• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiligen tegen opslaan toch kunnen omzeilen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johanzzzz

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2012
Hallo,

Even volgende situatieschets:

Ik heb een bestand aangemaakt waarbij de bezoeker op werkblad 1 terechtkomt. Hij moet verplicht macro's inschakelen om via een opdrachtknop blad 2 te kunnen zien. Op dit blad staan de belangrijkste gegevens.

Ik heb er via een macro voor gezorgd dat er niet kan opgeslaan worden. Ook opslaan als is niet mogelijk. Mensen die de macro niet accepteren kunnen in principe dus wel opslaan, maar enkel blad 1 (ze zien de belangrijke informatie niet). Klopt mijn redenering?

Nu is mijn vraag de volgende. Kan een gebruiker tijdens het werken met het blad 2 de macro alsnog uitschakelen en nadien toch opslaan zodat hij ook blad 2 mee opslaat? Ik zorg er wel voor dat de macro's beveiligd worden en dat ze niet zichtbaar zijn voor anderen (met Private). Maar ik wou toch even weten wat hieromtrent mogelijk is. Ik wil namelijk niet dat men eerst macro's inschakelt, dan alle info kan raadplegen en uiteindelijk toch kan opslaan door de macro's plots uit te schakelen...

Jullie zouden mij hier enorm mee vooruithelpen!!!!

Plaats even een voorbeeld bestandje, dan kan ik dat testen.

Heb je de macro's ook beveiligd?
Als dit niet zo is kan iemand die vba beheerst hier altijd wijzigingen maken.

In bijlage het bestand om een werkblad 3 te openen.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt dit voor elkaar krijgen door het bestand op te slaan als [alleen lezen]

wachtwoord voor bewerken is 1234

Zie bijlage

Dit bestand kun je niet opslaan ook niet met opslaan als.

Macro's moeten dus wel beveiligd worden.

Bekijk bijlage Map2002.xls

ps. zie de macro's in ThisWorkbook.

Laatst bewerkt:
Je kunt dit voor elkaar krijgen door het bestand op te slaan als [alleen lezen]

wachtwoord voor bewerken is 1234

Zie bijlage

Dit bestand kun je niet opslaan ook niet met opslaan als.

Macro's moeten dus wel beveiligd worden.

Bekijk bijlage 159977

ps. zie de macro's in ThisWorkbook.

Bedankt!

Beveiligen van macro's lukt me wel.

Ik dacht dat je bij een alleen-lezen bestand zelf geen gegevens kon invoeren, maar blijkbaar kan het dus wel en wil 'alleen-lezen' zeggen dat je niet kan opslaan?

Ik wil niet echt werken met een wachtwoord, omdat dit dan doorgegeven kan worden. Als persoon A het naar persoon B stuurt en het wachtwoord vermeldt, kan persoon B ook wijzigen dan.

Dus even samenvatten om te zien of ik het goed begrepen heb. Iemand die het wachtwoord niet kent, kan niet eerst macro's inschakelen, dan naar het juiste blad gaan en dan macro's uitschakelen en toch opslaan? Zie ik dit juist?

Zie ik dit juist?

Voor de gemiddelde excel gebruiker zal dit zo zijn.
Echter voor de excel kenners zal niets voldoende zijn.
Zij kunnen alle beveiliging omzeilen.

Ook het openen van het bestand met OpenOffice is een mogelijkheid.

Voor de gemiddelde excel gebruiker zal dit zo zijn.
Echter voor de excel kenners zal niets voldoende zijn.
Zij kunnen alle beveiliging omzeilen.

Ook het openen van het bestand met OpenOffice is een mogelijkheid.

Wat bedoel je met dat van OpenOffice? Dat je daardoor de beveiliging gemakkelijk kan omzeilen?

Vertel liever eerst wat je met een bestand dat wel gewijzigd kan worden, maar niet opgeslagen, aan wil.

Vertel liever eerst wat je met een bestand dat wel gewijzigd kan worden, maar niet opgeslagen, aan wil.

Het gaat om een soort demoversie, zodat mensen de mogelijkheden van het programma kunnen zien en testen. In deze demoversie moet er dus iets ingevoerd kunnen worden e.d., alleen mag het niet opgeslagen worden (omdat het enkel mag in een betalende versie).

Als een bestand wordt opgeslagen verandert een aantal eigenschappen van het bestand. Daar kun je op testen en een aktie op uitvoeren.

In open office macro bewerken en daarna opslaan en in excel openen.
En de beveiliging is weg.

Test het maar eens uit.

Dus even concreet: Mensen die open office gebruiken zullen het bestand dan wél kunnen opslaan? Ook al is er een beveiligde macro tegen opslaan in excel ingebouwd? Een macro kan in open office dus wel gevonden én bewerkt worden?

Laatst bewerkt:
hallo,

Ik zit met het zelfde probleem.
Ik heb een bestand dat geopend wordt en door iedereen 24 uur per dag gebruikt wordt( 3 ploegen'.
Er moet een product nummer ingevoerd worden en dan komen de gegevens zichtbaar die bij een machine ingevoerd moeten worden( dit wordt uitgeprint).
als de computer voor het weekend afgesloten wordt dan komt de melding "wijzigingen opslaan"'maar dat wil ik niet maar dat wordt toch gedaan.

dus dat wil ik uitschakelen maar hoe krijg ik het alleen lezen. Zoals in "map200".

en is het mogelijk om toch later als het bestand geopend is en er een product bijgevoegd moet worden dit te doen en via een macro toch op te slaan.

Sorry voor de inbreuk topic maar ik had een nnieuwe geopend maar kreeg geen reactie.

wim

@W Bloemendal Je loopt hier lang genoeg rond om te weten dat je niet iemand anders zijn vraag mag overnemen. Bovendien is het topic gedateert, ook hiervan zou je op de hoogte kunnen zijn dat dit niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan