• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers, in de voorwaardelijke opmaak van een cel heb ik de volgende formule staan. Echter hij geeft dat dit fout is.

Code:
=((LINKS(J1;1)<>"*") And (LINKS(J1:2)<>""))

Wat ik probeer te bereiken is dat als in cel J1 de eerste positie niet een * is en de tweede positie niet leeg is dat hij dan de voorwaardelijke opmaak uitvoerd.
Het zou ook nog zo kunnen dat : dat als in cel J1 de eerste positie niet een * maar een letter is dat hij dan de voorwaardelijke opmaak uitvoerd.
Wat belangrijk is dat als de cel ofwel de 1e positie van de cel leeg is dat hij niets doet.
Wie kan mij helpen.
Thanks
Friend

Laatst bewerkt:
er gaan een flink aantal dingen fout in je formule.

1. AND hoort niet in het midden, daarbij is de NL versie EN()
2. * teken is een wildcard en je test nu als links ongelijk is aan elk willekeurig teken, kortom dit is altijd waar
3. door links(j1;2) te testen controleer je of de eerste 2 posities 1 spatie is en dat zal altijd onwaar zijn..

als we jou formule vertalen dan komt volgens mij dit eruit.

Code:
=EN(links(j1;1)<>teken(42);deel(j1;2;1)=" ")

teken(42) is de asci waarde voor het sterretje
de deel-functie waarborgt dat alleen de 2e positie van de reeks word getest op een spatie

de engelse variant is

Code:
=AND(left(j1;1)<>chr(42);mid(j1;2;1)=" ")

Laatst bewerkt:
Beste Roeljongman, hartelijk dank voor je reactie,
Ik heb jouw formule toegepast maar dit geeft nog niet het gewenste resultaat.
Maar even een klein voorbeeld filetje gepost.
In kolom J gebruik ik de code in de voorwaardelike opmaak
Code:
=(LINKS(J53;1)="*")
en dit werkt. Ben nog niet tegen het probleem opgelopen zoals jij dit omschrijft.
Als ik het teken * tussen " " aanhalingstekens plaats dan ziet hij het toch als een tekst en niet als een wildcard?
In kolom E heb ik jouw code
Code:
=EN(LINKS(E1;1)<>TEKEN(42);DEEL(E1;2;1)=" ")
geplaatst maar oogaanschijnlijk gebeurd er daar niets.
Heb je een idee wat ik fout doe?
Hoor graag
Thanks
Friend

Bekijk bijlage vwopmaak1.xls

Beste Roeljongman, Ik heb jouw formule als volgt aangepast en dit werkt nu goed.
Code:
=EN(LINKS(E1;1)<>"*";DEEL(E1;2;1)>="a")

Teken(42) werkt trouwens ook zoals je aangaf.

Tevens in voorwaarde 2 de volgende code
Code:
=(LINKS(E1;1)="*")
en het doe wat ik wilde. Dank voor de aanreiking naar de oplossing hierin :thumb::thumb: Friend

Bekijk bijlage vwopmaak2.xls

Laatst bewerkt:
Sinds ik hier kort geleden de functie =teken(..) heb gebruikt, vinden blijkbaar enkele mensen het nodig om die functie te pas en te onpas toe te passen. Het is uiteraard niet verboden, maar in dit vraagstuk is er geen enkele zinnige reden om "*" te vervangen door teken(42).

Friend,
Wat jij gebruikt (dit deel van de voorw. opmaak):
Code:
.....;DEEL(E1;2;1)>="a")
is wel wat anders als de voorwaarde die je in je eerste bericht omschreef hoor.
Waarom niet gewoon gebruiken (als je tenminste wil wat in je eerste bericht staat):
Code:
=EN(LINKS(E1;1)<>"*";DEEL(E1;2;1)<>" ")

Of, misschien beter:
Code:
=EN(LENGTE(E1)>2;LINKS(E1;1)<>"*";DEEL(E1;2;1)<>" ")

Sinds ik hier kort geleden de functie =teken(..) heb gebruikt, vinden blijkbaar enkele mensen het nodig om die functie te pas en te onpas toe te passen. Het is uiteraard niet verboden, maar in dit vraagstuk is er geen enkele zinnige reden om "*" te vervangen door teken(42).

Altijd leuk als mensen een hoge pet op hebben van hun eigen kunnen..., maar ik moet je teleurstellen zapatr, het was zeker niet op jou geinspireerd.. ik heb bij het uitproberen van de formule slechts de verkeerde conclusie getrokken en het sterretje vervangen door de formule teken(42)
zo'n rare conclusie is dat nu ook weer niet, een sterretje is een wildcard teken dat in sommige functies problemen geeft. je kunt me hooguit verwijten dat ik te snel de conclusie heb getrokken dat het hier ook het probleem veroorzaakte..

@Friend, mooi dat het is opgelost

Roel, wat je schrijft, nl.
"Altijd leuk als mensen een hoge pet op hebben van hun eigen kunnen...",
dat blijkt nou niet direct uit mijn tekst vind ik.
Dat een sterretje tussen aanhalingstekens problemen veroorzaakt, heb ik nog niet meegemaakt; maar misschien kom ik ooit nog eens zoiets tegen.

Beste Roeljongman en Zapatr, ik ben blij met jullie beider inbreng en leer hiervan en het zet mij aan om dingen uit te proberen dus zeer zeker aan beiden dank.:thumb::thumb:

Zapatr jouw vraag waarom ik niet de
Code:
=EN(LINKS(E1;1)<>"*";DEEL(E1;2;1)<>" ")
gebruik is omdat deze bij mij ook alle lege cellen geel markeert. Dat is niet mijn bedoeling.
Als ik echter jouw 2e code gebruik :
Code:
=EN(LENGTE(E1)>2;LINKS(E1;1)<>"*";DEEL(E1;2;1)<>" ")
doet hij het wel goed (kleine uitzondering hij begint bij positie 3 in de cel en niet bij positie 2 - maar dat is op te lossen door >1 te plaatsen) en worden de lege cellen niet geel gemarkeerd.
Als ik de code goed lees en begrijp is dit omdat je hier een extra voorwaarde aan verbindt:
Code:
=EN(LENGTE(E1)>2;
welke ik lees als: als de lengte van de tekst of tekens in veld e1 meer dan 2 zijn. Daarmee voorkom je dat de lege cellen geel gemarkeerd worden. Klopt mijn uitleg hiervover? Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan