usbwebserver, phpmyadmin... en nu??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Suzanne110

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2012
Ik ben even helemaal de weg kwijt.

Ik wil graag PHP leren, na heel veel zoeken en proberen (WAMP, oh schijnt niet te werken met Windows 7) heb ik nu USBwebserver op m'n laptop (Windows 7), en dus PHPmyadmin (om eea lokaal te kunnen testen, alvorens evt. te uploaden). Als ik een willekeurige tutorial wil volgen over PHP, moet ik een HTML-pagina openen en eea met php codes invullen. Ik doe dit normaal in Arachnophilia, maar ik moet nu m'n document opslaan in de 'root' van phpmyadmin. Ik krijg dit niet voorelkaar.
Of moet ik op een andere plek een .html aanmaken? In phpmyadmin en tabel aanmaken ????

Ik hoop dat iemand mij even op weg kan helpen.

phpmyadmin is specifiek voor het beheren van je MySQL-database.
Ik denk dat je je eerste php-pagina ook wel zonder database kunt maken.

Wat gebeurt er als je een browser opent en dan navigeert naar http://localhost/ ?

Phpmyadmin is een programma dat (ondanks de verwarrende naam) gebruikt wordt om Mysql tabellen te beheren, het is gemaakt met PHP, maar je gebruikt het dus niet voor PHP. Je document, een .php document, geen .html document, moet in de root van je server komen te staan, dit moet een map ergens in USBwebserver zijn, welke precies weet ik niet ik heb nooit met USBwebserver gewerkt, maar je hebt goede kans dat hij htdocs heet.

Phpmyadmin is een programma dat (ondanks de verwarrende naam) gebruikt wordt om Mysql tabellen te beheren, het is gemaakt met PHP, maar je gebruikt het dus niet voor PHP. Je document, een .php document, geen .html document, moet in de root van je server komen te staan, dit moet een map ergens in USBwebserver zijn, welke precies weet ik niet ik heb nooit met USBwebserver gewerkt, maar je hebt goede kans dat hij htdocs heet.

Ok, dat verduidelijkt in elk geval iets. Ik heb idd en htdocs gevonden in de Apache directory. Hier kan ik echter niet een bestand in opslaan, 'toegang geweigerd'.

In de tutorial gebruiken ze een html doc :confused:.

phpmyadmin is specifiek voor het beheren van je MySQL-database.
Ik denk dat je je eerste php-pagina ook wel zonder database kunt maken.

Wat gebeurt er als je een browser opent en dan navigeert naar http://localhost/ ?

Als ik vanuit Arachnophilia een browser (Netscape) open krijg ik een blanco scherm. Ik heb begrepen (uit al het gegoogle) dat PHP-bestanden via een server moeten. Dus, of eerst via FTP naar de provider maar dat is wel omslachtig elke keer, en dat wordt heel veel dataverkeer, of een lokale server maken, dat dacht ik dus met USBwebserver te doen ( slechts 5 minuten werk stond erbij......)

Het hoeft niet via FTP je kunt de PHP bestanden ook rechtstreeks in de htdocs directory plaatsen

Niet moeilijk doen en gewoon xampp installeren http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Maar kan ik dan vanuit Arachnophilia werken, of moet ik nog meer veranderen of Apache installeren.
Ik had dus begrepen dat je door USBwebserver te installeren alles in 1x klaar had ipv alles apart installeren, bestanden hernoemen/aanpassen.

(Op mijn vraag in een ander forumonderdeel antwoorde iemand: "waarom leer je niet gewoon PHP", nou bijvoorbeeld omdat ik nu al drie dagen bezig ben daar überhaupt mee te kunnen beginnen. Maar ik wil het wel heel graag, dus ik houd vol !!!)

xampp is eigenlijk het zelfde als USBwebserver alleen heb ik daar nog nooit mee gewerkt en aangezien je niet in htdocs kunt komen als ik het goed begrijp zou ik xampp proberen

Edit:
Ik weet dat dit idd wat omslachtig is maar gewoon om verdere problemen te voorkomen.
En als ik jou was zou ik notepad++ gebruiken als editor

Laatst bewerkt:
xampp is eigenlijk het zelfde als USBwebserver alleen heb ik daar nog nooit mee gewerkt en aangezien je niet in htdocs kunt komen als ik het goed begrijp zou ik xampp proberen

Of op je computer regelen dat die autorisatie er wel is. Dat is wellicht minder omslachtig dan XAMPP gaan installeren terwijl je al USBwebserver hebt.
(Ikzelf werk overigens ook met XAMPP.)

Wat die map betreft had ik het trouwens mis, er is een map met de naam root, daar moeten je php bestanden in komen te staan.
Als ik vanuit Arachnophilia een browser (Netscape) open krijg ik een blanco scherm. Ik heb begrepen (uit al het gegoogle) dat PHP-bestanden via een server moeten. Dus, of eerst via FTP naar de provider maar dat is wel omslachtig elke keer, en dat wordt heel veel dataverkeer, of een lokale server maken, dat dacht ik dus met USBwebserver te doen ( slechts 5 minuten werk stond erbij......)
Netscape? serieus? die browser is in 2007, na een lang ziekbed, overleden. Maar goed, Arachnophilia even er buiten latend, wat gebeurt er als je gewoon een browser opent (eentje uit dit decennium liefst) en http://localhost/ in de adresbalk intikt?

In de tutorial gebruiken ze een html doc .
Maar jij wilt met PHP werken, dus moet je ook PHP bestanden gebruiken.

Of op je computer regelen dat die autorisatie er wel is. Dat is wellicht minder omslachtig dan XAMPP gaan installeren terwijl je al USBwebserver hebt.
(Ikzelf werk overigens ook met XAMPP.)

die toegang heeft iets met java te maken lijkt het (java.io.FileNotFoundException......).

Misschien dan morgen maar XAPMM proberen. Ben ik er dan of moet er nog meer worden geïnstalleerd?

in principe ben je dan klaar ik zou notepad++ nog even downloaden i.p.v. arachnophilia

die toegang heeft iets met java te maken lijkt het (java.io.FileNotFoundException......).

Misschien dan morgen maar XAPMM proberen. Ben ik er dan of moet er nog meer worden geïnstalleerd?
nogmaals:
Wat die map betreft had ik het trouwens mis, er is een map met de naam root, daar moeten je php bestanden in komen te staan.

Of werkt die map ook niet?

Netscape? serieus? die browser is in 2007, na een lang ziekbed, overleden. Maar goed, Arachnophilia even er buiten latend, wat gebeurt er als je gewoon een browser opent (eentje uit dit decennium liefst) en http://localhost/ in de adresbalk intikt?

Maar jij wilt met PHP werken, dus moet je ook PHP bestanden gebruiken.

Ok, maar omdat ik er niets van weet volg ik eerst een tutorial (http://www.phptuts.nl/view/39/2/) en dan doe ik wat daar staat natuurlijk. Als ik de php code in een .php zet gebeurt er trouwens ook niets.

Ik heb inmiddels via de Verkenner wel het bestand in HTDOCS kunnen zetten (deed het eerst via opslaan als)
Morgen probeer ik weer verder.
Zover alvast dank, ook de anderen natuurlijk

Wanneer usbwebserver opgestart wordt krijg je het volgende scherm: usbws.PNG
Klik met de muis op de knop: root dir
En de verkenner opent de juiste plek waar de html enof php bestanden moeten komen te staan.

Ik heb nu het volgende gedaan. Notepad++ geïnstalleerd en XAMPP. Xampp heb ik getest en werkt.

Nu heb van diezelfde tutorial het scherm gekopieerd naar notepad. Het bestand heet index.php, staat in Xampp htdocs, precies zoals omschreven.
Als ik nu echter Uitvoeren doe naar FF, krijg ik "Hello World" ' ;?>. Hiervoor heb ik wel de toevoeging <p> en <?p> rond "Hello world" gezet, anders krijg ik gewoon een heel blanco scherm.

In IE krijg ik een scherm met precies de hele inhoud van m'n scherm in Notepad, ipv alleen de tekst "Hello World".

Ik ben dus al wel een stuk verder, maar blijkbaar werkt eea nog niet helemaal of ligt dat aan de browsers?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan