AUTO of MANUEL instellen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste,

Wat ik me afvraag, ik heb al meerdere pc's gebouwd en heb de instellingen altijd op auto laten staan is dat goed?
Zo staan de default settings. Of moet ik alles handmatig invoeren? want je leest wel eens dat je pci-e moet vastzetten op 100 maarja hij hij wordt nu ook niet warmer dan 50 graden ofzo.
Wie weet hier meer over?

Vroeger was het nog wel eens nodig om de BIOS handmatig in te stellen, maar tegenwoordig, met de moderne moederborden, is het wel zo handig (en verstandig) om dat aan het mobo zelf over te laten; auto dus.
Wat ik wel altijd doe is bij een nieuwe installatie even checken welke waarden er nu door de BIOS automatisch zijn ingevuld (je weet maar nooit :-)

Wellicht dat bij heftig overclocken er op handmatige settings moet worden over gegaan, maar bedenk wel dat je sneller iets hebt kapot gemaakt dan je lief is.

Thanks, dus ik kan alles in principe op auto laten staan?
En ja ik heb moderne moederbord asrock bordje van september 11 en een asus van mei 2012.
Daarnaast nog een asus bord maar die is wel paar jaar oud.
Overklokken doe ik niet echt veel tenzij ik denk dat hij te traag word de cpu.
Maar ik kan dat toch ook alleen de multiplier & fsb verhogen en de rest voltage en pci-e etc op auto laten?

Maar dat als je het voltage op auto laat blaas je de boel niet op toch? Want zo zijn de default setting.
En waarom zeggen mensen altijd dat je moet locken op 100 de pci-e? Is zeker omdat hij anders misschien te hard mee overklokt? maar opzich geen noodzaak dus?

Overclocken is altijd een riskante bezigheid. Ik doe dat zelf nooit (meer) vanwege de risico's maar ook omdat een systeem dan instabiel kan raken en dat is erg vervelend als je net ergens mee bezig bent en hij klapt er weer eens uit.
Ik geef dan liever maar iets meer geld uit aan een systeem dat standaard van zich zelf al lekker snel is.

Ja da's waar, maar na een paar jaar als de cpu de beperkende factor wordt is overklokken wel leuk.
Ik heb er ook wel eens mee gestoeid maar je kan hem gewoon stabiel krijgen mits je niet te hoge kloksnelheid verhoogt, als je dat wel doet ook voltage omhoog etc.
Maar ik test altijd met prime95 dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan