Afronden naar naastliggend hoger getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

RadboudAKF

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Ik ben op zoek naar de functie die er voor zorgt dat:

Indien in mijn tabel in het veld [AANTAL] staat 0,993 of 0,2 of 0,7 dat er altijd wordt afgerond naar "1" . Naar boven dus...dus afronden naar het naastliggend HOGER getal. Ik heb dat al eens gedaan maar kan het niet terugvinden. Ik dacht in eerste instantie aan INT of Round, maar die doen iets anders.

Jan

Je zou het veld[AANTAL] kunnen verhogen met 0.5 en daarna hiervan een INT gebruiken.

Nee, dit werkt niet. bv. 0,999 wordt dan 0. Ik wil graag naar het naastliggen HOGERE getal. Dus, 0,2 moet 1 worden, 0,9 moet 1 worden, 2,03 moet 3 worden.
Ik aarzel over de suggestie van awc om het getal eerst met 0,5 te verhogen en dan INT toe te passen.
Weet niet of dat in alle gevallen werkt, ik denk het eigenlijk niet....

Sorry jwaque. Ik las dat niet goed....nu ik dat wel doe, denk ik dat je gelijk hebt. Ik zal dat eens testen....

Of: =Int([Veldnaam])+1.

OctaFish....Beetje telepathie lijkt het....ik kwam zojuist ook tot die slotsom. ([veldnaam]+1)

Genoeg smaken qua oplossing lijkt mij :) Kan dit topic denk ik wel op Opgelost.

Of: =Int([Veldnaam])+1.

niet helemaal in jou geval wordt bij een geheel getal een opgeteld en dat is vast niet de bedoeling.

waarde -INTEGER(-A2)' INTEGER(A1)+1'
0,1 1 1
0,5 1 1
0,6 1 1
0,9 1 1
1 1 2
1,2 2 2
1,5 2 2
1,9 2 2
2 2 3
3 3 4
0 0 1

@jwaque: TS heeft het over een functie die een getal naar boven afrondt.
Ik ben op zoek naar de functie die er voor zorgt dat:
... dus afronden naar het naastliggend HOGER getal.
En dat doe je dus met de aangedragen oplossing. Hij geeft voorbeeldjes met getallen die toevallig <0, maar het gaat overduidelijk om het principe. Dus 0,2 --> 1; 0,9 -->1; 2,1 --> 3; 2,9 --> 3.

Inderdaad werkt de oplossing -Int(-(getal)) in mijn geval het best, denk ik....

Jan S

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan