opzoeken keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers, Ik probeer in mijn tabel (zie voorbeeld select.jpg) de waarde van de 2e kolom uit de tblVia (zie voorbeeld tblvia.jpg) in mijn invoer veld te krijgen. Maar hij geeft de waarde van de 1e kolom. Naar mijn idee moet de afhankelijke kolom toch echt kolom 2 zijn. Iemand een idee wat hier mis gaat? Friend

Bijlagen

• tblvia.jpg
    tblvia.jpg
    9,5 KB · Weergaven: 46
  • select.jpg
    select.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 55
Aan de rijbron mankeert niet zoveel, en met <Afhankelijke kolom> zou je de waarde van het tweede veld moeten opslaan. Je geeft niet aan of dat gebeurt of niet... Met
Maar hij geeft de waarde van de 1e kolom.
krijg ik het idee dat je denkt dat je de tweede kolom ook zou willen zien als eerste kolom; dat gebeurt niet omdat de eerste kolom zichtbaar is. Met <Afhankelijke kolom> geef je alleen aan welke veld je wilt opslaan in de keuzelijst. Overigens zou dat het sleutelveld uit de rijbron moeten zijn, en dat lijkt toch het eerste veld te zijn. Maar het is jouw tabel ;)

Hallo OctaFish, Michel, Dank voor je reactie :thumb: Maar even een "uitgekleed "klein voorbeeldje. Ik gebruik voor de opzoek tabel geen sleutelveld. En hij geeft de/slaat dus op de dagbcode ipv de bankacctnm en nummer. Ik hoor graag. Thanks, Friend

Bijlagen

Ik kan /m vanavond pas bekijken i.v.m. versie. Heb je al een check gedaan op de gebeurtenis <Na bijwerken>, bijvoorbeeld met een Msgbox?

OctaFish, Michel, prima als je vanavond er naar wilt kijken.::) Wat je vraag betreft

Heb je al een check gedaan op de gebeurtenis <Na bijwerken>, bijvoorbeeld met een Msgbox?

dat is voor mij onbekend terrein met een tabel. ???? Zeg jij maar hoe ik dit moet doen :o Friend

Oeps, tabel en opzoeklijst?? Gelijk verwijderen, en je keuzelijst alleen in formulieren gebruiken! Tenzij het een lijst met waarden is, dan kan het niet anders :)

Hallo OctaFish, Michel, ondanks je "oeps" ;) toch 2 vraagjes:
1: waarom ben je hierop tegen, wat is het gevaar?
2: heb je toevallig toch nog even naar mijn voorbeeldje gekeken thuis, of valt dit helemaal onder de "oeps"?

Only by asking we learn more:cool:
Thanks Friend

Er is een hele simpele reden om geen opzoeklijsten in tabellen te gebruiken: je ziet meestal niet in je tabel wat je feitelijk opslaat. De reden die de meeste mensen gebruiken om ze te maken is namelijk dat ze niet de verwijzingen (oftewel de sleutelveldwaarden) willen zien, maar een omschrijving of naam. Dus i.p.v. KlantID wil een nietsvermoedende gebruiker de naam van de klant kunnen kiezen. Ga je queries maken, of een tabel of query exporteren, dan krijg je echter de werkelijke waarden te zien. En dat valt dan vaak bitter tegen, want dan blijft er niks meer over van de naam.
Bovendien ben ik van mening dat je een tabel niet gebruikt voor je recordmutaties; daar maak je tenslotte formulieren voor. Dus wie komt er dan nog in een tabel? Alleen de beheerder. En wat wil die dan kunnen zien? Wat er ook echt in een veld staat! En niet een of ander vaag alias! Kortom: ik pleit, pleet en zal blijven pleiten voor het afschaffen van keuzelijsten (op tabellen dan toch minstens) in tabellen!

Overigens kan ik de opzoeklijst met de wizard perfect maken zoals je 'm zou willen hebben. Misschien moet je de wizard nog eens rustig doorlopen. het maakt niet uit of je de eerste of tweede kolom wilt opslaan, ze doen het allebei, mocht je dat nog willen na mijn vorige berichtje :)
Wel zou ik de kolom die je wilt opslaan vooraan zetten.

OctafIsh, Michel, Heel hartelijk dank voor je heldere en onderbouwde uitleg. :) Daar heb ik wat aan omdat ik je logica nu begrijp waarom dit niet zo te doen. Het zal mij zeker er toe zetten om dit in de toekomst te gaan veranderen zodat we ons aan duidelijke "spelregels" houden. Toch zit het mij niet lekker :mad: dat het mij niet lukt. Ik ben nog eens zeker 6 keer door die wizard gegaan maar kom gewoon niet op de gewenste vermelding.:confused: Het zoeken doen we graag op de code dat is het meest snelle en duidelijke. Mocht je mij nog willen en kunnen (alhoewel het kunnen zal geen probleem voor je zijn) willen laten zien hoe dit dan wel te verwezelijken was geweest dan hoor ik het graag. Daarna gaan we snel over op de keuzelijsten via het formulier.;) Thanks again :thumb::thumb: Friend

Maak je keuzelijst in je formulier; daar moet hij zowiezo goed te maken zijn. Vergeet de tabel :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan