouppolicy geregeld, maar als er geen grouppolicy is die dat vastlegt, dan kun je het zelf aanpassen (ingelogd op de terminalserver als een administrator):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> sysdm.cpl
tabblad Geavanceerd
knop Hantekeningenverificatie
Instellen op: "Negeren" of "Waarschuwen"
[Ik raad Waarschuwen aan, zodat je bij de installatie van zo'n niet-ondertekende driver minstens een melding krijgt, waar je (als je de driver toch wilt installeren) op "Toch doorgaan" kunt klikken.]
Ben je klaar met het installeren van printerdrivers, dan zou je het weer terug moeten kunnen zetten op "Blokkeren", denk ik.

Tijs.

@dnties. Ik denk dat TS iets anders bedoeld. autorun.inf zal best in het uitgepakte bestand staan. Vaak moet je echter een flink aantal mappen diep zoeken naar de juiste .inf bestanden.

@RogerS: Anders gesteld (hier van toepassing): HP maakt het niet makkelijk/mogelijk om drivers op deze manier toe te voegen!

@topic-starter: Ik krijg inderdaad een foutmelding over niet-ondertekende drivers, maar evengoed lukt het daarna niet (want niet een printer in de lijst maar "hp instant share", waar we niet naar op zoek zijn).

Andere benadering zou zijn om de geïnstalleerde drivers bij de clients vandaan te halen ("backuppen" uit Windows zeg maar). Dat kan m.b.v. programma's zoals DoubleDriver of Driver Magician Lite. Als die veiliggestelde drivers voldoen aan het driver-model van W2003, dan zou je ze moeten kunnen toevoegen op de terminal server op de manier zoals ik die in mijn eerste posting aangaf.

Een aantekening nog: Reken er niet op alle (HP) All-in-One apparaten op de clients te kunnen ondersteunen in W2003, eenvoudigweg omdat de drivers van sommigen niet werken via RDP/Citrix. Vooral de (goedkope) varianten lopen kans om niet ondersteund te worden. Document/lijst van HP dat ik zo snel vond (vooral gericht op Citrix, maar zou ook wat hints moeten geven voor terminal server) is deze.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@dnties. Ligt eraan hoe je er naar kijkt. Als we praten over de HP/Epson/Canon/etc. huis tuin en keuken printertjes dan mag je inderdaad drivers van 500mb plus verwachten met erachteraan een volledige suite aan niet gebruikte software. Kun je weinig tegen doen. Voor de zakelijke printers (SOHO) kun je prima uit de voeten met de geleverde drivers (enkel niet de HP universal driver). En in het geval van HP geld al jaren dat je altijd nog de Laserjet III driver kunt gebruiken. Levert in 9 van de 10 gevallen een printende printer op. Mis je enkel de speciale features.

@TS. De HP drivers vallen uiteen in 2 categorieen. Huis tuin en keuken. Dit is een volledige set programmatuur inclusief driver. Wat hierbij meestal werkt is het volgende. Download en start het installatieprogramma. Laat dit op het beginscherm staan. Browse vervolgens naar je map met tijdelijke bestanden. Hier vind je je uitgepakte software met daarin verstopt je driver. Kopieer deze naar een andere lokatie en breek de installatie af. De zakelijke drivers zijn heel eenvoudig. Kwestie van downloaden en aanklikken. De drivers worden uitgepakt naar een map op je c:\ schijf.

Lukt niet

Ik heb mijn collega laten langskomen met zijn laptop (xp machine) en heb gezocht naar de .inf files op de cd.
De cd is net hetzelfde als de driver die ik online vond. Als ik via de cd tracht te installeren krijg ik een foutmelding dat het incompatibel is met de windows 2003 server versie. Als ik de .inf files laadt zijn het allemaal hp instant share drivers.. Deze zijn ook incompatibel bij het uitvoeren van een zogenaamde 'logo test'. Ik vermoed ook, mede door jullie feedback, dat dit niet de juiste .inf bestanden zijn?

Ik vraag me dan toch af, als het juiste .inf bestand niet op de cd staat.. dan kan het toch nergens staan?
Op de computer heb ik in de map windows/system32/spool/drivers of /printers/ ook geen zinnig bestand gevonden.
Blijkbaar is de laserjet III driver ook geen oplossing.

Is dit op geen enkele manier op te lossen?

In elk geval bedankt voor al de moeite die jullie nemen om mij te helpen!

Andere benadering zou zijn om de geïnstalleerde drivers bij de clients vandaan te halen ("backuppen" uit Windows zeg maar). Dat kan m.b.v. programma's zoals DoubleDriver of Driver Magician Lite. Als die veiliggestelde drivers voldoen aan het driver-model van W2003, dan zou je ze moeten kunnen toevoegen op de terminal server op de manier zoals ik die in mijn eerste posting aangaf.

Deze methode had ik al aangegeven. Dan hoef je dus niet zelf te zoeken naar .inf bestanden etc., want de medewerker neemt ze voor je mee.

DoubleDriver hoeft niet geïnstalleerd te worden, Driver Magician Lite wel.
Ik raad je aan om eerst zelf met DoubleDriver te gaan oefenen op je werkstation vóórdat je die software (met een gebruikshandleiding van jou erbij) gaat laten uitvoeren door de eindgebruikers.
Natuurlijk kun je ook m.b.v. programma's zoals TeamViewer "op afstand" de eindgebruikers helpen op hun thuispc met het backuppen van de drivers. Sterker nog: Met Teamviewer kun je zelfs bestandsoverdracht doen, dus de gebackupte drivers meteen downloaden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan