Duken.nl en BREIN?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnonymousDutch

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2012
Hai,

Ik vroeg me toenet af, duken.nl is o.a een website die je manieren laat zien hoe je via legale maar ook illegale manieren aan bestanden en dergelijke kunt komen. Bijvoorbeeld; muziek, games, films...

Nu heb je Stichting BREIN die dit soort dingen bestrijdt hoe kan het dan dat Duken.nl toch al enkele jaren online is. En hier toch wel regelmatig illegale praktijken spelen.

Iemand enig idee?

Het is in Nederland legaal om films, series en muziek te downloaden, software mag 24 uur in bezit zijn om bijvoorbeeld te testen of te kijken of je een game leuk vind.
Hoe deze bestanden op het internet zijn gekomen maakt daarvoor niet uit.

Het uploaden van bovenstaande bestanden is illegaal en aansporing tot uploaden ook.
Duken.nl verteld je hoe je aan de bestanden kunt komen en dit mag in Nederland gewoon.

FTD, vorig jaar gesloten door de rechtbank in oproep van BREIN, kreeg gezeur, omdat zij kudos beschikbaar stelden om te geven aan mensen die uploadden etc.
Hiermee spoor je aan tot illegale praktijken en daarom heeft de ene website meer gezeur dan de ander :)

Tevens zie ik op Duken.nl eigenlijk alleen maar handleiding hoe je films muziek en games kunt downloaden, dit kan ook betrekking hebben op niet auteursrechtelijk beschermd materiaal en daarmee kan Duken zich dus altijd veilig stellen.
Ze geven een handleiding voor het downloaden van bestanden. WELKE bestanden jij download is aan jou ;)

Lang leve Nederland.

software mag 24 uur in bezit zijn om bijvoorbeeld te testen of te kijken of je een game leuk vind.

Dat is onzin. Zie http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/mythes/#voorwaarden
U moet deze MP3 binnen 24 uur deleten of het album kopen

Irrelevant. Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar dat staat nergens zo in de wet. Een kopie van een werk is legitiem of niet, en daar hangt geen tijdsfactor aan. Evaluatieversies bestaan alleen bij software, en dan ook nog eens alleen als de maker van die software daarvoor kiest.

Auteursrechten staan minder sterk dan de wet.
In Nederland is sowieso het downloaden van muziek en films/series ten alle tijden toegestaan voor persoonlijk gebruik zonder verspreiding.
Dit staat zo in het wetboek en daar veranderen de schrijvers van auteursrechten niets aan.

Wat betreft software/games dit is onlangs veranderd en daar mag nu de 24 uur ook niet meer, dit is nu dus geheel verboden.

Dat 24 uurs verhaal is ooit door iemand in het leven geroepen en heeft zich als een lopend vuurtje verspreid over het internet. Je ziet het vaak terug in disclaimers die op (abandon)ware(z) sites staan, al dan niet in een poging om de gehele verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid m.b.t. het aangeboden materiaal af te schuiven op de eindgebruiker.

Wat betreft software/games dit is onlangs veranderd en daar mag nu de 24 uur ook niet meer, dit is nu dus geheel verboden.

Voor zover ik weet was er nooit een wettelijke "24-uursregeling" wat betreft software. Kun je mij een link naar de bron geven waarin staat dat dit überhaupt wel was toegestaan en dat dit onlangs veranderd is?

Laatst bewerkt:
Dat is wel degelijk zo geweest, alleen heb geen idee per wanneer niet meer.
Heb er al jaren niet naar gekeken, want ik heb op dat vlak hoe dan ook ****** aan de wet.

TS heeft in ieder geval antwoord op zijn vraag :)

Laatst bewerkt:
@grumbkow:
Nog even wat puntjes op de i.
Eerst zeg je (reactie nr. #2):
... software mag 24 uur in bezit zijn ...
Dan zeg je (reactie nr. #4):
... onlangs veranderd en daar mag nu de 24 uur ook niet meer ...
En dan zeg je (reactie nr. #6):
... geen idee per wanneer niet meer. Heb er al jaren niet naar gekeken ...
Het "onlangs" is dus volgens je eigen zeggen hetzelfde als "jaren geleden".
En M4RCO vroeg naar bronvermelding: ontbreekt.

=======
Auteursrechten staan minder sterk dan de wet.
De auteursrechten (rechten van de auteur) zijn vastgelegd in de wet. Dat de auteur niet altijd alle rechten op publicatie heeft, is een tweede.

=======
Overigens:
... het downloaden van muziek en films/series ten alle tijden toegestaan voor persoonlijk gebruik ...
Dat klopt niet 100%. Van sommige dingen is alleen het bezit al strafbaar, dat geldt ook voor sommige films. Die mag je dus ook niet downloaden.

=======
En:
... ik heb op dat vlak hoe dan ook ****** aan de wet
Dan ben je waarschijnlijk geen schrijver, tekenaar, ontwerper, componist, muzikant of filmmaker van beroep.
En dan moet je bij de verkiezingen stemmen op een partij die de Auteurswet of delen daarvan wil afschaffen. :P

=======
Maar inderdaad, dit gaat een beetje buiten de oorspronkelijke vraag.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

@CSShunter:

Bedankt voor de uitleg.

Achja, alle tips zijn welkom.

In iedergeval iedereen bedankt voor het mee denken.

Wat mij betreft: Opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan