Familie website

Status
Niet open voor verdere reacties.

bob333

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2011
Beste lezers,

Ik wil graag een website maken voor de hele familie.
Ik heb al een domeinnaam aangevraagd en wil nu een website gaan bouwen.

Wat ik er in wil is een soort van blog waar iedereen reacties en foto's op kan plaatsen, bijvoorbeeld als iemand op vakantie is geweest, er een kindje is geboren of als iemand gewoon de behoefte heeft om iets te delen.
Ook zou ik een profielpagina willen waar iedereen al zijn/haar gegevens in kan vullen zodat je met die gegevens een verjaardagskalender op kan zetten en een adressenbestand.

Uiteraard moet dit afgeschermd worden door eerst in te loggen.

Later zou ik bijvoorbeeld ook een koppeling willen hebben naar twitter en facebook zodat als iemand in de familie iets twittert of op facebook zet je dit op deze website ook kan lezen.

Nu mijn vraag.
Ik heb al een beetje rond gekeken, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Moet ik zoiets geheel vanaf de grond opbouwen en zo ja welke taal kan ik het beste gebruiken? (PHP? of ASP etc.)

Of bestaat er al iets die hier al goed op aan sluit en dat ik daarvan uit de site verder opbouw?

Ik heb al wel naar Joomla en Wordpress gekeken, maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat dit niet geheel aansluit op mijn wensen. Hier maak je meer gebruik van artikelen die je via de achterkant(CMS) moet invullen. Maar misschien is dit toch niet het geval.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft. Dit zou enorm schelen, want als ik iets zou gebruiken waar ik later mee vast loop en ik toch moet beslissen om iets anders te gaan gebruiken dan is dat toch weer zonde van de tijd.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Ik zou toch een CMS zoals Wordpress of Drupal gebruiken. Met Drupal kun je zeker bouwen wat je wilt, maar het is vrij pittig om er mee om te leren gaan dus ik denk dat je toch het beste naar Wordpress kunt kijken. Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee maar ik vermoed dat met de nodige plugins je doel wel te bereiken is.

Voorbeeldje

Natuurlijk zou je alles ook van de grond af zelf kunnen opbouwen maar dan ben je veel langer bezig.

Bedankt voor je reactie.

Kun je met Wordpress zo een 50 gebruikers hebben die vervolgens allerlei reacties met foto's kunnen plaatsen zonder dat zij in moeten loggen in het CMS?

Als dat zo is dan zou dat wel mooi zijn. Ik zou dan eventueel wordpress voor dat onderdeel kunnen gebruiken. Desnoods een Drupal website met een link naar de Wordpress-site.

Of heeft iemand nog een ander idee?

Kun je met Wordpress zo een 50 gebruikers hebben die vervolgens allerlei reacties met foto's kunnen plaatsen zonder dat zij in moeten loggen in het CMS?
Dat mensen zonder te registreren dingen op de site kunnen zetten is natuurljk wel te regelen maar niet handig, dat zou namelijk betekenen dat ook spammers dingne op je site kunnen zetten. Wat volgens mij wel kan is dat verschillende groepen bezoekers verschillende rechten krijgen. Jij zou dan, als admin, alles met de site kunnen doen, maar je kleine broertje zou alleen maar z'n eigen profiel kunnen aanpassen en berichten plaatsen (om een voorbeeld te noemen). Je zou je dan eerst even in het gebruikersbeheer van Wordpress moeten verdiepen.

Als dat zo is dan zou dat wel mooi zijn. Ik zou dan eventueel wordpress voor dat onderdeel kunnen gebruiken. Desnoods een Drupal website met een link naar de Wordpress-site.
Verschillende systemen combineren is vragen om moeilijkheden, dat zou ik niet doen.

Nee ik laat ze niets op de website schrijven zonder ingelogd te zijn.

Met verschillende systemen combineren bedoel ik eigenlijk dat ik desnoods joomla of zoiets gebruik voor de website zelf en dat ik wordpress gebruik als aparte pagina voor de blog.
Wat voor problemen zou ik hiervan kunnen ondervinden, behalve dat ik de ingelogde gebruikers waarschijnlijk niet voor mijn joomla site kan gebruiken?

Het feit dat je je gebruikers dubbel moet invoeren om ze onder beide systemen te kunnen gebruiken is inderdaad één van de problemen, een ander is dat het moeilijk wordt om delen van de site te integreren. Als je bijvoorbeeld de verjaardagskalender in Joomla bouwt, dan wordt het lastig om die op het blog weer te geven. Je bent dan in feite gewoon twee verschillende sites bij aan het houden, die toevallig veel naar elkaar linken. Natuurlijk kan dat wel, maar je haalt je gewoon meer werk op de hals dan nodig is.

Ok, Hartstikke bedankt.
Ik ga toch maar eens kijken of ik met Drupal uit de voeten kan.
Als ik het eenmaal onder de knie heb dan zijn de mogelijkheden heel groot en dan heb ik er gelijk wat aan voor eventuele andere sites die ik wil maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan